تورم سالانه ایران رکورد زد / احتمال افزایش ابتلا به بیماری های عفونی، روانی و سوء تغذیه/ خطر ازدیاد کلاهبرداری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق آخرین آمار جهانی تورم سالانه ایران رکورد زد. قرار گرفتن در جایگاه نامناسب اقتصادی و شکل گیری ابرتورم ، کشور را با چه چالش ها و آسیب های اجتماعی بیشتر درگیر خواهد کرد. اینکه دولت ایران باید برای مهار تورم به  سمت چه اقداماتی حرکت فوری داشته باشد سوالی است که در حال حاضر بیشتر از هر چالش و مبحث دیگری که در کشور وجود دارد برای ملت مهم است زیرا اقتصاد تورم زده یعنی گسترش فقر و افزایش کم توانی مالی با خود انواع فروپاشی های اجتماعی را همراه خواهد داشت.

نرخ تورم ایران در جایگاه دوم جهان

به گزارش خبرنگار رکنا، نرخ تورم بالا می تواند منجر به کاهش قدرت خرید افراد شود که می تواند منجر به پایین آمدن استانداردهای زندگی، افزایش فقر و کاهش رشد اقتصادی شود. علاوه بر این، نرخ‌های تورم بالا می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش هزینه استقراض برای دولت و مشاغل شود.

اثر ابر تورم بر منابع طبیعی ایران

نرخ تورم بالا می تواند منجر به کاهش بودجه دولت برای حفاظت از محیط زیست و تلاش های حفاظتی شود که می تواند به طور غیر مستقیم بر محیط زیست و حیات وحش تأثیر بگذارد. علاوه بر این، نرخ تورم بالا می تواند منجر به افزایش فقر و کاهش استانداردهای زندگی شود که می تواند منجر به افزایش فشار بر منابع طبیعی و اکوسیستم شود.

اثر ابر تورم بر زندگی و سلامت کودکان و زنان ایران

نرخ بالای تورم ایران می تواند اثرات منفی قابل توجهی بر زندگی و سلامت کودکان و زنان کشور داشته باشد. با افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی، خانواده ها ممکن است برای تامین غذای ، مراقبت های بهداشتی و آموزش فرزندان خود دچار مشکل شوند. این می تواند منجر به سوءتغذیه، پیامدهای بد سلامتی و کاهش فرصت های کودکان برای دستیابی به رشد خلاقیت و پتانسیل و پیشرفت آنان شود.

علاوه بر این، نرخ تورم بالا می تواند منجر به افزایش فقر و بی ثباتی اقتصادی شود که می تواند تأثیر نامتناسبی بر زنان و کودکان داشته باشد. زنان ممکن است برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش با چالش‌های بیشتری روبرو شوند و ممکن است مجبور شوند در موقعیت‌های شغلی نامطمئن یا استثمارگرانه برای حمایت از خانواده‌ خود کار کنند. کودکان ممکن است مجبور به ترک تحصیل برای کار یا مراقبت از خواهر و برادر کوچکتر شوند.

پر واضح است ،نرخ تورم بالای ایران احتمالاً نابرابری‌های موجود را تشدید کرده و سلامت و رفاه کودکان و زنان در کشور را با چالش‌های مهمی مواجه خواهد کرد.

تورم بالای اقتصادی و فقر می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی در جامعه ایران شود. اینها شامل سوء تغذیه، سلامت روانی ضعیف و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی است.

سوءتغذیه زمانی رخ می دهد که افراد توانایی خرید مواد غذایی مفید را نداشته باشند، که می تواند منجر به توقف رشد، تضعیف سیستم ایمنی و سایر مشکلات سلامتی شود. در این شرایط سلامت روان جامعه ضعیف می شود. این می تواند منجر به افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر شرایط سلامت روان شود.

علاوه بر این، فقر می تواند خطر ابتلا به بیماری های عفونی مانند سل، هپاتیت و HIV/AIDS را افزایش دهد. افرادی که در فقر زندگی می کنند ممکن است به مراقبت های بهداشتی کافی، آب تمیز یا امکانات بهداشتی دسترسی نداشته باشند، که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را افزایش دهد. در مجموع، تورم بالای اقتصادی و فقر می تواند تأثیر بسزایی بر سلامت و رفاه جامعه ایران داشته باشد.

اثر ابر تورم سالانه ایران در شکل گیری جرایم و رشد خشونت در کشور

نرخ بالای تورم در ایران می تواند منجر به انواع جرایم به ویژه جرایم مالی مانند کلاهبرداری، اختلاس و فساد شود. این جرایم به احتمال زیاد در میان افراد ثروتمند و قدرتمندی که به منابع دسترسی دارند و می توانند از موقعیت اقتصادی استفاده کنند، بیشتر رخ می دهد.

در عین حال، نرخ تورم می تواند منجر به افزایش خشونت های اجتماعی و خانوادگی نیز شود. از آنجایی که خانواده ها برای تامین مخارج زندگی خود تلاش می کنند، ممکن است تنش های خانوادگی افزایش یابد که منجر به خشونت خانگی و سایر اشکال سوء استفاده شود. زنان و کودکان به ویژه در این شرایط آسیب پذیر هستند.

نرخ بالای تورم در ایران می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای اقتصاد، بافت اجتماعی و رفاه شهروندان کشور داشته باشد. پرداختن به این موضوع و اجرای اقداماتی که می تواند اثرات منفی آن بر جمعیت های آسیب پذیر را کاهش دهد، برای سیاست گذاران ضروری است.

ایجاد تنوع اقتصادی با هدف کاهش تورم

قرار  گرفتن ایران در جایگاه کشوری با بالاترین تورم، پیامدهای جدی را برای جامعه و اقتصاد کشور در پی دارد که دولتمردان باید با کنار گذاشتن همه مباحث حاشیه ای به اصل مشکلات اقتصادی و کاهش تورم بپردازند.

 اصلاحات ساختاری از ملزومات است .دولت می تواند اصلاحات ساختاری را اجرا کند که کارایی اقتصاد را بهبود می بخشد تنوع اقتصادی می تواند به کمک جامعه تورم زده و اقتصاد بیاید.

چندین تنوع اقتصادی وجود دارد که ایران می تواند برای کاهش نرخ تورم بالای خود ایجاد کند. به طور مثال کشاورزی یکی از مسیرهای ایجاد تنوع اقتصادی در ایران است که به کاهش تورم نیز کمک می کند. ایران دارای بخش کشاورزی غنی است و سرمایه گذاری در این بخش می تواند به کاهش اتکای کشور به واردات و تثبیت قیمت مواد غذایی کمک کند. دولت می تواند مشوق هایی برای کشاورزان برای افزایش تولید و بهبود زیرساخت ها برای حمایت از این بخش فراهم کند. البته ترویج و گسترش کشاورزی در کشور باید با نگاه دقیق به وضعیت خاک و فرسایش و خشکسالی در کشور باشد تا مبادا گسترش کشاورزی به بحران های دیگر در کشور ختم شود.

صنایع  پتروشیمی و فولاد هم می تواند کمک موثری برای کاهش تورم در ایران باشند. سرمایه گذاری در این صنایع می تواند به ایجاد اشتغال و کاهش اتکای کشور به واردات کمک کند که می تواند به ثبات قیمت ها کمک کند.

یکی از پتانسیل های گسترده و پر درآمد ایران می تواند با گسترش گردشگری و توجه تخصصی به صنعت گردشگری در ایران شکل بگیرد. ایران دارای میراث فرهنگی غنی و مکان های تاریخی بسیاری است که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می کند. توسعه صنعت گردشگری می تواند شغل ایجاد کند و ارزآوری ایجاد کند که می تواند به ثبات اقتصاد کمک کند.

جهان در عصر تکنولوژی و عصر ارتباطات قرار دارد. این یعنی علم  فناوری می تواند گذر از خط تحریم ها را برای ایران به ارمغان بیاورد.ایران دارای جمعیت بسیار تحصیلکرده و بخش فناوری در حال رشد است. سرمایه گذاری در فناوری می تواند به ایجاد مشاغل پردرآمد و کاهش اتکای کشور به صادرات نفت کمک کند.

به حتم تشویق کسب و کارهای کوچک می تواند به ایجاد شغل و کاهش نابرابری درآمد کمک کند. دولت می تواند مشوق ها و حمایت هایی را برای کارآفرینان برای راه اندازی و توسعه کسب و کارشان فراهم کند.

هر کدام از این مشاغل می توانند با ایجاد اشتغال، کاهش اتکا به واردات و تولید ارز به کاهش نرخ تورم بالای ایران کمک کنند. حمایت از تنوع اقتصادی و کم کردن موانع اقتصادی برای فعالیت سرمایه داران خصوصی می تواند کمک باشد  تا اثرات منفی تورم بر اقتصاد کشور و شهروندان کاهش یابد.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 890930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟