موج جراحی زیبایی عراقی ها و کویتی ها در مشهد با تعرفه 4 برابر گرانتر / گردشگران سلامت در دام دلالان گرفتارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،تخت های بیمارستان ها و کلینک های خصوصی مشهد، پر شده از مراجعانی که از کشورهای عربی برای انجام عمل های زیبایی به این شهر سفر کرده اند. در این میان دلالان و واسطه گران سودجو نیز بی تفاوت ننشسته و بازار خود را راه اندازی کرده اند. آنها با قرار داد بستن با جمعی از پزشکان سعی  دارند گردشگران سلامت که از کشورهای عربی به مشهد می آیند را شناسایی و با ترفند های خود به سمت پزشکانی که با آنها معامله دارند هدایت کنند.

در پی افت ارزش پول ملی استقبال گردشگران کشورهای همسایه برای دریافت این خدمات در کشور ما به صرفه است و ترجیح می‌دهند جراحی‌های خود را در این کشور انجام دهند.4 برابر بودن تعرفه جراحی های پزشکی انگیزه مناسبی برای پزشکان شده تا بدون داشتن مجوزهای لازم و تخصص کافی در این حوزه فعال تر باشند.

گردشگران عرب بلاتکلیف در مشهد

تخلف ماجرا آنجاست که بعضی از این واسطه گران به افرادی متصل هستند که جراحی های زیبایی را بدون داشتن مدرک  پزشکی انجام می دهند و  گاها تکنسین و پرسنل اتاق عمل هستند یا تخصص جراحی زیبایی ندارند و در این میان این عمل های زیبایی می تواند به گردشگری سلامت صدمه بزند. ضمن اینکه گردشگری که برای جراحی زیبایی از کشورهای عربی به این شهر می آید و با  نتیجه دلخواه دست نمی بایند ضمن انجام شکایت در مراجع قضایی در بازگشت به کشور خود نیز تبلیغ  منفی برای گردشگری سلامت ایران انجام می دهند و همین امر مانع رونق گردشگری در این حوزه است.

بابک نیکو مرام رئیس انجمن جراحان پلاستیک کشور در این خصوص به خبرنگار رکنا گفته است: بسیاری از شهروندان کشور‌های اطراف برای انجام عمل‌های زیبایی به ایران می‌آیند، اما اخیراً  بعد از وقوع چند فوتی که برای جراحی زیبایی از کشور کویت آمده بودند مسئولان این کشور به شهروندانشان هشدار منع ورود به ایران برای جراحی زیبایی را داده اند. جراحی‌های ناموفق، موجب بدنامی ایران در پزشکی می‌شود.

عراقی مشتری جراحان پلاستیک

از سوی  دیگر رئیس انجمن جراحان پلاستیک خراسان رضوی نیز در پاسخ به اینکه متقاضیان جراحی‌های زیبایی در این استان بیشتر از اتباع اعراب هستند گفت: خراسان رضوی به دلیل زیارتی بودن مورد هدف گردشگران مسلمان از کشور‌های عربی است. بنابراین در این سیاحت و زیارتی که دارند جراحی‌های زیبایی و سلامتی خود را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های این استان به انجام می‌رسانند که به توسعه «گردشگری سلامت» و توسعه استان بسیار کمک می‌کنند.

دکتر عزت اله رضایی با اشاره به وجود واسطه‌گری درحوزه جراحی‌های زیبایی را زیانبار دانست و افزود: متأسفانه بسیاری از افراد سودجو در این حوزه بدون تخصص و کارشناسی بیماران را به پزشکانی که صلاحیت انجام جراحی‌های زیبایی را ندارند معرفی می‌کنند. واسطه با گرفتن درصد بیشتر از پزشکان غیر متخصص بیمار را به آن‌ها معرفی می‌کند. و همین موضوع باعث بروز شکایت‌هایی در حوزه پزشکی می‌شود.

دلالان  سلامت در کمین گردشگران

وی افزود:وزارت بهداشت برای گردشگری سلامت برنامه‌ای ندارد و این افراد در فرورگاه‌ها و هتل‌ها در دام دلالان فعال در حوزه پزشکی می‌افتند و در اصل این ظزفیت توسط واسطه‌ گری های تهدید می‌شود چرا که این افراد بدون تخصص و شناخت خاصی وقتی از نیت گردشگر آگاه می‌شوند با طمع دریافت سود بیشتر آن‌ها را به پزشکان غیر متخصص معرفی می‌کنند.

بیشترین گردشگران سلامت که به مشهد سفر می‌کنند از کشور عراق می‌آیند و و بعد ازآن گردشگران کویت بالاترین مراجعین هستند. این افراد متقاضی با هدف زیارت وگردشگری خدمات درمانی خود را در این سفر‌ها انجام می‌دهند.

این افراد هم به زیارت می‌آیند هم نیاز‌های درمانی خود را در این استان انجام می‌دهند. در پی افت ارزش پول ملی انجام این عمل‌ها در کشور ما برای گردشگران ارزان امام می شود و گردشگران کشور‌های همسایه که برای زیارت به مشهد می‌آیند ترجیح می‌دهند جراحی‌های خود را در این کشور انجام دهند.

تعرفه جراحی‌های گردشگران

رئیس جراحان زیبایی مشهد با اشاره به تعرفه جراحی‌های زیبایی برای گردشگران گفت: تعرفه‌های جراحی برای گردشگران ۴ برابر تعرفه بیماران داخلی است ضمن اینکه جراحی بینی در درجه اول و بعد لیپوی شکم و پلک و پیکر تراشی در صدر جراحی‌های گردشگران قرار دارد.

وی فقدان آمار در این حوزه را انجام جراحی‌ها در مراکز خصوص و ثبت نشدن آن‌ها در سامانه‌ای مشخص دانست و گفت: چون بیماربرای انجام این جراحی‌ها به کلینیک خصوصی مراجعه می‌کند ثبتی نمی‌شود. وی افزود: فقط گردشگرانی که برای انجام این جراحی‌ها به شرکت‌ها مراجعه می‌کنند در سامانه ثبت می‌شوند و الباقی افرادکه از طریق واسطه‌ها معرفی می‌شوند بدون هیچ ثبتی در کلینیک‌های خصوصی خدمات می‌گیرند.

ساماندهی گردشگری سلامت

وی با طرح پیشنهادی گفت: گردشگر سلامت باید از مبدا شناسایی و مشاوره شود و نیاز پزشکی آن تشخیص و به شهر و پزشک مورد نظر و تأیید وزارت بهداشت معرفی گردد در این صورت می‌توان از بروز خطای پزشکی پیشگیری کرد و سوءاستفاده دلالان را کاهش داد اینطور وزارت بهداشت هم نظارت بیشتری می‌تواند داشته باشد.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه در میان گردشگران هنوز زنان بالاترین تقاضا برای جراحی‌های زیبایی را دارند گفت: با پیشرفت تکنولوژی در پزشکی بهبود وضعیت اقتصادی مردم بهتر دارند و تبلیغات فضای مجازی تمایل برای جراحی‌های زیبایی افزایش چشمگیری داشته است.

وی معتقد است پزشک باید در وحله اول سلامت بیمار را مد نظر قرار دهد و بعد اولویت جراحی پزشکی را در نظربگیرد. اکثر پزشکان با دادن مشاوره به بیمار در لزوم انجام جراحی به آنان کمک می‌کنند تا تصمیم درست بگیرند.

 

.

 

 

 

 

کدخبر: 966025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟