کارخانه آسفالت سرخه حصار بدون مجوز محیط زیستی در حال تولید دود!/ شهرداری منطقه 13 پاسخگو نبود + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالیت کارخانه آسفالت شماره 4 تهران که در نزدیکی پارک جنگلی سرخه حصار واقع شده است، این روزها آه از نهاد شهروندان منطقه 13 تهران بلند کرده است. کارخانه ای که با پارک جنگلی به اصطلاح نیم وجب فاصله دارد.

کارخانه آسفالت شماره ۴ که توسط شهرداری تهران احداث شده، کارخانه ای دائمی است که در محدوده حریم پارک ملی سرخه حصار به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفته است. این در حالی است که شهرداری تهران مدعی است این کارخانه بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا ساخته شده و آلایندگی کمی دارد. همچنین وزش باد در تهران که از سمت شمال غربی به سمت شرق است، می تواند آلایندگی این کارخانه را از شهر خارج کند؛ اما در این مدت که آلودگی هوا بر تهران سایه افکنده بود چقدر توانست علاج از بین بردن آلاینده ها باشد؟ چه برسد به اینکه بخواهد آلاینده کارخانه آسفالت را نیز از شهر خارج کند. 

چندی پیش خبرگزاری ایلنا نوشته بود: علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا کارخانه آسفالت شماره ۴ که توسط شهرداری پایتخت در مجاورت پارک ملی سرخه حصار در حال احداث است، مجوز محیط زیستی دارد یا خیر، توضیح داده بود: هنوز هیچ گونه مجوز محیط‌زیستی برای کارخانه آسفالت سرخه حصار صادر نشده است.

تعدادی از اهالی منطقه 13 تهران، ضمن اعلام این خبر که این کارخانه (که مجوز فعالیت از سازمان محیط زیست ندارد) در حال فعالیت است در گفت و گو با رکنا ضمن اشاره به این سوال که اصلا چرا این کارخانه باید داخل شهر ساخته شود، می گویند: این کارخانه به راحتی فعالیت دارد و پیگیری های ما نیز به هیچ نتیجه ای نرسید. 

یکی از اهالی که خانه اش دقیقا رو به روی کارخانه آسفالت شماره 4  و پارک جنگلی سرخه حصار واقع شده است به رکنا می گوید: زمانی که من این خانه را خریدم، پنجره خانه رو به پارک سرخه حصار باز می شد و چشم انداز بسیار خوبی داشت؛ اما اکنون رو به کارخانه آسفالت است! تصور کنید تمام فعالیت های این کارخانه را می بینم. حتی این را هم می بینم که بدون مجوز در حال فعالیت هستند. کامیون هایی که به کارخانه وارد می شوند و حمل بار انجام می دهند خیلی زیاد هستند. این کامیون ها هم آلودگی صوتی و هم آلودگی بصری ایجاد می کنند و هم شب و هم روز در تردد هستند.

او در ادامه می گوید: اهالی محله، از اردیبهشت ماه شروع به ارسال نامه اعتراضی در خصوص احداث این کارخانه کرده اند. نمی دانیم با چه توجیهی، این کارخانه درست در مجاورت پارک جنگلی قرار گرفته است. در طول سه هفته گذشته، نیمه شب ها این کارخانه فعالیت داشت. کم و بیش پیش می آمد که در طول روز فعالیت داشته باشد؛ اما این هفته، در طول روز هم فعالیتش را شروع کرده است.

​در این خصوص،  ناصر امانی ، عضو شورای شهر تهران، در گفت و گو با رکنا در خصوص قطع درختان منطقه سرخه حصار گفت: من تذکرات جدی در خصوص قطع درختان به شهرداری داده بودم. راجع به قطع درختان در چیتگر، سرخه حصار و لویزان تذکر داده بودم که قریب به 12 هزار درخت بر اثر آفت و عدم رسیدگی به آنها، دچار خشکی شده اند. عملکرد سازمان بوستان های شهرداری در این خصوص مورد سوال است. هنوز به این تذکر پاسخی داده نشده است اما اینکه بگوییم این خشک شدن درخت ها ارتباطی با کارخانه داشته باشد یا خیر هنوز اثبات نشده است. از سویی دیگر، پیمانکار وظیفه شناسی برای آن منطقه انتخاب نشده بود. 

وی در پاسخ به اینکه این کارخانه آلودگی هوا تولید می کند و باعث آزار مردم شده است، تاکید کرد: مردم هم می توانند به شورای شهر؛ یعنی کمیسیون فنی و عمرانی گزارش چنین تخلفی را ارائه دهند. اینگونه شورای شهر می تواند از شهردار منطقه و معاونت فنی و عمرانی شهرداری توضیحات بخواهد. اگر این کارخانه بر کیفیت هوای منطقه تاثیر بگذارد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد، شورای شهر به موضوع حساس می شود و آن را پیگیری می کند. حتی ممکن است پیگیر این موضوع شویم که کارخانه از آنجا منتقل شود؛ ولی همه اینها نیازمند بررسی دارد.

لازم به ذکر است پیگیری های خبرنگار رکنا از شهرداری منطقه 13 بی نتیجه ماند. رکنا همچنان منتظر پاسخگویی شهرداری این منطقه می ماند.

کدخبر: 957763 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟