بلاتکلیفی پاساژ سیگارچی در هزار توی اوقاف و شهرداری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرای سیگارچی پاساژی موقوفه با حدود ۶۰ مغازه واقع در چهارراه گلوبندک است و کسبه آن سالها است که حق سرقفلی این واحدهای تجاری را دارند و سالیانه اجاره سرقفلی آن را پرداخت می کنند. سازمان اوقاف و امور خیریه در سال ۱۳۹۵ با یک شرکت پیمانکاری جهت تخریب و نوسازی این بازارچه قراردادی منعقد می کند. بنا به اعلام کسبه این بازارچه و در اقدام دور از موازین حقوقی۹۰ درصد منافع برای شرکت پیمانکار و فقط ۱۰ درصد برای موقوفه لحاظ می گردد.

این اقدام مطابق ادعای اهالی مجموعه تجاری همراه با فشاری که شرکت مذکور به کسبه وارد می کند به همراه وعده هایی که به تعدادی از کسبه در مورد تحویل گرفتن مغازه جدید در عرض چند ماه داده می شود، باعث می گردد تا برخی از آنها کسب و کار خود را تعطیل کنند. بعد از این اتفاق شرکت بهره بردار بعد از گذشت حدود دو سال نمی تواند به تعهدات خود عمل کند و در پاسخ به اعتراض کسبه در سال ۹۷ قرارداد متممی را نوشته و در آن قید می کند چنانچه ظرف سه ماه شرکت پیمانکار اقدامات لازم را انجام ندهد قرارداد فسخ می شود.

سرای سیگارچی

همچنین در قرارداد بین بنیاد توسعه و عمران موقوفات با شرکتی که مسوولیت تخریب و نوسازی سرای سیگارچی را برعهده داشت قید گردیده است که کسب رضایت مستاجرین و کسبه و سرقفلی داران به عهدهی شرکت پیمانکار است و نباید بیش از یک سال به طول انجامد و در صورت انقضای این مدت، قرارداد بی اعتبار خواهد شد.

این شرکت برای چندمین بار به تعهد خود عمل نمی کند و هیچ وکالت و رضایتی از مستاجرین قانونی و صاحبان حقوق و منافع در آن ملک اخذ نمی شود.  بعد از این اتفاقات شرکت مذکور در تاریخ ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ در ایام تعطیل رسمی با یورش به پاساژ اقدام به تخریب سه باب مغازه می کند همچنین در اقدامی خلاف عرف و قانون قصد نصب داربست اطراف پاساژ و محصور نمودن آن را می کند که بنا به اعلام کسبه بازار سیگارچی و با پیگیری آنها از مراجع مختلف از جمله پلیس امنیت این اقدام متوقف می شود.

سرای سیگارچی

بعد از این اتفاقات اهالی و کسبه بازار شکایت وضعیت نامساعد و مشکلات محل کسب و کار خود را به بازرسی و حراست اوقاف اعلام می کنند. پیگیری های حقوقی در این خصوص ادامه پیدا می کند و نهایتا مشخص می گردد که شرکت پیمانکار هیچ سمت قانونی در خصوص سرای سیگارچی ندارد و متاسفانه تعلل این شرکت تنها باعث سرگردانی و ورود ضرر و زیان مادی و معنوی به کسبه شده است.

اکنون اهالی این مجموعه پیگیری های حقوقی خود را از این شرکت و اداره اوقاف به عنوان متولی این مجموعه پیگیری می کنند زیرا اداره اوقاف می بایست جهت حفظ و نگهداری آن اقدامات لازم را انجام می داد و متاسفانه با انعقاد قرارداد نامناسب با شرکتی که صلاحیت و توان انجام این تخریب و بازسازی را نداشته است، باعث ورود ضرر و زیان جدی مالی به موقوفه و کسبه گردیده است و سالهاست اجازه تعمیرات و مقاوم سازی به سرقفلی داران نداده است.

به گزارش رکنا، در این خصوص اهالی سرای سیگارچی مدعی هستند که استحکام بنا بهانه ایی برای فشار به کسبه جهت تخلیه و استفاده از ماده ۱۵ است و این در حالیست که کسبه محترم بارها آمادگی خود را جهت اقدامات لازم در راستای بهسازی و مقاوم سازی بنا اعلام کرده اند.

خبرنگار :مسعود لاهوت

کدخبر: 915498 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟