اسنپ: ما نقشی در قیمت گذاری نداریم / عضو شورای شهر: نظام نرخ گذاری را سامان می دهیم

به گزارش رکنا، در ابتدای این جلسه  مدیرعامل شرکت اسنپ به ارائه گزارش عملکرد خود در حوزه‌های مختلف پرداخت و گفت: قیمت‌گذاری در بستر یک الگوریتم انجام می‌شود و ویژگی های مختلف منجر به محاسبه هزینه های سفر می‌شود و باید تاکید کنم که قیمت‌گذاری مطابق با تابع ساعت اوج و ساعت غیرتقاضا است.

وی ادامه داد: باتوجه به درآمد متوسط ساعتی رانندگان، قیمت نوسان زیادی ندارد و افزایش قیمت ها به مرور زمان رخ میدهد مطابق با دستورالعملی که صادر شده است قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی بصورت شناور انجام می‌شود و این موضوع گاها منجر به موکول سفرهای غیر ضروری به ساعات غیر پیک که هزینه ها کمتر است می‌شود. 

مدیرعامل شرکت اسنپ اظهار کرد: تصور بر این است که قیمت‌گذاری ها براساس تصمیم شرکت های حمل و نقل هوشمند است اما سهم بازار این شرکت ها 5 درصد است و این یعنی ما نقشی در قیمت‌گذاری نداریم و سیستم براساس فاکتورهای موجود و فرمول‌ها قیمت را اعلام می‌کند.

در ادامه نماینده شرکت تپسی وضعیت نرخ گذاری این شرکت حمل و نقل هوشمند را تشریح کرد و گفت: دلیل اصلی استقبال مسافران از تپسی مقرون به صرفه بودن آن است و مدل درآمدی شرکت هم بر پایه سفرهای زیاد و مقرون به صرفه درمقابل سفرهای کم و گران است. 

وی ادامه داد: هزینه سفرها نیز براساس پارامترهای مسافت، زمان، میزان درخواست سفر و... مشخص می‌شود. 

در ادامه محمدرضا مهماندار رئیس پلیس  اسبق  راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه شرکت های اینترنتی موفق شده‌اند  تا  ابزارها و راهکارهای جدیدی را در اختیار مردم قرار دهند اظهار کرد: در بحث قیمت‌گذاری شرایط دولتی، نیمه دولتی و شهرداری‌ها دخیل هستند و باتوجه به اینکه قیمت از ابتدا مورد توافق قرار می‌گیرد این اختیار برعهده استفاده کننده است که از خدمت استفاده کند یا خیر،  این قیمت گذاری و توافقی که  بین دو طرف حاصل می‌شود  شیوه صحیحی است.

در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: دلنگرانی‌های ما بخشی مصداقی، بخشی ساختاری و بخشی سیستمی هستند و همگی دارای اهمیت اند. 

وی با بیان اینکه باید بر روی نکاتی که دارای ابهام هستند وقت بیشتری گذاشته شود اظهار کرد: مطابق با قانون مسئولیت حمل بار و سفر در شهرها برعهده شهرداری‌ است و به هیچ عنوان نمی‌توان این قانون را دور زد و تا مادامی که قانون تغییر نکرده نمی‌توان از آن سرپوشی کرد. 

تشکری هاشمی افزود: سال‌ها است به دلیل جدی نگرفتن استارت آپ‌ها و عقب ماندگی شهرداری ها که درک دقیقی از پیامد های این چنین فعالیت ها نداشتند مشکلات جدی ایجاد شده‌اند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکسی های اینترنتی بر روی حمل و نقل شهری اثر می‌گذارند گفت: روزانه 200 هزار تاکسی اینترنتی بیش از یک و نیم میلیون سفر را انجام می‌دهند و برهمین اساس حاکمیت باید نقش‌آفرینی خوبی برای ایجاد  تعادل داشته باشد. 

وی تصریح کرد: به دلیل ضعف افراطی در شبکه های حمل و نقل شهری، حمل و نقل به سمت تاکسی های  هوشمند سوق پیدا کرده است و  به  دلیل فقدان نظارت، قانون، سیاست کلی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی و سایر مشکلات اجازه داده‌ایم تا حدود 300 هزار تاکسی رسمی، مسافر بر شخصی و مسافربر آنلاین در تهران کار کنند. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه نظام نرخ‌گذاری بر اساس الگوریتم ها است اظهار کرد: وقتی ناوگان نباشد مشتری باید به هر قیمتی سفر خود را انجام دهد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران بیان اینکه ما باید ساختار مند شویم اما این ساختار  به معنای گرفتن رقابت از شرکت ها و یا دخالت در تقدی گری نیست گفت: به دنبال این هستیم تا وضعیت ناوگان، نظام نرخ گذاری و رعایت استانداردهای کسب و کار را سامان دهیم و  از کسب و کارهای بر خط و مبتنی بر فناوری های نو و هوشمند سازی حمایت کنیم.

کدخبر: 963977 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟