آشتی دوباره تهران - ریاض به داشتن خاورمیانه‌ ای باثبات‌ تر کمک می‌ کند

روزنامه پاکستانی دیلی تایمز با توجه به سفر حسین امیرعبداللهیان به عربستان سعودی، با تیتر «آشتی دوباره ایران-عربستان سعودی» در یادداشتی درباره ازسرگیری روابط دو کشور نوشت: رقص‌های دیپلماتیک اخیر میان ایران و عربستان سعودی باعث شد دو کشور دل یکدیگر را به دست بیاورند. وزیر امور خارجه ایران در اولین سفرش  به عربستان سعودی پس از توافق با میانجیگری چین برای ازسرگیری روابط دو کشور، درباره اتحاد و گفتمان سخنرانی کرد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به این که امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی‌اش سفر خود به ریاض را  «مقدمه‌ای برای دیدار رؤسای دو کشور» تلقی کرد، نوشت که این اظهارات او در بر دارنده پیامی چندلایه برای روابط نوپای دوکشور است.

در این یادداشت اشاره شد که دو کشور می‌توانند با کنار گذاشتن اختلافاتشان و تمرکز بر منافع مشترک، مانند امنیت منطقه‌ای، توسعه اقتصادی و مبارزه با افراط‌گرایی به داشتن خاورمیانه‌ای باثبات‌تر و شکوفاتر کمک کنند.

این روزنامه همچنین مطرح کرد: انتظار می‌رود آشتی دوباره میان عربستان سعودی و ایران، اگرچه به دلیل وجود اختلافات بسیار، «به شدت آسیب‌پذیر» است، پیامدهای مهمی برای جهان داشته باشد. بنابراین، جامعه جهانی که متاثر از آمریکا و چین است، باید از این مسیر مثبت حمایت کند.

دیلی تایمز با اشاره به دلیل قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶، پس از اعدام یک روحانی شیعه توسط عربستان  سعودی نوشت: هنوز لازم است اختلافات فرقه‌ای گذشته مورد توجه قرار گیرد و با مورد تاکید قرار دادن ارزش‌های مشترک اسلامی و پیشبرد گفتمان بین‌الادیانی،  برای پیشبرد رواداری مذهبی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز تلاش شود.

منبع: ایسنا

کدخبر: 920370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟