ایران و صربستان دو کشور مقتدر در حوزه خاورمیانه و بالکان هستند

به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، ولادیمیر اورلیچ، رئیس مجلس صربستان که شامگاه گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شده بود امروز (یکشنبه، اول مرداد ماه ۱۴۰۲) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیئت پارلمانی صربستان گفت: همواره در فرصت‌های موجود به‌دنبال توسعه همکاری‌های دوجانبه بوده و هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۷ در بلگراد را فرصت ویژه‌ای برای صربستان دانست و افزود: این اتفاق ظرفیتی برای توسعه همکاری‌ها است که جمهوری اسلامی نیز یکی از کشورهایی بود که به برگزاری این نمایشگاه در صربستان رأی داد از این رو امیدواریم اکنون این اتفاق نقطه عطفی برای صربستان باشد.

قالیباف همچنین با تأکید بر توسعه روابط پارلمانی که بستری برای گسترش همکاری‌های دو دولت و دو ملت خواهد بود، اظهار داشت: فرصت‌های بسیاری میان دو کشور موجود است که می‌توان برای توسعه همکاری‌ها از آنها استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور که در حدود ۶۰ میلیون یورو است را رضایت‌بخش ندانست و افزود: البته ممکن است یکی از علل آن تحریم‌های ظالمانه و خلاف حقوق بین‌المللی آمریکا علیه ایران باشد اما با این حال مجموعه تجارت ما در شرایط فعلی تحریم قریب به ۱۰۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود از این رو قطعاً راه‌هایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که از وظایف پارلمان‌ها است که در این مسیر برای دولت‌ها راهگشایی کنند.

وی در ادامه با اشاره به فرصت‌های تجاری مناسب میان دو کشور که با هدف‌گذاری صحیح می‌توان آن را تقویت کرد،اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و صربستان دو کشور مقتدر در حوزه خاورمیانه و بالکان هستند از این رو می‌توانند در برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه بسیار اثرگذار باشند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه بی‌شک حوزه گردشگری نیز می‌تواند یکی از مسیرهای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور باشد، اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که تا زمان برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۷، حجم تبادلات تجاری میان دو کشور، دو تا سه برابر افزایش یابد که نیازمند تقویت روابط میان گروه‌های دوستی پارلمانی با این هدف است که بخش‌های خصوصی ایران و صربستان را فعال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اشاره اهمیت ثبات در منطقه بالکان افزود: منطقه ژئوپلتیکی بالکان بسیار حائز اهمیت است که در این میان صربستان یکی از کشورهای محوری در این منطقه است.

رئیس مجلس صربستان: دو کشوربرای افزایش حجم تبادلات تجاری برنامه جدی دارند

 ولادیمیر اورلیچ نیز هدف از این سفر را توسعه روابط در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: طبیعی است که در وهله اول به دنبال توسعه روابط پارلمانی صربستان و ایران باشیم و به دنبال آن توسعه سایر روابط را میان دو کشور رقم بزنیم از این رو قصد ادامه دادن سنت‌های دیرینه و دوستانه خود را داریم که این موضوع قطعاً سیاست همه دستگاه‌های صربستان بوده که از سوی رئیس جمهور، اعضای دولت و نمایندگان پارلمان کشورمان پیگیری می‌شود.

رئیس مجلس صربستان با بیان اینکه ۲۸ نماینده پارلمان صربستان عضو گروه دوستی پارلمانی صربستان و ایران هستند که در نوع خود بی نظیر است، اظهار کرد: ما در پارلمان خود و در تمام زمینه‌ها آماده همکاری با مجلس شورای اسلامی هستیم که این موضوع در تمام سطوح از جمله در قالب گروه دوستی پارلمانی، کمیسیون‌های تخصصی و هیأت رئیسه پارلمان‌ها امکان پذیر است.

اورلیچ در ادامه بیان کرد: ما تلاش داریم در شرایط موجود، روابط خود را در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و… گسترش دهیم و این اطمینان را داریم که ظرفیت‌های زیادی برای تقویت روابط در این بخش‌ها وجود دارد.

رئیس مجلس صربستان همچنین ضمن تشکر مجدد از حمایت جمهوری اسلامی ایران، برای حضور کشورمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۷ دعوت به عمل آورد و افزود: همچنین از میزبانی از تیم واترپلوی صربستان که هم اکنون در ایران به سر می‌برند، قدردانی می‌کنیم.

رئیس مجلس صربستان ادامه داد: قطعاً حجم تبادلات تجاری با ظرفیت‌های موجود دو کشور همخوانی ندارد اما در صحبتی که با سفیر ایران داشتیم متوجه شدیم برنامه‌های زیادی برای توسعه این تبادلات وجود دارد که در این راستا پروژه‌هایی میان دو کشور در دست اقدام است که به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رسد و در سال آینده نیز این حجم از تبادلات را به ۱۵۰ میلیون یورو افزایش خواهیم داد که با اراده دو کشور امکان پذیر است.

وی مسأله انرژی را در تمام نقاط دنیا بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این موضوع همچنین با توجه به وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین مهم‌تر شده و آن را تبدیل به بحرانی برای کشورهای اروپایی کرده که تأثیر آن با نگاهی به نرخ انرژی و شرایط تأمین امنیت انرژی در کشورها قابل مشاهده است از این رو دولت‌هایی که برای حل این بحران مصمم هستند باید راهکاری برای آن بیاندیشند و در این زمینه دست دوستان خود را به گرمی بفشارند.

اورلیچ با بیان اینکه دولت صربستان با درک شرایط موجود هیچگاه از سیاست تحریم دفاع نکرده است، گفت: زمانی کشور ما نیز متحمل شرایط سخت تحریم بودیم از این رو این روش را اشتباه می‌دانیم. لازم است از همینجا به دلیل مقاومتی که در برابر شرایط تحریم در سطح بین‌الملل داشته اید به شما تبریک بگویم و این اراده را داریم که در مقابل فشارهای متعدد مقاومت کرده و در کنار شما قرار بگیریم.

رئیس مجلس صربستان با اشاره به اهمیت توسعه روابط در حوزه کشاورزی، عنوان کرد: با گفت‌وگوهای صورت گرفته در این زمینه میان وزرای کشاورزی دو کشور مشخص شد که امکان تجارت وجود دارد و کمیسیون‌های تخصصی کشاورزی صربستان و ایران نیز این موضوع را دنبال خواهند کرد. این پیگیری‌ها در زمینه‌های انرژی، صنعت، معدن و غیره نیز امکان پذیر است.

اورلیچ با اشاره به دانشجویان ایرانی که در صربستان بورسیه شده‌اند، گفت: اطمینان دارم در این خصوص کمیسیون‌های مربوط به حوزه آموزش در دو کشور می‌توانند برای افزایش این تعداد از دانشجویان بورسیه شده، فعال شوند.

رئیس مجلس صربستان در پایان از قالیباف برای سفر رسمی به صربستان دعوت کرد.

در این نشست مسعود پزشکیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و صربستان و هاجر چنارانی نماینده نیشابور نیز حضور داشتند که به بیان نکاتی درباره عمق روابط دو کشور اشاره کرده و بر توسعه آن تأکید کردند.

کدخبر: 911989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟