مقصر دیر کرد " امید" می تواند تغییرات اقلیمی باشد/ سال گذشته کاهش آمار پرندگان مهاجر به ایران نداشتیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگذاری رکنا، ایران هر سال زمستان میزبان مهاجر است. پرندگان مهاجری که از کشورهایی مانند روسیه، کره شمالی، کره جنوبی، چین، مغولستان، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان به سمت ایران پرواز می کنند.

به طور مثال، قو، که به مناطق تالابی شمالی ایران مهاجرت می کنند. قرقاول، که به تالاب های جنوبی و جنوب شرقی ایران مهاجرت می کنند. آبی خط دار، که به تالاب های شمال غربی و جنوب غربی ایران مهاجرت می کنند. بلدرچین، که به مناطق جنوب غربی و جنوبی ایران مهاجرت می کنند. کفتر، که به مناطق جنوب شرقی و جنوبی ایران مهاجرت می کنند.شاهین، که به مناطق شمالی و شمال غربی ایران مهاجرت می کنند.این پرندگان به دلایل مختلفی مانند کمبود غذا و شرایط آب و هوایی سخت در مناطق خودشان، به سمت مناطق گرمسیری مثل ایران مهاجرت می کنند.

با خشک شدن تالاب ها آمار این مهاجران هر سال کاهش می یابد و حال همچنین چشم انتظاری برای مهمان ویژه هرساله، یعنی درنا سیبری موجب ایجاد حواشی شده و همه را نگران این پرنده نادر کرده است.

اسماعیل کهرم، اقلیم شناس و زیست شناس در این خصوص به رکنا گفت: بیشترین تلفات پرندگان مهاجر در حین مهاجرت رخ می دهد. تلفاتی مانند برخورد به سیم برق و دکل ها و یا گرفتار شدن در طوفان ها نیز همیشه تعداد زیادی از این پرنده ها را قربانی می کند. در ایالات متحده آمریکا تعدادی از پرندگانی که از کانادا به سمت جنوب می روند به شیشه آسمان خراش ها برخورد می کنند و عده ای مسئول این هستند که آنهایی راکه اوضاع جسمی بهتری دارند تیمار و نگه‌داری کنند. بنابراین تلفاتی به صورت میانگین بین 20 تا 30 درصد در حین مهاجرت برای این موجودات رخ می دهد و یا بعضا طوفان هایی در دریاها و اقیانوس ها به وقوع میپیوندد که این مهاجران نمیتوانند آنها را پیش بینی کنند و یا تغییر افت فشار هوا موجب آسیب به کیسه های هوایی پرنده ها شده، که همه این عوامل باعث افزایش سطح تلفات می شود.

وی افزود: در خصوص" امید " تک درنای سیبری هم باید گفت که این پرنده مثل همه جانداران دارای یک عمر مفید است و الان تقریبا به همان میانگین سنی حدود 35 سال خود رسیده است و بعید نیست که عمر مفید خود را سپری کرده باشد. البته همه ما امیدوار هستیم که این پرنده در صحت و سلامت باشد.

کهرم ادامه داد: همچنین پرندگان مهاجر در پیری و در سن بالا دچار مشکل در مسیریابی می شوند و معمولا سر از مکان های ناشناخته و نامناسب در می آورند و باید به این قضیه توجه داشت که دو درجه خطا در شروع حرکت موجب تغییرات عمده در مقصد می شود. تمام این عوامل می تواند پاسخگوی احتمال عدم رویت امید باشد.

این کارشناس اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که حضور پرندگان را ممکن است به تاخیر بیاندازد این است که باتوجه به افزایش دما در کره زمین فرارسیدن زمستان با تاخیر در مبدا مواجه شده و این مسئله باعث به تعویق افتادن زمان شروع حرکت می شود و ممکن است طی 20 روز آینده امید را رویت کنیم.

وی در خصوص تغییر آمار پرندگان مهاجر گفت: سرشماری نیمه زمستانه پرنده ها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست انجام می شود و معمولا در حوالی نوروز و اغلب در فروردین انجام می شود و ما هنوز آماری از ورود پرندگان نداریم که متوجه تغییراتی در حضور آنها شویم. لازم به تاکید هست پرندگانی با چثه های بزرگتر شاخص سرشماری هستند. پرندهایی شامل لک لک، درنا و انواع غاز ها مورد بررسی قرار می گیرد.

این کارشناس بیان کرد: آمار پرندگان مهاجر هر سال نسبت به سال قبل مقایسه می شود و در آمار سال 1041 کاهشی نسبت به سال گذشته نداشته است.

 

کدخبر: 954567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری آرمین اسکندرزاده
آیا این خبر مفید بود؟