داروهای این بیماری را باید تا 100 سالگی مصرف کنید / زنان یک و نیم برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کبد ، مسئولیت اصلی را در متابولیسم پروتئین ها؛ یعنی سنتز و تجزیه‌شان را برعهده دارد. تمام پروتئین‌های خون، به جز گاما گلوبولین ها، در کبد سنتز می شوند. همچنین این عضو، مسئول سنتز بخش اعظمی از آمینواسیدها است. کبد، در تولید فاکتورهای انعقادی و همچنین تولید سلول‌های قرمز خونی نقش ایفا می کند.

این عضو مهم بدن، درگیر بیماری هایی می شود که گاه، برای فرد بیمار، می تواند آزاردهنده باشد و اگر به موقع تشخیص داده نشود، منجر به اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد. یکی از بیماری های مرتبط با کبد؛ بیماری «خودایمنی کبد» است که درباره آن با یک پزشک فوق تخصص گوارش و کبد به گفت و گو نشستیم تا ببینیم صفر تا صد ماجرا از چه قرار است.

امیرعلی سهراب پور، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با رکنا در خصوص بیماری های خودایمنی کبد، گفت: پدیده های خودایمنی، به مواردی گفته می شود که سیستم ایمنی بدن ما علیه یک عضوی از بدن خودمان وارد عمل می شود. سیستم ایمنی کارش این است که ویروس های غریبه را شناسایی و به آنها حمله کند. در آن محل، سیستم ایمنی التهاب ایجاد می کند که منجر به دفع عامل خارجی می شود. در پدیده های خودایمنی، مثل بیماری خودایمنی کبد، سیستم ایمنی علیه بخشی از کبد وارد عمل می شود. در حالت عادی نباید این اتفاق رخ دهد ولی با این اتفاق، بیماری خودایمنی کبد به وجود می آید.

وی در ادامه تاکید کرد: جالب است بدانید بیماری خودایمنی ممکن است در همه ارگان های بدن دیده شود. معروف ترین آنها رماتیسم ها هستند که سیستم ایمنی علیه مفاصل وارد عمل می شود. یا مثلا در پوست، اگزما یا کهیر به وجود می آید. همچنین بیماری های خودایمنی در چشم یا کلیه می تواند ظرف دو ماه، آنچنان کلیه یک فرد را درگیر کند که کار بیمار به دیالیز کشیده شود. یکی از معروف ترین پدیده های خودایمنی در سیستم مغز و نخاع، ام اس است. در کبد هم سیستم ایمنی می تواند وارد عمل شود. بیماری های ایمنی کبد، بسته به اینکه در کدام قسمت به وجود آمده باشد، می تواند علائم متفاوتی داشته باشد.

دکتر سهراب پور با اشاره به اینکه بیماری های خودایمنی کبد سهل و ممتنع هستند، گفت: اگر درمان بیماران به موقع شروع شود، می تواند یکی از راحت ترین بیماری های کبد باشد. از سویی دیگر اگر این بیماری ها به موقع شناخته و درمان نشوند، موجب سیروز کبد می شود. در نهایت منجر به این می شود که حدودا 10 درصد کبد کار می کند و دیگر درمانی در پی نخواهد داشت.

او در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری نشانه خاصی ندارد تاکید کرد: بیماری های خودایمنی درد ندارند. موضوعی که در مورد بیماری های کبد وجود دارد این است که نشانه هایش خیلی دیر بروز پیدا می کند. زمانی این بیماری علامت دار می شود که مقدار زیادی از کبد صدمه دیده است. با همه اینها، زردی و خارش در بیماری های خودایمنی کبد مطرح هستند. این بیماری ها فقط با آزمایش تشخیص داده می شود.

 

سهراب پور با اشاره به اینکه پزشکان توصیه می کنند تا افراد سالم، تا 30 الی 35 ساله بهتر است چکاپ شوند، گفت: لازم نیست همه افراد و همیشه آزمایش بدهند و بهتر است اولین آزمایش چکاپ در سن 30 سالگی انجام شود. اگر در آزمایش های چکاپ، تغییراتی در آزمایش های مربوط به کبد باشد نیاز به بررسی دارد. 

امیرعلی سهراب پور با اشاره به علل ایجاد بیماری خودایمنی کبد افزود: این بیماری ها مثل سایر بیماری های خود ایمنی، علت ناشناخته دارد. حتما یک زمینه ژنتیکی خانوادگی باید وجود داشته باشد و فرد سالمی که هیچ مشکلی از قبل نداشته است، قائدتا نباید دچار بیماری های خودایمنی شود. در مرحله بعد، عوامل محیطی می تواند روی زمینه ژنتیکی تاثیرگذار باشد. همچنین داروها و موادشیمیایی نیز می توانند در این خصوص موثر باشند؛ ولی هنوز یک ماده یا یک گروه شناخته نشده است که بتوان گفت علت ایجاد این بیماری آن است. با این وجود، تکرار شدن پدیده های خودایمنی در یک خانواده، آلرژی، کهیر، کم کاری تیروئید و... می تواند برای سایر افراد زنگ خطری باشد که به یکی از بیماری های خودایمنی مبتلا شوند.

این پزشک با اشاره به اینکه در مورد بیماری های خودایمنی کبد، مطالعات خوبی در دست نیست، گفت: اینکه بخواهم بگوییم در ایران و بیشتر در کدام مناطق کشور این بیماری شایع است نمی توان نظری داد. از نظر سنی بیماری های خودایمنی کبد، در زنان تقریبا یک و نیم برابر بیشتر از مردان است. احتمالا یکی از مهم ترین دلایل این مهم، تفاوت های هورمونی است که در دو جنس وجود دارد. هورمون های زنانه در این مسائل نقش مهمی بازی می کنند. اغلب این بیماری ها، تمایل دارند خانم های در سن قبل از یائسگی را دچار کنند. در واقع، تیپیکال یک فرد مبتلا به بیماری خودایمنی کبد، یک خانم 40 ساله است. 

او افزود: البته این موضوع عمومیت ندارد و این را می توان حتی در یک مرد 65 ساله هم مشاهده کرد. در ایام بارداری هم فعال شدن این بیماری ها به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری ممکن است ایجاد شود. همچنین این بیماری در اطفال هم وجود دارد؛ اما شیوعش کمتر است. بیماری های خودایمنی کبد در اطفال، شدید هستند و اگر بیماران مواظب نباشند می تواند به تخریب و پیوند کبد بیانجامد.

امیرعلی سهراب پور با تاکید بر اینکه به خاطر اقتضائات تاریخی و سنتی همه می خواهند همه چیز را به تغذیه ارتباط بدهند و واقعیت این است که این بیماری ها به تغذیه ارتباطی ندارد، گفت: بعضی از غذاها سیستم ایمنی را تحریک می کنند و برخی دیگر سیستم ایمنی را آرام می کنند. فست فودها، غذاهای فرآوری شده و غذاهای فوق فرآوری شده از همه لحاظ مناسب نیستند ولی اینکه اگر این غذا را بخورید بیماری تان خوب می شود، یا آن غذا را نخورید تا به بیماری مبتلا نشود وجود ندارد. 

این پزشک تاکید کرد: بیماری های خودایمنی، باید توسط پزشک مجرب تشخیص داده و درمان دارویی شروع شود. بیماری های خودایمنی کبد به گونه ای نیستند که با غذا و تغییر سبک زندگی و طب سنتی بتواند درمان شود. داروها باید با دوز معین شروع شود و ظرف چند هفته و چند ماه دوزهایش تغییر کند تا در نهایت فرد در دوز نگه دارنده دارو بماند و دائما آن را مصرف کند.

وی تاکید کرد: باید گفت که تشخیص بیماری های خودایمنی کبد بسیار سخت هستند. قطع دارو و نامنظم مصرف کردن آنها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و در نهایت منجر به پیوند کبد نیز بشوند؛ بنابراین بیماران باید در مصرف داروی خود جدیت به خرج دهد.

سهراب پور با اشاره به اینکه در ایران آمار قطعی از ابتلا به این بیماری وجود ندارد، گفت: در کشورهای دیگر، میزان ابتلا به این بیماری کمتر از نیم درصد است. این بیماری فقط در آزمایش چکاپ دیده می شود. در مورد اطفال چیزی به نام چکاپ وجود ندارد. داروهای این بیماری در دسترس و موجود است. نیاز به واردات ندارند و در مورد تشخیص و درمان دچار مشکل نیستیم.

کدخبر: 934233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟