با انسولین های نسل جدید دفعات کمتری تزریق کنید!

به گزارش رکنا به نقل از انجمن دیابت ایران، علیرضا استقامتی افزود: بهترین شاخص برای ایجاد عدالت در توزیع داروهای دیابتی ، پوشش بیمه‌ای آن است. اگر انسولین‌های موجود در کشور پوشش بیمه‌ای مناسبی داشته باشند می‌توان به این نتیجه مهم دست یافت.

وی در خصوص انسولین نسل جدید، ادامه داد: در تولید انسولین های نسل جدید تلاش شده است که آنها مشابه انسولین‌های بدن عمل کنند. ترشح انسولین در بدن به دو طریق انجام می‌شود؛ یک انسولین به صورت ۲۴ ساعته در بدن ترشح می‌شود و یک انسولین نیز با غذا خوردن شروع به ترشح می‌کند. در انسولین‌های نسل جدید تلاش شده که این سیستم پیاده شود و در واقع با انسولین تولید شده در بدن شباهت بیشتری داشته باشد، جلوی افت قند را بگیرد و مانع از چاق شدن فرد دیابتی شود.

استقامتی اظهار داشت: مشکلی که در بسیاری از بیماران دیابتی دیده می‌شد این بود که با انسولین‌های نسل قدیم مجبور بودند که چندین‌بار در طول روز تزریق داشته باشند تا بتوانند قند خون‌شان را کنترل کنند. اما در انسولین‌های نسل جدید این میزان کاهش پیدا کرده و این موضوع کیفیت زندگی بیمار دیابتی را افزایش می‌دهد. در واقع این انسولین‌ها ثبات بیشتر و تاثیرگذاری‌ بالاتری دارند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از داروهای تزریقی، پوشش بیمه‌ای مناسبی دارند و در اقصی‌نقاط کشور، افراد با هر توان مالی می‌توانند این داروها را تامین کنند اما این موضوع، شامل همه داروها نمی‌شود.

باید پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند

به گفته استقامتی، در کشور باید داروهای روز دنیا از راه واردات و تولید در داخل کشور به دست مصرف‌کنندگان برسد، در حال حاضر بسیاری از داروها در داخل کشور وجود دارد. اما با این وجود، واردات و یا تولید برخی از داروها از سوی سازمان غذا و دارو با افت‌وخیزهای زیادی همراه است و بحث مهمی که در این میان بسیار اهمیت دارد این است که باید تلاش کرد تا پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: این معضلی است که بیمه‌ها نیز درگیر آن هستند زیرا معتقدند بودجه هایی که به آنها تعلق می‌گیرد کفاف نمی‌دهد، باید حق بیمه‌ها افزایش پیدا کند و یا اینکه دولت، این کمبود را جبران کند.

وی با بیان اینکه بیمه سلامت می‌تواند در این میان نقش مهمی ایفا کرده و اعتبارات کافی را تامین کند. تصریح کرد: این بخش تنها شامل دارو نیست و وسایل کمک‌درمان مثل گلوکومتر که میزان قند خون را نشان می‌دهد، نوار دستگاه قند خون و یا وسایل کنترل قند خون مورد نیاز بیماران را نیز دربرمی‌گیرد و می‌تواند در کنترل قند خون تاثیرگذار باشد. به همین دلیل تامین اعتبار و صدور مجوزهای به‌موقع بسیار اهمیت دارد.

کدخبر: 963967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟