قطر مهندسان شیمی ایرانی را برای پتروشیمی های تازه تاسیس خود می برد / مشکل تامین نیروی کار داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرکز پژوهش های مجلس درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرده است که این نرخ طی یک دهه از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، در واقع بیش از ۳۰ درصدِ جمعیت زیر خط فقر هستند و بر اساس معیارهای بسیار حداقلی، «فقیر» به حساب می آیند؛ در عین حال، بیست و پنجم خردادماه، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، میزان خط فقر در تهران را ۳۰ میلیون تومان عنوان کرد.

حال یک نفر نیروی کار را در نظر بگیرید که طبق قوانین وزارت کار، برای 30 روز کار کردن، حدودا هشت میلیون تومان حقوق دریافت می کند! چگونه می تواند چرخ زندگی را بچرخاند؟ محاسبه خرج و دخل زندگی، حتی ماشین حساب را نیز شرمنده می کند. اینجا در ایران ماندن چقدر می صرفد؟

مهرداد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مسائل و مشکلاتی که باید وارد مجلس شورای اسلامی شود تا به بهبود وضعیت اقتصاد کشورمان کمک کند، گفت: این رویکرد را خیلی کم در مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم. وقت نمایندگان مجلس بیشتر صرف وضع قوانین و مقرراتی می شود که خیلی عمومیت ندارد و به نوعی دلخواه همه اقشار جامعه نیست. در ایران قانون کم نداریم و خیلی از قوانین اصلا اجرایی نمی شوند برای همین مجلس نباید وقتش را برای این صرف کند که قانون جدید اعمال کند.

وی تاکید کرد: برای مثال در بحث تجارت، قانون جامع، کامل و به روزی با عنوان «قانون بهبود محیط کسب و کار» را داریم که مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است که فقط 20 درصد از این قانون اجرایی می شود؛ با این وجود به نظر بخش خصوصی، حتی 10 درصد از این قانون هم اجرایی نمی شود. خیلی از این قوانین جدید که از طرف هم برای ترک فعل های دولت است که اعمال می شود و چه بهتر که مجلس به جای آن، به ترک فعل های دولت نظارت بیشتری داشته باشد. 

صندوق توسعه ملی برای آیندگان است؛ جایی که چیزی برای آیندگان نگذاشته ایم!

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: صندوق توسعه ملی ، صندوقی است که اکثر کشورهای جهان آن را دارند و منابع زیادی در آن برای نسل های آینده ذخیره می شود. مفهوم این صندوق آن است که بخشی از فروش سوخت های فسیلی برای نسل آینده نگهداری و سرمایه گذاری شود؛ ولی در دولت های قبلی دیده ایم که برداشت های پی در پی از این صندوق شده که به اجبار بوده است و این صندوق را مجبور کرده اند که وام بدهد. حتی بعضی وقت ها از محل این صندوق، به بخش خصوصی نیز وام داده شده است.

مهرداد عباد تاکید کرد: حتی وام هایی نیز با ارز 4200 تومانی نیز وام داده شده بود ولی وقتی در موعد بازپس گیری این وام، قیمت ارز به 28 هزار و 500 تومان رسید و خیلی از کسانی که وام گرفتند ضرر کردند و پول مردم کشور را هنوز هم پس نداده اند.

صندوق توسعه ملی به مباحث محیط زیستی ورود کند

او با اشاره به اینکه این صندوق خیلی می تواند به مباحث محیط زیستی کمک کند؛ ولی پولی که از آن برداشت می شود صرف خرج های دیگر می شود، گفت: من به رئیس صندوق توسعه ملی پیشنهاد داده بودم که اگر قرار است این پول برای نسل های آینده باشد، باید در اولین چیزی که نسل آینده به آن نیاز دارد؛ یعنی محیط زیست سرمایه گذاری شود تا جایی روی کره زمین وجود داشته باشد تا جوانان بتوانند در آن زندگی کنند و به سمت کربن زدایی و تولید سوخت های خیلی پاک برود.

عباد در ادامه تاکید کرد: موج مهاجرت نیروی انسانی ایرانی در چند ده سال اخیر رو به افزایش بوده است. الان چند سالی می شود که مهاجرت های جدیدی را می بینیم؛ مثل  مهاجرت پزشکان ، متخصصان آی تی، استارتاپ ها و....

قطر مهندس های شیمی ایرانی را می برد

این عضو اتاق بازرگانی افزود: اخیرا قطر چند پتروشیمی جدید احداث کرده است و مهندس های شیمی را از ایران به آنجا می برد و این مدل مهاجرت جدید نیز به انواع مهاجرت های قبلی اضافه شده است.

مهرداد عباد با اشاره به اینکه تحریم های پشت سر هم، تاب آوری افراد و شرکت ها را کم کرده است، گفت: خیلی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به کشورهایی بروند که راحت تر بتوانند کسب و کار جدیدشان را راه اندازی کنند. حتی در خیلی از اصناف با کمبود نیروی ساده هم رو به رو هستیم. این روزها شرکت ها برای جذب کارشناس فروش و بازاریاب باید چندین بار آگهی دهند تا دو سه نفر به آنها مراجعه کنند. کارشناس فروش خیلی سمت پیچیده ای و نیازمند به تخصص خاصی نیست. این الان مشکل اشتغال زایی نداریم؛ بلکه مشکل اصلی کشور مهاجرت است.

کدخبر: 925386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟