حوزه زنان مغز متفکر ندارد/کمبود شغل برای زنان تحصیلکرده از مصادیق خشونت است/پست‌های دولتی در اختیار زنان نمایشی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خشونت علیه زنان شامل اشکال مختلفی از «خشونت مبتنی بر جنسیت» است و ممکن است شامل آزار عاطفی، فیزیکی، جنسی یا ذهنی باشد. برای اینکه خشونت علیه زنان تلقی شود، این عمل باید صرفاً به دلیل زن بودن قربانی انجام شود. به‌طور معمول این اعمال توسط مردان در نتیجه نابرابری‌های جنسیتی طولانی مدت موجود در کشور انجام می‌شود یک مورد از این ناهنجاریهایی که با آن مواجه هستیم مسئله اشتغال زنان است که طی 40 سال اخیر رشد معکوس داشته است.

با تاسیس دانشگاه آزاد آمار این افراد تحصیلکرد در عین حال بیکار روز به روز در حال افزایش است. محرومیت از حضور در جامعه، خانه نشینی ، عدم استقلال مالی، سرکوفت شنیدن و... تمامی اینها موجب ایجاذ تنش میشود که این مورد نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است.

چهارم آذر ماه مصادف با روز جهانی خشونت علیه زنان است از این رو مصاحبه ای با توران ولی مراد کارشناس حوزه زنان در خصوص مشکلات اشتغال زنان انجام دادیم که در ادامه به جزئیات آن میپردازیم.

توران ولی مراد کارشناس حوزه زنان در خصوص راهکارهای حل مشکلات اشتغال زنان گفت: مسئله اشتغال زنان مثنوی هفتاد من کاغذی شده است که گریبان گیر تمام زنان جامعه است؛ از زنان روستایی گرفته تا زنانی که بالا ترین مدارج علمی را دارند. مشکل اصلی از اینجا نشات می گیرد که حوزه زنان مغز متفکر ندارد، یعنی نهادی که برای نظام، متناسب با ایران و اهداف و سیاست های بالادستی فکر کند و سپس آن برنامه را عملی کند وجود ندارد.

وی گفت:از دیگر مشکلات شایان ذکر اختلاف نظر بین دستگاه های مختلف نظری و تئوری است که هر کدام بسته به میزان نفوذشان اعمال قدرت میکنند ؛ عدهای از آنها معتقدند که زن میتواند تا بالاترین درجات عالیه تحصیل کند ،مستقل باشد و خود تصمیم گیرنده باشد و در سمت دیگر اعتقاد بر این است که زن باید خانه نشین باشد و در کنارهمسر خود موجودی کاملا فرودست باشد. و تمام این نابسامانی ها به دلیل عدم وجود مرکز اندیشه برای زنان است.

وی افزود: در انقلاب اسلامی که مبنای آن اسلام است و در راس آن یک مرجع تقلید قرار دارد، زن صاحب انتخاب است و حق انتخاب دارد که حتی به فرموده ایشان زن برای شرکت در تظاهرات و رای دادن نیاز به اجازه ولی نعمت خود ندارد. این شروع یک خوانش از اسلام است که زن حق انتخاب دارد، بنابراین نمیتوان گفت که این فرد که در جامعه انتخاب کننده است، در خانواده نقش مقام فرودست را داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: خوشبختانه بستر آموزش و توانمندی در ایران برای زنان مهیا شده ولی تسهیلگری لازم از طرف نظام برای خانم ها انجام نشده و خانه داری و رسیدگی به فرزند در اولویت قرار دارد پس نیاز به راهایی داریم که در آن، مادران بتوانند هم در کنار فرزندان خود باشند و هم بتوانند توانمندی خود را به کار بگیرند. بررسی ها نشان میدهد که در این مورد در بحث تسهیل ، فرهنگسازی ، قانون گذاری و ایجاد امکانات کوتاهی کرده در نتیجه باعث ایجاد خلا و سر ریز شدن مشکلاتی همچون تجرد قطعی ، خشونت خانگی یا طلاق شده و همه اینها از نداشتن نقطه هدف مطلوب در حوزه زنان مطابق با موازین اسلامی است.

ولی مراد اظهار کرد: انگشت اتهام فعالین حوزه زنان به سمت مسئولین است چرا که در ابتدا تمامی پست های دولتی در جایگاه ارشد که در اختیار حوزه زنان است نمایشی است وهیچ کنش گری در این حوزه ندارند و پس از آن تمامی سخنگوهای حوزه زنان نیز به صورت رابطه ای بر کرسی نشسته اند.

وی در ادامه سخنان خود را اینگونه به پایان برد:تسهیل در امور زنان به معنی ارائه راهکار عامه پسند در ابعاد مختلف از نظر حقوقی، اقتصادی، آموزشی و حتی سیاسی است چرا که دغدغه زنان فقط اشتغال نیست بلکه در خیلی از موارد مسیر برای خانم ها از ابتدای راه با سدهای مختلف مواجه اند.

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 948397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری آرمین اسکندرزاده
آیا این خبر مفید بود؟