استانداردهای انرژی در ساختمان های کشور رعایت نمی شود/ بهترین خنک کننده برای تهران کولر گازی با نوار مصرفی A است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رشد روز افزون بازارهای سرمایشی و گرمایشی در سالهای اخیر تقاضا برای انرژی برق را در کشورهای مختلف افزایش داده است. در این خصوص بهره وری انرژی یکی از مولفه های رقابت در بازار متنوع سیستم های سرمایشی محسوب می شود. در سالهای اخیر فناوری باعث شده است تا این سیستم های خنک کننده بهره وری بالایی داشته باشند و رقابت بر سر این مساله توانسته است بازار متنوعی را در این زمینه به وجود آورد. در سال 2019 اندازه بازار سیستم های سرمایشی در جهان نزدیک به 30 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود این رقم تا سال 2030 به رقم بالغ بر 40 میلیارد دلار برسد.

در کشور ما اما این مساله قدری متفاوت است. ما به دلیل عدم برخورداری از تکنولوژی ها و فناوری های نوین از یک سو و استفاده از روش های دهه های گذشته از سوی دیگر و همچنین عدم برخورداری از طراحی و معماری سازگار با محیط در شرایطی قرار داریم که هر گونه افزایش یا کاهش میانگین دمایی در فصول مختلف سال می تواند ما را از امکان برخورداری از اشکال مختلف انرژی در ساعاتی از طول روز بی بهره کند. همچنین به نظر می رسد جانمایی نادرست انواع سیستم های سرمایشی از جمله کولر آبی و گازی در اقلیم های مختلف نیز می تواند سوء مدیریت در این زمینه را تشدید کند.

در این زمینه فرزین سرکوهی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: متاسفانه ما در کشور امکان یا قدرتی برای انتخاب برای مصرف کننده باقی نگذاشتیم و مصرف کننده ایرانی در واقع راهی جز انتخاب بین دو یا سه گزینه در مورد اشکال انرژی از جمله سیستم های انرژی ندارد.

انتظار اصلاح الگوی مصرف از مردم توقع به جایی نیست

وی افزود: در شرایط فعلی داشتن این توقع از مردم که الگوی مصرف خود را در قبال استفاده از انرژی باید اصلاح کنند به نظر توقع به جایی نیست زیرا مردم قدرت انتخاب دیگری ندارد و مشکلات در این زمینه به قدری عیان است که هم برای مردم و هم برای مسوولان آشکار است که محدودیت ها در این زمینه چه ریشه های دارد.

این کارشناس انرژی بیان داشت: ما علاوه بر این که در کشور با تکنولوژی های روز در زمینه تولید محصولات سرمایشی پیش نرفته ایم بلکه انحصارهای حاکمیتی هم اکنون نیز این فرصت را به بخش خصوصی نمی دهد که این سد از پیش راه مصرف کننده برداشته شود.

سرکوهی ادامه داد: ما با این انحصار در حوزه های دیگر اشکال مختلف انرژی هم رو به رو هستیم و آنقدری که باید تمایل نشان می دادیم بر استفاده از انرژی های مثل برق عمده تمرکز ما بر انرژی های فسیلی بوده است

وی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور با یک ناترازی در حوزه انرژی برق رو به رو است، اضافه کرد: ما نزدیک به 85 مگاوات تولید برق در کشور داریم که نیازهای ما خیلی بیشتر از این رقم است و چون به انرژی های تجدیدپذیر روی نیاوردیم و موانعی را در این زمینه برای بخش خصوصی به وجود آوردیم باعث شده است تا بسترها و زیرساخت های لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور رشد مطابق با شرایط روز نداشته باشد.

این کارشناس انرژی تاکید کرد: در چنین شرایطی ما برای استفاده از یک کولر گازی با استانداردهای متوسط باید رقم های بسیار بالایی را پرداخت کنیم چون وارد کردن این محصول به دلیل آشفتگی های بازار ارز هزینه بسیار بالایی را می طلبد و همین مساله دامن گیر مصرف کننده خواهد بود.

بهترین کولر برای اقلیم تهران کولر گازی با نوار مصرفی A است

سرکوهی گفت: همین مساله باعث می شود تا مصرف کننده سراغ مدل های دیگر سیستم های سرمایشی برود که ارزان تر و البته میزان اتلاف انرژی در آنها بالاتر است و همین امر یکی از دلایل افزایش مصرف انرژی در ساعات و روزهای پیک مصرف می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود کولرهای گازی با نوار مصرفی ردیف A یکی از بهترین گزینه ها مطابق با شرایط روز در کشور برای تهران و شهرهایی است که اقلیم مشابه با تهران دارند. هرچند استفاده از انرژی برقی در این کولرها بالا است اما به دلیل اینکه کولرهای آبی در ایران از محل آب شرب شهری تغذیه می شوند استفاده از آنها در شرایط بی آبی فعلی اقدام معقولی به نظر نمی رسد.

این کارشناس انرژی افزود: اینکه سازمان هایی مثل ساتبا اخیرا موتورهای کم مصرف کولرهای آبی را گزینه مناسبی برای خانه های دارای کولر آبی می داند و دست به تبلیغ این محصولات می زند شاید راه حلی برای کاهش مصرف برق باشد اما همچنان در مورد عدم استفاده از آب شهری و ارایه راه حل جایگزین اقدام موثری انجام نداده است و این خیلی مشکلات ما را برطرف نخواهد کرد.

سرکوهی یکی از عوامل اتلاف انرژی در کشور را عدم رعایت الگوها و مدل های طراحی ساختمان با اقلیم منطقه دانست و بیان کرد: عدم رعایت معماری منازل مطابق با اقلیم و الگوهای سازه ای مدرن که اتلاف انرژی در آنها در کمترین میزان خود است، یکی از عوامل اصلی پایین بودن بهره وری انرژی در کشور است.

پرت انرژی در ساختمان های کشور بالا است

وی یادآور شد: ما ساختمان هایی را در کشور می سازیم که پرت انرژی بالایی دارند و دقیقا به همین دلیل نمی توانیم از مردم توقع داشته باشیم که در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشند زیرا ما بسترهای این صرفه جویی را برای مردم آماده نکرده ایم.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: در عین حال این بحث هم درست است که به دلیل پایین بودن قیمت حامل های انرژی مردم در استفاده از آنها صرفه جویی نمی کنند اما این تجربه هم در کشور وجود دارد که افزایش قیمت حامل های انرژی همیشه به صورت کامل مدل مصرف مردم را تغییر نداده است.

 سرکوهی افزود: اصولا ما به اتلاف منابع انرژی در کشور بسیار بی توجه هستیم و اصلا تفاوتی هم برای ما ندارد که چه نوعی از حامل انرژی است به عنوان مثال الان آبیاری اغلب بوستان ها در شهر تهران به گونه ای است که اتلاف آب در آنها و سرریز شدن آن به فاضلاب کاملا مشهود می باشد و این اتفاق در سایر حوزه های نیز به صورت کم و بیش حاکم است.

وی با اشاره به اهمیت توجه نهادهایی مانند نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها به استانداردهای ساخت و ساز در شهرها، تصریح کرد: متاسفانه نهادها و ارگانهای حاکمیتی به وظایف خود در زمینه اجرایی کردن استانداردهای جهانی در ساخت و ساز منازل مسکونی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی عمل نمی کنند و این اولین و حتی می توان گفت مهم ترین بخش از پازلی است که در آن مصرف کننده دچار چرخه اتلاف انرژی می شود.

کدخبر: 896324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟