تغییر اقلیم یک تهدید جدی برای حیات انسان‌ها است

به گزارش رکنا، سحر تاج بخش مسلمان ظهر امروز در کارگاه منطقه ای « تغییراقلیم - اثرات و سازگاری» که در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد، اظهارکرد: در سناریوهای بدبینانه گرم شدن زمین یعنی افزایش چهار درجه‌ای دما ممکن است برخی گونه‌های اکوسیستم‌های دریایی نظیر مرجان‌ها از بین بروند.

وی افزود: بخشی از آثار و پیامدهای دیدبانی شده تغییر اقلیم به اثرات منفی آن بر اکوسیستم‌های دریایی و خشکی بر می‌گردد که اکنون شاهد وقوع آن هستیم تغییر اقلیم همچنین پیامدهای منفی در حوزه منابع آب، سلامت انسان‌ها،‌ شهرنشینی و افزایش مهاجرت های انسانی دارد.

تاج بخش تصریح کرد: تغییر اقلیم یک امر بدیهی و مهم است و همه کشورها باید بر اساس قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی برای پیامدهای تغییر اقلیم برنامه‌ریزی کلان داشته باشند.

وی ادامه داد: گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که قاره اروپا بیشترین افزایش دما را در بین قاره‌ها داشته است. آسیا نیز در ۳۰ سال گذشته در رتبه دوم افزایش دما بوده است.

تاج بخش در ادامه با بیان اینکه از نظر تغییرات بارش نیز خاورمیانه و آسیا آسیب‌پذیر بوده است، گفت: بارش‌های شدید که سال گذشته میلادی پاکستان را تحت تاثیر قرار داد و حدود ۲۲ استان کشور ما را نیز درگیر کرد، می تواند از جمله پیامدهای تغییر اقلیم در منطقه باشد.

وی ادامه داد: از نظر خشکسالی و افزایش خشکی نیز در خاورمیانه به‌ویژه ایران بیشترین خشکسالی را شاهد هستیم که با روند افزایش دما و افزایش بارش‌های حدی را در کشور همراه شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاجبخش در پایان بر ضرورت سازگاری با تغییر اقلیم تاکید کرد و گفت: سمن‌ها و مردم یکی از اساسی‌ترین نقش ها را در هدایت جامعه به سمت توسعه پایدار در برابر این شرایط دارند.

کدخبر: 938168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟