رئیسی: تعیین حریم آثار تاریخی بسیار مهم و حساس است / تلاش کنیم تعداد گردشگران خارجی، سالانه به ۱۵ میلیون نفر برسد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، آیت الله رئیسی صبح امروز دوشنبه در ادامه فرآیند نظارت ستادی به دستگاه‌های اجرایی، به محل موزه ملی ایران رفت و در جمع وزیر و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سه ماموریت مهم وزارت میراث فرهنگی در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: بخش میراث فرهنگی وظایف مهمی در زمینه شناسایی، ثبت، مرمت و نگهداری، تعیین حریم آثار و معرفی و بهره‌برداری از مواریث فرهنگی و تاریخی دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر از آثار فرهنگی بهره‌برداری نشود، این آثار دچار میرایی خواهند شد، افزود: تداوم حیات و اثربخشی آثار فرهنگی و تاریخی در گرو بهره‌برداری صحیح و شایسته از این آثار و امکان بازدید و استفاده مردم از آنها است.

تعیین حریم آثار فرهنگی باعث اختلال در کسب و کار و معاش مردم نشود

رئیسی موضوع مهم دیگر در ماموریت‌های بخش میراث فرهنگی را تعیین حریم عنوان کرد و اظهار داشت: تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است، اما باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از آثار و اماکن فرهنگی و تاریخی، جذب مشارکت‌های مردمی و میدان دادن به بخش خصوصی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را راهی مناسب برای جبران کمبود نیرو در این بخش دانست.

آثار فرهنگی و تاریخی نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند

رئیسی با تایید برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه موزه‌ها به عدد هزار گفت: این اقدام باعث می‌شود آثار کشف شده تاریخی و فرهنگی که نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند بجای ماندن در انبارها، در معرض دید مردم و به ویژه نسل جوان باشند.

رئیس جمهور یکی دیگر از موضوعات مهم در بخش میراث فرهنگی را معرفی مواریث فرهنگی و تاریخی دانست و گفت: مردم و نسل جوان را با به کارگیری راهنمایان مطلع با روایتهای شوق‌آفرین و افتخارآمیز از میراث فرهنگی با تاریخ غنی و دیرین کشور آشنا کنید تا مفاهیم عالی فرهنگی به این شکل منتقل و باعث آثار فرهنگی ارزنده شوند.

تلاش برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال

رئیسی در ادامه سخنانش به بخش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: رونق صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگری را فعال می‌نماید و در کنار گردش مالی قابل توجه و ظرفیت‌های فراوان برای ایجاد اشتغال، بار فرهنگی عظیمی نیز دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال اظهار داشت: گردشگری خانواده محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری با اعطای تسهیلات و امکانات از جمله اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری است.

حمایت از متقاضیان فعالیت در بخش گردشگری را تا رسیدن به بهره‌برداری ادامه دهید

رئیسی با تاکید بر لزوم اصلاح روند و فرآیند سرمایه‌گذاری در گردشگری، از مسئولان گردشگری خواست در حمایت از متقاضیان فعالیت در این بخش، به اعطای مجوز بسنده نکرده بلکه با رفع موانع تا رسیدن به نقطه بهره‌برداری از آنان حمایت کنند.

رئیس جمهور توانمندیهای کشور در حوزه‌های سلامت، کارخانه‌های عظیم و منحصر بفرد در صنایع بزرگ، و همچنین وجود مناطق خاص جغرافیایی مثل جزایر هرمز، آشوراده و سواحل مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار مناسب برای ایجاد مناطق ویژه گردشگری و طبیعت گردی دانست و خاطرنشان کرد: مردم از این دولت انتظار انجام یک کار معمولی ندارند، بلکه انتظار دارند با استفاده از همه تجربیات پیشین یک حرکت جهشی انجام شود تا اقتصاد گردشگری جهش یافته و یاریگر دیگر بخش‌های اقتصادی نیز باشد.

رئیسی - میراث فرهنگی 2

برای قدر نهادن به هنر و مهارت فعالان صنایع دستی مدارکی تهیه و به آنان اعطا شود

رئیس جمهور در ادامه به ماموریت‌های بخش صنایع دستی این وزارتخانه اشاره کرد و با تاکید بر شعار «هر خانه یک کارگاه» گفت: بنابر گزارش‌ها بیش از ۷۰ درصد فعالان بخش صنایع دستی را بانوان تشکیل می‌دهند که جمع زیادی از آنان سرپرست خانوار نیز هستند. در وهله اول شایسته است در ازای میزان مهارت و هنر آنان مدارکی تعیین، تهیه و به آنان اعطا گردد تا به نوعی هنر و مهارت ایشان قدر نهاده شود.

رئیسی همچنین برنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رساندن تعداد بازارچه‌های صنایع دستی از ۵۰۰ بازار فعلی به هزار بازار را هدف‌گزاری شایسته‌ای توصیف کرد و افزود: استانداری‌ها و شهرداری‌ها برای ایجاد بازار، پرداخت تسهیلات و تحت پوشش بیمه قرار دادن فعالان صنایع دستی اقدامات لازم را به عمل آورند و توامان برای بازاریابی داخلی و خارجی این محصولات تلاش کنند.

تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای دانش‌بنیان برای خلق آثار ماندگارتر و ارزشمندتر

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های کشور موظف هستند برای هدیه دادن، صنایع دستی هنرمندان ایرانی را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: به شرکت‌های دانش‌بنیان برای فناوری پایه شدن بخش‌های مختلف وزارتخانه از جمله صنایع دستی میدان عمل دهید. تلفیق صنایع دستی با دستاوردهای علمی و دانش‌بنیان می‌تواند به ماندگارتر و ارزشمندتر شدن صنایع دستی کمک کند.

ضرورت حمایت از فعالان بخش گردشگری برای جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک هفته گردشگری و قدردانی از زحمات تلاش‌گران این بخش گفت: با توجه به اینکه بخش گردشگری یکی از بخش‌هایی بود که از شیوع کرونا بیشترین آسیب را دید، لازم است حالا و پس از مهار شیوع این بیماری به شکلی شایسته مورد حمایت قرار گیرد تا خسارات آن جبران شود.

گفتنی است، رئیسی در ابتدای ورود خود به مجموعه موزه ملی ایران، از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور نیز وزیر و ۴ تن از معاونین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی به تشریح عملکرد یکساله مجموعه خود پرداختند.

کدخبر: 830381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟