نوشیدن ۸ لیوان آب در روز یک فریب است؟ / کارشناسان می گویند واقعا به چه میزان آب نیاز دارید

به گزارش رکنا به نقل از فرارو، آیا نوشیدن هشت لیوان آب در روز کار درستی است؟! نه چندان. کالج آمریکایی پزشکی ورزشی حداقل مصرف حدود ۱.۷ لیتر آب در روز را پیشنهاد می‌کند با این وجود، مقدار مطلوب آب مصرفی برای هر فرد براساس مواردی مانند جنسیت، سن، سطح فعالیت و حتی موقعیت جغرافیایی متفاوت است. افرادی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کنند مانند افرادی که در آب و هوای گرم تر و خشک‌تر به سر می‌برند بیش‌تر مستعد کم آبی هستند.

اگر در رژیم غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب مانند توت فرنگی ، کاهو، کرفس ، آناناس و طالبی استفاده نمی‌کنید باید میزان آب بیش تری بنوشید.

در مورد ورزش وضعیت چگونه است؟

اگر بر روی تردمیل ورزش می‌کنید و می‌دوید توصیه می‌شود که دو ساعت پیش از ورزش حدود ۵۰۰ میلی لیتر مایعات بنوشید چرا که باعث هیدراتاسیون کافی شده و هم چنین آب بدن را افزایش می‌دهد. نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان داد که برخی از ورزشکاران به قدری نگران کم آبی بدن هستند که در حین ورزش آب زیادی مصرف می‌کنند که می‌تواند مجموعه‌ای از پیامد‌های مضر را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.

بازای هر ۴۵۳ گرم کاهش وزن ناشی از عرق کردن یک یا دو فنجان آب مصرف کنید. حتی کاهش یک درصدی وزن ناشی از کم آبی بدن می‌تواند منجر به افزایش خستگی عضلانی، کاهش سرعت و کاهش قدرت شود. در میزانی بیش‌تر (کاهش دو درصدی) می‌تواند منجر به کاهش زمان واکنش، شناخت و قدرت شود.

چه زمانی می‌توانم نوشیدنی‌های ورزشی را بنوشم؟

اگر برای مدت زمان طولانی تری ورزش می‌کنید علاوه بر آب می‌توانید پودرها، نوشیدنی‌های ورزشی و آب همراه با الکرولیت را نیز امتحان کنید که همگی به تسهیل عملکرد مناسب عضلات، فشار خون و یکپارچگی ساختار سلولی کمک می‌کنند. اگر هوا گرم باشد این نکته‌ای بسیار مهم خواهد بود. صرفا مطمئن شوید که از گزینه‌های پر قند خودداری خواهید کرد چرا که در نهایت باعث کم آبی بدن تان خواهد شد.

آیا زمانی در روز وجود دارد که در آن نوشیدن مهم‌تر از سایر زمان‌ها باشد؟

پیشنهاد می‌شود در ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن از خواب، خوابیدن و غذا خوردن مراقب مصرف آب باشید. نوشیدن آب در طول وعده غذایی می‌تواند تا حدودی اسید معده را رقیق کند و باعث شود بدن برای هضم آن چه می‌خورید سخت‌تر کار کند. بهتر است آب را پس از صرف غذا مصرف کنید.

آیا کار دشواری به نظر می‌رسد؟

اگر با طعم و مزه آب مشکل دارید از لیمو، گریپ فروت، خیار و نعناع برای طعم دار کردن آن استفاده کنید. با این وجود، سعی کنید آب را به عنوان گزینه مورد علاقه خود انتخاب کنید. آب نقش مهمی در فرآیند متابولیک دارد و بر خلاف رقبای خود هیچ تاثیر دیگری بر رژیم غذایی تان ندارد.

کدخبر: 962792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟