اتباع بیگانه پناهجو نباید در مناطق حساس و مرزی کشور پناه پذیر باشند/ ساماندهی اتباع بیگانه از الزامات امنیتی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اعلام کرده  است که یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند و تاکید داشته است در زمان طالبان چیزی حدود ۲ میلیون نفراز افغانستان به ایران آمدند و الان طبق آخرین خبری که من از یکی از کارشناسان گرفتم روزی ۱۰ هزار نفر از افغانستان وارد ایران می‌شوند.

پناه دادن به فرد در معرض ظلم،یک اصل انسانی است اما  سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که ساماندهی پناهجویان در هر کشور چگونه باید باشد تا امنیت کشور پناه‌پذیر نیز حفظ شود؟ اصولی در جهان رعایت می‌شود که در ایران نیز باید دقیق رعایت شود تا بحران شکل نگیرد

ارزیابی دقیق و صحیح وضعیت پناهجویان از مهم ها است.قبل از پذیرش پناهجویان، باید وضعیت آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا از صحت ادعاهای آنان درباره شرایط کشور خودشان یعنی عدم دسترسی به حقوق بشر و امکانات ضروری مانند آب،غذا،مسکن و بهداشت اطمینان حاصل شود.

پس از ارزیابی وضعیت پناهجویان، باید وضعیت حقوقی آنان مشخص شود. این شامل حق کار، تحصیل، بهداشت و درمان،دسترسی به سیستم قضایی و حقوقی کشور است.

همچنین سازمان‌های بین‌المللی باید همکاری کنند تا بهترین راهکارها برای پذیرش پناهجویان در کشور پناه‌پذیر به شکل دو سویه شکل بگیرد

شرایط اقامت پناهجویان باید به گونه‌ای باشد که امنیت کشور پذیرنده آنان را بر هم نزند. برای مثال،پناهجویان نباید درمناطق حساس و مرزی قرار گیرند.

تناسب جمعیت پناهندگان با نسبت جمعیت کشور پناه پذیرباید به گونه‌ای باشد که از یک سو بتوانند به نیازهای پناهندگان پاسخ داده شود

و از سوی دیگر،امنیت کشور پذیرنده آنان حفظ شود.این تناسب باید با توجه به شرایط و محدودیت‌های هر کشور متفاوت باشد و برای هر کشور باید به صورت جداگانه تعیین شود. این اصول رعایت نشود به حتم هم برای پناهجو و هم برای کشور پناه پذیر مشکلات ایجاد می شود.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 919114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟