قبل از تدوین لایحه فرونشست توسط شورای عالی استان‌ها، اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته بود

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان ها حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها در گزارشی پیرامون مسئله فرونشست زمین در اجلاس هفدهم شورای عالی استان‌ها، گفت: کلیت فرونشست این است که پس از برداشت منابع آبی زیرزمینی، این آب دوباره به زمین بازنمی‌گردد و به این ترتیب سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه می‌شود. این اتفاق موجب از دست دادن رطوبت و خشک شدن زمین شده است، نباید فراموش کرد که در این شرایط قابلیت نفوذ پذیری آب از بین می‌رود و این باعث می‌شود تا منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌ها - محل تجمع آب‌های زیر زمینی - از بین می‌رود.

وی افزود: نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم. برخی بازچرخانی آب را به این تعبیر می‌کنند که آب فاضلاب شهری را دوباره تصفیه و استفاده کنیم، اما باید گفت که این نگاه اشتباه است، بازچرخانی آب در خود زمین اتفاق می‌افتد و شامل تزریق مصنوعی آب است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شهرداری، وزارت نیرو و سازمان نقشه برداری و چند سازمان دیگر مسئولیت اصلی برای حل این مشکل را برعهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب های زیرزمینی و اقدامات سازه ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

آقامیری با بیان اینکه اقدام عملی در خصوص فرونشست انجام نشده بود، گفت: تا اینکه به عنوان لایحه از شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که معاونت قوانین مجلس، نکاتی را ارائه نمود و ایراداتی را به آن وارد کرد که در اجلاس شورای عالی استان‌ها، اصلاحاتی بر این لایحه اعمال خواهد شد و مجددا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وی در پایان با تأکید بر این موضوع که در لایحه فرونشست زمین، شرح وظایف تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و شهرداری‌ها مشخص شده است، گفت: وقتی این طرح تصویب شود باید تمامی ارگان‌های مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

کدخبر: 901004 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟