از ماجرای حریم تئاتر شهر تا منتفی شدن واگذاری ارگ راین

به گزارش رکنا به نقل از مهر، سردار حسن مهری رئیس یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما فلزیاب‌ها هستند. ۴۲۷۴ دستگاه فلزیاب در استان‌ها توقیف شده و این موضوع به یک معضل تبدیل شده است.

وی از وزیر میراث فرهنگی خواست که برای حل این مشکل تدبیری بیاندیشد.

رئیس یگان حفاظت از میراث فرهنگی بیان کرد: تلفن وزارت خانه در ارتباط با بحث دریافت اخبار مردمی را دنبال کردیم در سال گذشته ۳۸۰۰ خبر دریافت شد که از طرف مردم بود و روی آن اقدام کردیم. قرار شد تلفن سه شماره‌ای به ما اختصاص پیدا کند که اپراتور زنده داشته باشد. ما به دنبال این تلفن هستیم، شما هم کمک کنید. سال گذشته اقدام خوبی برای اولین بار رخ داد و توانستیم به هفت هزار نفر پیامک ارسال کنیم و از مردم بابت همکاری تشکر کردیم. اگر این سیستم دوطرفه باشد و ما هم پیامک آنها را دریافت کنیم، می‌توانیم از مشارکت آنها استفاده کنیم.

سردار مهری گفت: برگه اخطاری را طراحی کرده ایم و به کسانی که به میراث فرهنگی تعدی کرده‌اند، آن را می‌دادیم.

حریم تئاتر شهر تنگ‌تر شد!

 حریم و حرمت تئاتر شهر هنوز بعد از سال‌ها پیگیری رعایت نمی‌شود. ساختمان ثبت ملی تئاتر شهر به عنوان مرکز فرهنگی و هنری پایتخت، پس از سال‌ها مخالفت هنرمندان پیشکسوت درباره جلوگیری از ایجاد مترو تحت الشعاع رفت و آمدهای پی در پی قرار گرفت.

در این میان بساط دست فروشان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. از ورودی مترو گرفته تا ورودی مسجد و از آن طرف به چهارراه امیراکرم می‌رسند. این بساط به داخل حوضچه هم کشیده شده و غذا فروشان کم کم به صندلی‌های سنگی کنار تئاتر شهر رسیده اند.

تا چند روز پیش گذری به نام گذر فرهنگی ایجاد شد که از جگر فروشی شروع می‌شد و به کباب و فلافل فروشی می‌رسید. رو به روی هر غرفه ده متری، چند میز و صندلی و خرده‌های نان روی زمین ریخته و سنگ فرش‌های آن سیاه شده بود. این غرفه‌ها تا اول خیابان رازی پیش رفته بوند و جالب اینجاست که نام گذر گردشگری بر آن گذاشتند. شاید به این علت که برخی از آنها صنایع دستی و گلدان می‌فروختند.

انتقال دست‌فروشان تئاتر شهر

معضل دست فروشان موضوع دیگری بود که در این گزارش به آن اشاره شد پس از آن در یک گفتگو تلویزیونی، سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ درباره معضل حضور دستفروشان در چهارراه ولیعصر به خصوص حریم بنای تاریخی تئاتر شهر گفت: این بساط گستری در این محدوده قدمت طولانی دارد. در دوره‌های مختلف مدیریت شهری تلاش بر این بوده که این موضوع را حل و فصل کنند.

شهردار منطقه ۱۱ گفت: ما به یک هم افزایی بین شهرداری، پلیس و سیستم قضائی نیاز داریم. همراهی مردم هم بخشی از قضیه است. برخی از عدم آگاهی مردم نسبت به این موضوع سو استفاده می‌کنند و با کوچک‌ترین اقدام شهرداری برای برقراری نظم و امنیت؛ فضاسازی رسانه‌ای و مظلوم نمایی می‌کنند. بنابراین همراهی مردم و هنرمندان را نیاز داریم

وی گفت: برای ساماندهی دست فروشان زمین‌هایی پیش بینی شده که به این افراد معرفی می‌کنیم تا آنها به این اماکن منتقل شوند و اطراف تئاتر شهر هم پاکسازی شود.

تهاتر شهرداری و شرکت پست برای تملک خانه مستوفی الممالک

در ین هفته از بنای تاریخی مستوفی الممالک یکی از بناهای ارزشمند شهر تهران در محله سنگلج خبرهایی به گوش رسید نیما نیازمند مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: این بنای تاریخی قرار است در تهاتری با شهرداری تهران و شرکت پست در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

نیازمند معتقد است که با این تهاتر، خانه تاریخی مستوفی الممالک می‌تواند احیا شده و نجات پیدا کند. وی در این باره می‌گوید: پیش از سال شرکت پست قیمتی حدود متری ۴۰ میلیون تومان برای دو هزار متر بنا پیشنهاد کرد که رقم سنگینی است. قرار شد این مبلغ کارشناسی شود. پس از آن نصف این مبلغ از طریق دیون و بدهی‌های شرکت پست به شهرداری تهران جبران شود و نصف دیگر آن هم یا به حساب بدهی‌های آینده این شرکت به شهرداری محاسبه شود یا قسمتی از آن پول را بدهیم یا اینکه مبلغی از این دیون بخشیده شود.

واگذاری ارگ راین منتفی شد

این هفته علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به تصمیم واگذاری ارگ راین و باغ موزه هرندی کرمان توست صندوق احیا گفت: واگذاری این دو بنا تا اعلام نظر کمیته نفایس و بررسی بیشتر منتفی شد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه حاج قاسم قهرمان فرامرزی است تصریح کرد: اگر بخواهیم برای نسل جوان از هویت ایرانی، قهرمانی و بیگانه ستیزی بگوییم باید برای معرفی این مرد بزرگ برنامه ریزی کنیم و در برنامه‌ها هم قرار دارد.

کدخبر: 895460 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟