قلاده هایی بر گردن یوزهای ایرانی / آیا زنده گیری در راه است؟

به گزارش رکنا به نقل از فارس، در حالیکه یک هفته از تلف شدن یوز نابالغ ایرانی گذشته است و طبق آمارهایی که اعلام شده گفته می‌شود که کمی بیشتر از ۲۰ قلاده یوز باقی مانده و از این بین نزدیک به ۶ یوز ماده وجود دارد و باید این گونه را منقرض شده حساب کرد، خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه دوباره طرح قلاده‌گذاری ماهواره‌ای قرار است کلید بخورد.

حسن اکبری معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره نصب قلاده ماهواره‌ای یوزپلنگ ها برای پایش دقیق آن‌ها به رسانه‌ها گفته است: این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این دیدگاه‌ها را کمیته کارشناسی ارجاع کردیم چراکه قلاده ماهواره‌ای می‌تواند اطلاعات دقیقی از یوزها به ما دهد. به عنوان نمونه بیشتر در چه نقاطی قرار دارند؟ از چه نقاطی بیشتر از جاده‌ها عبور می‌کنند؟ و... بنابراین بسیاری از رفتارهای ناشناخته آن‌ها را از این طریق می‌توانیم شناسایی کنیم ولی از طرفی نیز جمعیت یوز بسیار  کوچک است و زنده‌گیری یوز ریسک دارد بنابراین کمیته کارشناسی هفته جاری  متشکل از متخصصان بیرون و کارشناسان درون سازمان محیط‌زیست تشکیل می‌شود.

قلاده یوز ایرانی

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان درباره نصب قلاده‌های گفت: موضوع نصب را در دستور کار قرار داده‌ایم،اینکار را  برای اَمن‌ سازی، ایمن‌ سازی زیستگاه و مشخص کردن گستره حضور یوز انجام می‌دهیم. اما باید در این مورد مطالعه انجام شود که ایا این کار برای بحث پایش مناسب هست یا نه، اما بحث مناسب سازی نصب قلاده‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد ولی در حال حاضر بحث مطالعه آن در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

این صحبت‌ها در حالی است که با توجه به تعداد کم یوزپلنگ این کار خطرات بسیار زیادی دارد. اگر برای زنده‌گیری یوزی را بیهوش کنند و بعد از ان با توجه به امکانات اندک موجود نتوانند آن را به هوش بیاورند چه اتفاقی می‌اُفتد، اندک یوزهای باقی مانده نیز در این طرح از بین می‌روند.

 این امکان جود دارد که با قلاده‌گذاری یوزها ترسیده و از جفت‌گیری با یکدیگر خودداری کنند. طرحی که با توجه به شرایط در حال حاضر یوز شرایط انقراض را سرعت بیشتری ببخشد.

با توجه به شرایط فعلی یوزها بودجه‌ای که برای قلاده بگذارند بهتر نیست برای ایمن سازی جاده صرف شود تا یوزها کمتر تلف شوند. سوال دیگری که مطرح می‌شود این مورد است که دانستن مکان و جایگاه یوزها در شرایط فعلی چه کمکی به یوزها می‌کند آیا این کار ادامه پروژه زنده‌گیری است و می‌خواهند با دانستن مکان یوزها هر زمان که خواستند اقدام به گرفتن آن‌ها کنند.

کدخبر: 906769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟