متولیان دیپلماسی آب پاسخ دهند/ جان نوزادان و کودکان در خطر است/ قطعی آب چند روزه در زاهدان و برخی شهرهای سیستان و بلوچستان
حجم ویدیو: 49.26M | مدت زمان ویدیو: 00:02:57

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، می توان گفت که مساله آب در ایران بعد از تنش های مرزی با افغانستان وارد فاز جدیدی شده است. افغانستان مطابق قرارداد 1351 موظف است حق آبه هیرمند را به ایران بدهد. بر اساس این قرارداد، حقابه ایران از رودخانه هیرمند، ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است. البته با آبگیری  سد کمال خان در نزدیکی مرز، این نگرانی به وجود آمده است که این اقدام باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی مضاعف در نواحی مرزی ایران شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران مکررا بر لزوم احقاق حقابه ایران از هیرمند تاکید داشت. رئیسی در این زمینه در جلسه ۵ مرداد سال ۱۴۰۱ هیئت وزیران، وزرای امورخارجه و نیرو را به پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند مامور کرد و گفت: دولت در پیگیری حقوق ملت به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد. اما در همین ماه افغانستان با افتتاح فاز دوم سد کجکی با گنجایش آبگیری ۲٫۸ میلیارد متر مکعب روی رود هیرمند مجدداً توافق سال ۱۳۵۱ را زیر پا گذاشت.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ، در این خصوص طی اظهاراتی گفته بود: طالبان در فصول مختلف رهاسازی آب از سد کجکی به سمت سد کمال‌خان را انجام داده و از سد کمال‌خان هم آب را به ولایت نیمروز رسانده است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که اقدامات افغانستان و طالبان در سال‌ها و ماه‌های اخیر نه تنها برای حل مناقشه آب بین دو کشور و اختصاص حق آبه هیرمند به ایران نبوده بلکه برای انحراف آب هیرمند از مسیر اصلی و جلوگیری از ورود آن به ایران انجام گرفته است و این سیاست تاکنون متوقف نشده است.

اما ایران تنها به امید حق آبه هیرمند از افغانستان بسنده نکرده است. بر اساس اظهارات مقامات وزارت نیرو، طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی ایران در مرحله تکمیل مطالعات است. پیش از این نیز صدیقه ترابی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفته بود: با توجه به تأثیرگذاری اجرای پروژه‌های یاد شده در رونق منطقه، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، شرکت مجری پروژه را تشکیل داده و سهامداران را جهت اجرا مشخص کرده‌اند.

آب زاهدان برای ساعاتی از روز قطع بوده است

پیگیری های خبرنگار رکنا از شهروندان سیستانی نشان می دهد که در چند روز گذشته آب شرب در مرکز استان سیستان و بلوچستان به حالت جیره بندی درآمد و آب شرب منازل در مناطق مختلفی از شهر زاهدان برای ساعاتی از روز قطع شده بود. این در حالیست که گزارشاتی از قطعی آب در خاش و ایرانشهر نیز برای ساعاتی از روز به دست خبرنگار رکنا رسیده است.

در روزهای اخیر نیز منابع محلی به خبرنگار رکنا اطلاع دادند که آب منطقه حسین آباد در شهرستان دلگان  بیش از 15 روز است که قطع شده و پیگیری های اهالی این منطقه برای حل این مساله تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است. اهالی این منطقه در خصوص نتیجه پیگیری های خود اذعان داشتند که مقامات شهرستانی در پاسخ به مطالبات شهروندان اعلام می کنند یک قطعه از پمپ منبع آب دچار سوختگی شده است و فرآیند خرید و تعویض آن کمی زمان بر خواهد بود.

قطعی چند روزه آب در این منطقه باعث ایجاد مشکلات جدی برای شهروندان و روستاییان این منطقه شده است و مردم برای تامین آب مجبورند هر روز فاصله بسیار طولانی را طی کنند تا از رودخانه کم آب یا برخی از قنات ها در این منطقه آب مورد نیاز روزانه خود را تامین کنند.بسیاری از مردم در این دهستان بیش از یک هفته است که دسترسی به آب کافی برای استحمام نداشتند و این در حالیست که دمای هوا در این فصل از سال در آن منطقه در طول روز نزدیک به 50 درجه سانتی گراد می رسد.

اما با پیگیری های خبرنگار رکنا آب این منطقه در طی روز گذشته وصل شد و مشکل فنی پیش آمده برطرف گردید. در این رابطه عبدالغفور حسینی، فرماندار دلگان به خبرنگار رکنا گفت: آب این منطقه حدود یک هفته قطع شده بود و ما تمامی تلاش خود را انجام دادیم تا این مساله رفع شود.

وی گفت: خوشبختانه با تلاش های انجام شده آب این منطقه وصل شد و سعی داریم که با اقدامات انجام شده در آینده با مشکلات کمتری در این زمینه روبه رو شویم.

متولیان دیپلماسی آب پاسخ دهند؟

همچنین آب شهر شهرستان ایرانشهر نیز نزدیک به دو هفته است که دچار قطعی چند ساعته در طول روز شده و این مساله باعث گردیده، فعالیت های روزانه مردم دچار اختلال شود. بررسی های رکنا از منابع محلی نشان داد که در طی دو روز گذشته برق شهر ایرانشهر نیز در ساعات اوج گرما دچار قطع شدگی می شود و یک خطر جدی برای سلامتی نوزادان و کودکان در داخل منازل ایجاد کرده است. همچنین برخی از شهروندان به خبرنگار رکنا اطلاع دادند که برخی از وسایل برقی آنها از جمله یخچال و کولر در برخی از منازل به دلیل قطع و وصل شدن برق دچار سوختگی شدند و این امر هزینه های هنگفتی را به خانواده ها در این منطقه تحمیل کرده است.

به نظر می رسد اکنون زمان آن رسیده است که مقامات متولی دیپلماسی آب در دولت سیزدهم از جمله وزیر نیرو و وزیر امور خارجه و در راس آنها رییس دولت سیزدهم به این سوال پاسخ دهند که آیا ناتوان از حل مساله آب در سیستان و بلوچستان از طریق حق آبه هستند یا تمایلی به حل این مناقشه ندارند به ویژه اینکه با آغاز گرمترین فصل سال گویا وارد یکی از داغترین رقابت ها در خصوص دسترسی به منابع آب در کشور می شویم و این در حالیست که ناقوس بی آبی سالهاست در کشور به صدا در آمده است اما نه در محدوده شنوایی مسوولان کشور.

به گزارش رکنا، در ویدیو فوق مشاهده می کنید که مجری صدا و سیمای زاهدان از معاون آبفای استان می خواهد که اقدامات انجام یافته برای حل معضل کمبود آب را عنوان کند و او از پاسخگویی صحیح به این مساله طفره می رود. 

کدخبر: 904083 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟