استاندار: سوخت بری در سیستان ساماندهی شد/ ایجاد شغل، همچنان بلاتکلیف / باز چاره ای نمی ماند جز قاچاق!
حجم ویدیو: 21.61M | مدت زمان ویدیو: 00:00:54

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سی ام فروردین ماه سال 1402استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با رکنا گفت: "سوخت‌بران را ساماندهی می کنیم"

در این باره محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت در این استان برای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال چیست؟ تصریح کرد: دولت برنامه مشخصی برای کاهش اشتغال اهالی این استان در شغل های کاذب از جمله سوخت بری دارد.

وی افزود: دولت سعی دارد با توسعه ظرفیت های معدن، کشاورزی و شیلات اشتغال پایدار در این منطقه ایجاد کند و نظر ما این است که اقتصاد را در این منطقه مردمی کنیم و در این راستا سال گذشته بیش از رقمی که برای ایجاد اشتغال مشخص شده بود محقق شده است و این رقم نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما سعی داریم نخلستان ها را در این منطقه توسعه دهیم و نزدیک به 500 هکتار تنها در یک شهرستان احیا شده است و علاوه بر این در حوزه شیلات صادرات را به کشورهای منطقه افزایش داده ایم. ما در طی ماه های گذشته به صورت روزانه 600 مجوز برای ایجاد اشتغال صادر کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از نقاط استان حتی نیروی کار برای اشتغال در نخلستان ها وجود ندارد، اضافه کرد: نیروی کار استان به دلیل جاذبه و سود اقتصادی که در حوزه اشتغال های کاذب از جمله سوختبری وجود دارد، اقدام به این کار می کنند. همچنین فاصله قیمت سوخت در ایران و کشورهای همجوار نیز منجر به تمایل افراد به انجام این کار شده است.

کرمی اضافه کرد: ما در حال ساماندهی سوختبران هستیم و با شناسایی افراد سعی داریم با هماهنگی های انجام یافته با طرف پاکستانی در تلاش هستیم تا گذر این افراد از مرز به راحتی انجام گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سعی داریم بعد از ساماندهی خودمان به صورت قانونی سوخت را به کشورهای همجوار صادر کنیم و آینده مردم این منطقه را آینده روشنی ارزیابی می کنیم.

وی سه راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای حل مسائل و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان برشمرد و ادامه داد: توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف و آسان کردن شرایط برای سرمایه گذاری مردم در منطقه نیز از جمله برنامه های ما در سال جاری است.

این اظهارات از سوی استاندار سیستان و بلوچستان در حالی مطرح می شود که متوسط نرخ بی‌کاری در این استان پس از سال ۱۳۸۰، که ۳۵.۳٪ بوده، کنترل شده و در نهایت به ۱۵.۲٪ در سال ۱۳۹۸ رسیده است. یعنی در فاصله نزدیک به 20 سال نسبت به سایر استان‌ها نرخ بی‌کاری بالایی را تجربه کرده است. همچنین استان سیستان و بلوچستان با افزایش 3.5 واحد درصدی در سال 1401 بیشترین افزایش نرخ بیکاری  را نسبت به پاییز گذشته خود را تجربه کرده است. آمارها نشان می دهد استان های آذربایجان شرقی و کردستان نیز به ترتیب در مراتب بعدی قرار دارند.

مهار سوخت بری در سیستان و بلوچستان بدون ایجاد شغل!

با گذشته دو ماه از زمان خبر ساماندهی سوخت‌ بران در سیستان و بلوچستان ، امروز سوخت بران در گفت و گو با خبرنگار رکنا اعلام  کردند که ساماندهی ها انجام شده است و میزان قاچاق سوخت در منطقه کاهش یافته است اما با وجود مهار سوخت بری در منطقه برای این قشر پر جمعیت سوخت بر که تامین معاش زندگی آنها با انتقال سوخت از این سوی مرز به آن سوی مرز از روی ناچاری نبود شغل بوده است هیچ نوع اشتغال زایی صورت نگرفته است.

افزایش ایجاد شغل نسبت به سالهای گذشته

و اما سردار محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، امروز  در گفتگو با خبرنگار رکنا ضمن تایید ساماندهی سوخت بری توسط دولت در این منطقه، بیان داشت: این مساله اکنون ساماندهی شده است و روند ارسال سوخت زیر نظر دولت قرار گرفته است. امیدواریم این اقدام در نهایت منجر به کاهش شغل های کاذب در این منطقه شود.

وی گفت: اقداماتی برای توسعه کشاورزی و اشتغالزایی در حوزه های دیگر از جمله توسعه نخلستان ها و باغات و همچنین توسعه شیلات در منطقه در حال انجام است که امیدواریم در میان مدت نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: حجم سرمایه گذاری ها در استان برای ایجاد اشتغال در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سالهای قبل افزایش داشته است و در حال رایزنی برای جذب حداکثری سرمایه گذار در سال جاری هستیم.

 

کدخبر: 898577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟