ناپدید شدن 75 قطعه از کاخ موزه سعدآباد/ شناسایی 9 متهم/بازداشت نزدیکان مقامات ارشد دولت روحانی/ ضرغامی دستور ویژه داد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ماجرای مفقود شدن اموال کاخ موزه سعدآباد روز به روز پیچیده تر می شود تا جایی که از 48 قطعه فرش، به مفقود شدن 11 هدیه نفیس و 16 دستگاه تلویزیون نیز رسیدند که به نظر می رسد قرار است همچنان و با افشاگری های پی در پی، بر این رقم افزوده شود.

امروز ایرنا اعلام کرد که در پرونده  سرقت های  عجیب از کاخ موزه تاکنون 9 نفر بازداشت شده اند  که برخی نزدیکان یکی از مقامات ارشد دولت سابق نیز در میان آنها است. اتهام این افراد  «اختلاس، خیانت در امانت، سرقت و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی» بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در یکی از شعب ویژه قضایی در حال رسیدگی است.

طی یک هفته گذشته، ماجرا ناپدید شدن قطعه های ارزنده از کاخ موزه سعد آباد در صدر اخبار ایران قرار گرفته است. اخبار سریالی ناپدید شدن اموال با انتشار خبر مفقود شدن 47 تخته فرش نفیس ازکاخ موزه سعد آباد شروع شد. بعد از شکل گیری هیاهوی خبری ، زنجیره اعلام خبر ناپدید شدن قطعات ارزنده از کاخ موزه سعد آباد در هم قفل شد.

خبر اول که حکایت از ناپدید شدن 47 فرش نفیس از کاخ موزه بود را خبرگزاری فارس اعلام کرد. در ادامه روزنامه شرق برگ تازه ای از فقدان قطعات ارزنده ناپدید شدن از کاخ موزه را فاش کرد که روایت ناپدید شدن زنجیره فقدانی ها را به دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی بر می گرداند. گفتنی است، گفتن از سر زنجیره ناپدیدی اموال را نمی توان به دوره ریاست جمهوری خاتمی برگرداند زیرا امکان مفقود شدن قطعات، پیش از دوره سید محمد خاتمی نیز وجود دارد که هنوز مشخص نشده است.

روزنامه شرق در گزارش خود نوشته بود:"12 سال پیش، 11 هدیه نفیس و زرین از موزه هدایای ریاست جمهوری سعدآباد بی هیچ دلیلی خارج شد! ماجرای سرقت ۱۱ قلم از هدایای سران کشورها به رییس جمهور خاتمی، که در سایت انتخاب، جماران و… به نقل از یک مقام آگاه بازتاب داشت، این مقام آگاه به جزئیاتی در مورد این سرقت از ساختمان دولتی یادمان ریاست جمهوری در سعدآباد اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور بود در اقدامی غیرقانونی و سلیقه‌ای، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را از مسئولیت «موزه هدایای ریاست جمهوری سید محمد خاتمی» خلع ید کرد و عملا مدیریت موزه هدایای رییس جمهور به معاونت تشریفات دفتر رییس جمهور ، واگذار شد.

در این دوره به جز مصادره هدایای دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی‌، اتفاق ناگوار دیگری نیز رخ داد که متاسفانه در سکوت خبری پیگیری نشد‌؛ سرقت یازده قلم هدایای نفیس و منحصر به فرد سران کشورهای خارجی به رییس جمهوری اسلامی ایران سید محمد خاتمی از جمله مدال زرین شهروندی عربستان و قطر اهدایی پادشاهان عربستان و قطر به آقای خاتمی و.... )!، هر چند این خبر با تکذیب کارکنان معاونت تشریفات ریاست جمهوری مستقر در سعدآباد روبرو شد اما اطلاعات موجود حاکی از این است که تحقیقاتی توسط اداره آگاهی نیروی انتظامی و حراست ریاست جمهوری بعمل آمد ولی بی نتیجه مشخص پرونده این سرقت به بایگانی سپرده شد.

نکته قابل تامل دیگر خروج شبانه هدایای احمدی نژاد در شب تحلیف رییس جمهور روحانی مرداد ۱۳۹۲ از موزه هدایای ریاست جمهوری در سعدآباد به مقصد ساختمان لادن در ولنجک (دفتر کار احمدی نژاد) بود که تا امروز معلوم نیست این هدایا کجا رفته و سرنوشت آنها چه شده است."

تا اینجا ماجرا 59 قطعه ارزنده از کاخ موزه ناپدید شده و خبررسانی شده است.

در این میان روز گذشته هم رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف مدعی شد که  گم شدن فرش‌های کاخ سعدآباد خبر اشتباهی است و تاکید داشت، فرش هایی که مدعی می شود مفقود شده اند، اکنون در موزه فرش قرار دارند. اما بلافاصله  مهران صحرایی رئیس موزه فرش ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: فرش های سعدآباد، اکنون در موزه فرش ایران نیست.

وی تاکید داشت: سال 1387 دو قطعه فرش از کاخ سعدآباد به موزه فرش انتقال پیدا کرد که آن فرش ها هیچ ارتباطی به فرش های مفقود شده مورد بحث در چند روز گذشته ندارد.

با اعلام خبری که امروز ایرنا مطرح کرد تعداد قطعات ناپدید شده از کاخ موزه سعدآباد 75 شده است.

خبرگزاری ایرنا چنین نوشته است:"در جریان ساماندهی و صورت‌برداری دوره‌ای اموال مذکور که ورود و خروج آنها تابع مقررات نظارتی خاص و منوط به صدور مجوزهای لازم است، مشخص شده دو تخته قالیچه ابریشمی کم حجم مفقود شده و مشخصات ۴۸ طاقه فرش نفیس هم که تصاویرشان در سال ۹۱ در کتابچه کلکسیون بزرگ فرش جهان ثبت شده، با لیست اموال مطابقت ندارند.

اما ناهمخوانی فهرست اموال با اشیاء موجود در حافظیه فقط محدود به فرش‌ها نبود و ۱۶ دستگاه تلویزیون LED و LCD هم سر جای خود نبودند؛ در حالی که نتایج تحقیقات اولیه نشان می‌دهد در مقطعی و به دلایلی نامعلوم از صورت‌برداری اموال مذکور ممانعت شده و دیگر اینکه ساختمان مذکور بعد از آخرین صورت‌برداری در شهریور ۱۳۹۲ تا زمان مفقود شدن اموال مذکور پلمب بوده است!"

در ادامه این گزارش آمده است:"برخلاف آنچه در روزهای اخیر مطرح شده که نهاد ریاست ‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در اواخر سال ۹۹ رسیدگی لازم را انجام داده، منابع آگاه گفته‌اند عدم پاسخگویی مسئولان وقت پشتیبانی و خدمات عمومی ریاست جمهوری در این زمینه موجب پیگیری موضوع از طریق مراجع انتظامی و قضایی شده است.

در جریان تحقیقات همچنین معلوم شد فرش‌ها در بازه زمانی سه ساله‌ ۹۲ تا ۹۵ از حافظیه خارج شده‌اند که به گفته یکی از شاهدان که در این مجموعه مسئولیت داشته، سال ۹۵ با یک دستگاه وانت مزدا به منزل یکی از مسئولان ارشد دولت سابق برده شده‌اند؛ همچنین بر اساس یافته‌های اولیه، دو تخته قالیچه ابریشمی مفقودی نیز در یک چمدان جاسازی شده و به سرقت رفته‌اند.

فارغ از اهمال و قصوری که در استفاده از سیستم های مراقبتی و حفاظتی ساختمان مذکور به عنوان مرکزی خاص و حساس که محل تردد مقامات عالی کشور و محل نگهداری اموال بیت‌المال صورت گرفته که مصداق ترک فعل در انجام مسئولیت بوده و قابل پیگرد قضایی است، شنیده‌ها از خروج فرش‌های مسروقه به مکانی مشخص در خارج کشور حکایت دارد.

 آنجا که بر اساس آیین نامه شرایط و نحوه انتخاب و حدود وظایف و مسئولیت‌های امین اموال دولت، خروج این نوع اموال و اشیاء از مجموعه‌های اداری تابع ضوابط خاص و هماهنگی بخش‌های مختلفی چون جمعداری، حراست، انتظامات و سایر بخش‌های ذیربط است و همچنین با توجه به حجم و ابعاد و تعداد بالای فرش‌ها و وجود دوربین‌های مداربسته، خروج آنها بدون نظر افراد متنفذ و به‌صورت فردی و در یک مقطع امکان‌پذیر نبوده است.

بازداشت متهمان یقه سفید در پرونده

براساس آخرین پیگیری‌ها، پرونده این سرقت عجیب با ۹ متهم که برخی نزدیکان یکی از مقامات ارشد دولت سابق نیز در میان آنها هستند، تحت عنوان «اختلاس، خیانت در امانت، سرقت و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی» بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در یکی از شعب ویژه قضایی در حال رسیدگی است.

بنیاد مستضعفان: ناپدید شدن اموال به بنیاد ارتباطی ندارد

مالک زمین کاخ موزه، پس از انقلاب و طی مراحلی به بنیاد مستضعفان سپرده شد.کیانفر روابط عمومی بنیاد مستضعفان در خصوص اقداماتی که بعد از مشخص شدن قطعات ارزنده از کاخ موزه از سوی این ارگان صورت گرفته است اینچنین به رکنا گفت: "مالک زمین کاخ موزه، بنیاد مستضعفان است اما از سی سال پیش تاکنون زمین و آثار داخل آن  به میراث فرهنگی که متولی نگهداشت است سپرده شده است و هر سال کرایه ناچیزی از میراث فرهنگی به عنوان اجاره دریافت می شود.

در خصوص چگونگی ناپدید شدن اموال بنیاد مستعضعفان هیچ اطلاعی ندارد زیرا اساسا در کاخ موزه سعدآباد حضور ندارد و زمین همانطور که گفته شد در اختیار متولی نگهداشت است.

وی در خصوص اینکه بعد از مشخص شدن ناپدید شدن اموال از کاخ موزه که مالک ساختمان آن بنیاد مستضعفان است و به شکلی خانه ای را مبله اجاره داده است، آیا شکایتی برای یافتن خاطیان و سارقان از سوی بنیاد صورت گرفته است یا خیر گفت:" هیچ شکایتی صورت نگرفته است. میراث فرهنگی باید در این خصوص شکایت و پیگیری کند. ما از چه کسی باید شکایت کنیم از متولی اصلی نگهداشت ،شکایت صورت بگیرد؟ شاکی باید میراث باشد و نهادی که حراست ساختمان را برعهده داشته باید پاسخگو باشد."

میراث فرهنگی: ارتش ،سپاه، نهاد ریاست جمهوری، میراث 4 متولی سعد آباد هستند

یک مقام آگاه در وزارت میراث فرهنگی به خبرنگار رکنا گفت: کاخ موزه سعد آباد 4 متولی دارد که یک بخشی از آن دست سپاه، یک بخش دیگر در اختیار ارتش، بخش بعدی در دست نهادریاست جمهوری و یکی بخش دیگر آن نیز در دست وزارت میراث فرهنگی است.

وی تصریح کرد: ساختمان حافظیه که این اشیا از آن محل ناپدید شده در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و این مجموعه امین اموال مختص خود را دارند و لیستی به میراث فرهنگی ارایه نمی دهند.

این مقام وزارت میراث فرهنگی بیان داشت: این به این معنا نیست که وقتی یک نهادی غیر از میراث فرهنگی متولی بخشی از مجموعه های تاریخی باشد دلیلی بر وجود یک وضعیت نابسامانی در آن مجموعه باشد زیرا این مجموعه ها نیز سازو کار مناسبی برای صیانت از اموال تاریخی دارند.

وی گفت: میراث فرهنگی از کم و کیف اتفاقات رخ داده برای اموال در این مجموعه اطلاعی ندارد و آنها نیز گزارشی از اموال خود به میراث فرهنگی ارایه نمی دهند به همین دلیل وضعیت پیش آمده به هیچ عنوان وضعیت روشن و ملموسی نیست.

او افزود: این اتفاق بین سالهای 92 تا 95 رخ داده است و در آن زمان محمد نهاوندیان سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود که شاید ایشان بتواند اطلاعات موثری برای رسیدن به متهمان و یا ردزنی متهمان داشته باشد.

ضرغامی دستور ویژه داد

این مقام وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه این ادعا هنوز اثبات نشده است، گفت: با توجه به اینکه این فرش ها ابعاد بسیار بزرگی دارند نمی توان متصور شد که به راحتی و از طریق یک خودروی باربری از این مجموعه خارج شده باشد و احتمال این وجود دارد که حتی فرش ها در آن زمان به هر دلیلی از جمله شستشو از کاخ خارج شده باشند و اتفاقی برای آنها بیفتد و در انبار زنجان یا انبار خود کاخ سعدآباد نگه داشته شود.

وی اذعان داشت: آقای ضرغامی به حراست سازمان دستور داده است تا یک گزارش در این باره تهیه کنند اما این گزارش هنوز تکمیل نشده است.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 897140 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟