معضل مهاجرت دوبل جوانان برای ایران/ وزیر کار: صادرات نیروی کار منعی ندارد/ آمایش شغلی بیکاری جوانان را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهاجرت دانش آموختگانی که متناسب با دانش آکادمیک خود نمی توانند در داخل کشور شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی‌شان پیدا کنند، هزینه های چندین ساله‌ی کشور را برای به بار نشستن یک نیروی متخصص، یک شبه بر باد می دهد. از سویی دیگر، همین دانش آموختگان، برای اینکه مهاجرت موفقی داشته باشند، متناسب با نیازهای کشور مقصد خود، برای یادگیری یک حرفه اقدام می کنند.

این مهم، صرفا زنگ خطر خروج یک نخبه دانشگاهی را به صدا در نمی آورد؛ بلکه هشدار می دهد که علاوه بر آن یک نفر، یک نیروی فنی هم از دست می رود. کسی که با سرمایه کشور خود رشد کرده است؛ اما در نهایت سهم کشور دیگری می شود.

متناسب با نیازهای داخلی، تربیت نیروی انسانی دانشگاهی نداشتیم

در این راستا رکنا از سید صولت مرتضوی ، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مهم را جویا شد که برنامه این وزارتخانه برای جلوگیری از این معضل چیست؟

وزیر کار با اشاره به اینکه در کشور، متناسب با نیازهای داخلی، تربیت نیروی انسانی دانشگاهی نداشتیم، گفت: بعضی وقت ها برخی رشته های دانشگاهی تعریف شده اند که ما به ازای اشتغال آن در کشور مملو شده است و همچنین امکان اینکه دانش آموختگان در موقیت های شغلی دیگر به کار گرفته شوند نیز وجود ندارد.

آمایش سنجی مشکل اشتغال جوانان را حل می کند

وزیر کار در ادامه افزود: در گام اول برای رفع این مهم، باید نیازسنجی آمایشی داشته باشیم و ببینیم در حوزه های مختلف، به چه تخصص هایی نیاز داریم و بعد متناسب با آنها نیروی دانش آموخته تربیت کنیم. اگر متناسب با تخصص ها و ظرفیت کشور دانشجو تربیت شود، من فکر می کنم در داخل کشور ظرفیت برای اشتغال همه جوانان وجود داشته باشد.

صادرات نیروی کار منعی ندارد

سید صولت مرتضوی در پایان تاکید کرد: با این وجود تربیت نیروی انسانی برای صادرات نیروی کار منعی ندارد؛ البته برای این کار باید به دو مورد بسیار مهم توجه داشت. نخست خروج دانش فنی و دوم خروج نخبگان که نباید اتفاق بیفتد. در سایر حوزه ها اینکه اعزام نیروی انسانی داشته باشیم خیلی بد نیست.

کدخبر: 844395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟