بیش از یک و نیم میلیون اصله نهال در استان تهران طی سال جاری تولید شد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، چندی پیش نیز مراسمی با عنوان پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» با حضور دستگاه‌های مختلف دولت و در قالب نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی یک برنامه چهارساله برگزار شد و عباسعلی نوبخت - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور- اعلام کرد این طرح با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع خواهد شد و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهد رسید. 

مسئله نهالکاری به این دلیل که ایران از سال ۱۳۷۱ به عضویت کنوانسیون تغییر اقلیم و از سال ۱۳۷۵ به عضویت کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زدایی - که متولی آن سازمان ملل است - درآمده است، اهمیت بسیار زیادی دارد.

این طرح تنها مختص به ایران مهم نیست چراکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز نهالکاری را در دستور خود قرار داده‌اند. به‌طور مثال کشورهایی همچون چین، ترکیه، آمریکا، عربستان، سنگاپور، اتیوپی، پاکستان و افغانستان نیز کاشت تعداد زیادی نهال را در دستور کار خود قرار داده‌اند و تا سال ۲۰۳۰ نهال‌های مورد نیازی را که کشورهای دیگر درخواست کرده‌اند، آماده کنند سپس بکارند. کشور چین نیز درصدد است که ۷۰ میلیارد اصله نهال تولید کند که از این میزان نهال در حال حاضر ۵۰ میلیارد را تولید کرده و در کشور خود کاشته است. سطحی که باید در آن عملیات کاشت انجام دهند، حدود ۳۳.۳ میلیون هکتار است. 

رضا بیانی- مدیرکل منابع طبیعی استان تهران- درباره مزایای این طرح گفته است: سالانه حدود ۴۵۰ میلیون تن آلودگی هوا در ایران تولید می‌شود. با توجه به صنایع کشور و برای اینکه بتوانیم در سطح جهانی صاحبنظر باشیم باید به موضوع تجارت کربن ورود کنیم. ما اگر حتی یک میلیارد نهال بکاریم یک مساحت ۴ میلیونی را نهالکاری کرده‌ایم و تنها برای رفع آلودگی هوای تهران، حدود ۱.۵ میلیون هکتار باید جنگلکاری کنیم تا بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم. 

رضا بیانی با توجه به اهمیت نهالکاری درباره وضعیت نهالستان‌های تهران اظهار کرد: در سال جاری نهالستان دماوند به وسعت تقریبا ۱۲ هکتار فعال شد که آن را مجهز خواهیم کرد. طی سنوات گذشته این نهالستان‌ها تجهیزات خاصی نداشت بنابراین ما آب و روشنایی آن را تامین و تکمیل می‌کنیم. 

وی افزود: در سال جاری تقریبا بیش در یک و نیم میلیون نهال در نهالستان دماوند تولید خواهیم کرد که از جمله گونه‌هایی که در آن تولید خواهد شد می‌توان به گونه‌های بومی منطقه همچون اقاقیا، سنجد، زبان گنجشک، صنوبر، تبریزی،گردو و گونه‌هایی که مربوط به استان تهران است همچنین گونه‌های زراعت چوبی اشاره کرد.  

مدیرکل اداره منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه نهالستان دماوند در ناحیه رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد، گفت: با تکمیل و مجهز کردن و گسترش دادن این نهالستان حتی می‌توانیم به استان‌های دیگر نیز در  زمینه تامین نهال کمک کنیم. 

وی با اشاره به تولید حدود ۱۵۰ هزار نهال در نهالستان ملارد طی سال گذشته اظهار کرد: به دلیل اینکه کم‌آبی گسترش زیادی در ملارد دارد، قصد داریم که بین شهرداری صفادشت و ملارد به تفاهماتی برسیم تا بتوانیم این نهالستان را نیز در اختیار بگذاریم. در غیر این صورت آن را به مناقصه خواهیم گذاشت تا تولید نهال را بتوانیم در آن آغاز کنیم. 

بیانی در پایان با تاکید بر اینکه براساس نوع گونه‌ها، از بهمن‌ماه سال جاری امکان کاشت و زراعت نهال‌ها وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای نهاستان دماوند می‌توانیم در آینده کل استان تهران را پوشش دهیم. برای آبیاری این نهالستان نیز منبع جدید آبی ایجاد نشده است و از چاهی که از قدیم وجود داشته نهال‌ها آبیاری می‌شوند و در حال حاضر این نهالستان کمبود آب ندارد.

کدخبر: 893780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟