نوار جنوبی ایران در معرض تغییرات اقلیمی/ زیر ساخت مقابله نداریم/بارش کمتر از 10میلی متر در جنوب کشور تخریب شدید ایجاد می کند

سحر تاجبخش ، رییس سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرگزاری رکنا با اشاره به مخاطراتی که تغییر اقلیم می تواند برای ایران به وجود آورد، بیان داشت: مهمترین شاخصی که به عنوان پیامد تغییر اقلیم در حوزه هواشناسی در کشور محسوب می شود، افزایش رخداد پدیده های حدی است که سیل های اخیر در کشور نمونه ای از این مساله محسوب می شود.

وی افزود: این پدیده ها عمدتا قابل ملاحظه نیستند و منجر به طوفان های شدید و سیلاب های بسیار تند می شود و اساسا زمانیکه اینها اتفاق می افتد نمی شود از اینها جلوگیری کرد پس باید بتوانیم زیرساخت های طبیعی و انسان ساخت کشور را در برابر این وقایع ایمن بکنیم.

رییس سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: بر اساس استانداردهای بین المللی ما باید یک برنامه عمل در حوزه مقابله با تغییرات اقلیم داشته باشیم و این اساسا جزو وظایف سازمان محیط زیست است اما سازمان هواشناسی هم در اختصاص داده و اطلاعات برای تهیه برنامه عمل تلاش های لازم را انجام خواهد داد.

تاجبخش تصریح کرد: در این راستا آن چیزی که باید به صورت مدون در اختیار دستگاه ها قرار گیرد همچنان تهیه نشده است و در مراحلی است که باید به تصویب برسد و بتوانیم سرمایه های طبیعی کشور را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی ادامه داد: با این روندی که پیش می رویم کشور ما دائما در مواجهه با تغییرات اقلیمی قرار خواهد داشت و این مساله ای انکارناپذیر است.

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه در سه حوزه می توانیم اقدامات مناسبی داشته باشیم که قطعا تبعات اجتماعی هم خواهد داشت، اضافه کرد: مدیریت منابع آب، کشاورزی و صنایع آب بر از جمله آنها است که در این راستا لازم است آب کشور را به گونه ای مدیریت کنیم که کمبودها در برخی از حوزه ها را جبران کنیم و این قطعا تبعاتی در آینده برای کشور خواهد داشت.

تاجبخش بیان کرد: لازماست در این خصوص برای اینکه تبعات این مساله کاهش یابد کار فرهنگی گسترده انجام شود و این مساله می تواند از طریق آموزش به مردم انجام گیرد تا همه ما به یک فهم مشترک دست یابیم که کشور در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد و لازم است برای مقابله با پیامدهای تغییر اقلیم ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: بررسی هایی در هیات بین الدول جهانی انجام گرفته است و در آن کمیت و کیفیت مخاطرات مورد بررسی قرار گرفته است و یکی از مناطقی که تحت تاثیر شدید بارندگی های سیل آسا قرار دارد نوار جنوبی کشور است به دلیل اینکه ما در این مناطق از زیرساخت های مناسبی برخوردار نیستیم و این باعث خواهد شد که حتی با بارش های کمتر از 10 میلی متر نیز تخریب های شدیدی در این مناطق داشته باشیم.

رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه جاده چالوس نمونه بارزی از این اتفاق بود، افزود: ما در گذشته بارش های شدیدتری در این منطقه داشتیم اما دچار همچین مخاطراتی نشده بودیم امال اکنون شاهد این هستیم که با اندک بارندگی حتی زیرساخت های ما دچار تخریب می شود.

کدخبر: 902606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟