برانداز تسهیلات رفاهی و اقتصادی حاکمیت برای جمعیت بیش از 85 میلیونی ایران/ فرزندآوری در تگنای اقتصادی ترس دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دیروز مدیر کل دفتر جمعیت مرکز آمار خبر داد که جمعیت ایران از مرز ۸۵ میلیون نفر عبور کرد و تاکید داشت که  این خبری خوب و نشانه پویایی جمعیت کشورمان است. به حتم خبر خوبی است که ایرانی ها بیشتر می شوند ولی افزایش آمار متولدین در ایران در افزایش جمعیت کشور چه نیازهایی را نیازمند است؟

با اعلام این خبر شاید این سوال برای عده ای مطرح شود که در افزایش جمعیت چه توجهاتی را از سوی دولتمردان کشورها  نیازمند است بطور مثال با افزایش هر یک میلیون نفر به یک جمعیت یک کشور چه امکانات رفاهی، آموزشی، اقتصادی و شهری باید برای این جمعیت تامین دولتی شود. در این گزارش سعی کردیم به این موارد اشاره ای داشته باشیم که می توانید در ادامه بخوانید و بدانید.

اول باید تاکید کنیم که ایجاد امکانات رفاهی ، آموزشی، اقتصادی و شهری دولتی هر کشور نسبت به افزایش جمعیت  به نیازها و منابع خاص کشور بستگی دارد.

امکانات رفاهی در مقابل افزایش جمعیت

اولین نکته ای که در بخش نیازهای افزایش جمعیت مطرح است بحث میزان تامین رفاه است. کارشناسان معتقدند با حرکت کشور به سمت افزایش جمعیت افزایش امکانات مراقبت های بهداشتی مانند بیمارستان ها، کلینیک ها و متخصصان پزشکی برای پاسخگویی به جمعیت رو به رشد نیز نیاز ضروری است.

 افزایش جمعیت امکانات تفریحی نیز نیازمند است،مانند پارک ها، مجموعه های ورزشی و فرهنگسراها که جوابگوی افزایش جمعیت باشد تا سبک زندگی سالم برای مردم ایجاد کند.

 افزایش جمعیت نیازمند افزودن امکانات به حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و مترو است تا کاهش تراکم ترافیک و آلودگی را تضمین کند.

امکانات آموزشی در مقابل افزایش جمعیت

بحث مهم دیگر در کنار توجه به افزایش جمعیت برآورده کردن نیازهای بخش آموزشی متناسب با افزایش جمعیت است. به همان اندازه که جمعیت افزوده می شود باید مدارس، کالج ها و دانشگاه ها برای ارائه آموزش با کیفیت به جمعیت رو به رشد تعداد بیشتری پیدا کنند.

افزایش جمعیت نیازمند مراکز آموزش حرفه ای برای ارائه آموزش های مهارتی به جوانان و ارتقای قابلیت اشتغال آنها را تاکید می کند که باید تامین شود.

افزایش جمعیت سرمایه گذاری در تسهیلات تحقیق و توسعه برای ارتقای نوآوری و پیشرفت های فناوری متناسب با رشد تکنولوژی متناسب با زمانه زندگی متولدین در هر دهه را نیز نیازمند است.

تسهیلات اقتصادی که به میزان افزایش جمعیت نیاز است

افزایش جمعیت در هر کشور زمانی اتفاق خوش یمنی است که به میزان افزایش جمعیت تسهیلات اقتصادی مورد نیاز رشد جمعیت نیز از قبل از رشد آمار جمعیت از سوی دولتمردان مدنظر قرار گرفته شده باشد و تسهیلات مهیا شده باشد.

تسهیلاتی که دولتمردان در کنار تاکید به فرزندآوری برای پویایی و جوانی جمعیت باید مدنظر قرار دهند به طور مثال افزایش فرصت های شغلی از طریق ترویج کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک است.

 سرمایه گذاری در زیرساخت ها مانند جاده ها، پل ها و فرودگاه ها برای تسهیل تجارت و بازرگانی نسلی که متولد می شوند و به سرعت به جوانی و زمان فعالیت شغلی و تجاری می رسند بسیار حائز اهمیت است.

دولت باید برای افزایش جمعیت کشور اجرای سیاست های جذب سرمایه گذاری خارجی و رشد اقتصادی داشته باشد.برنامه ای که بهبود و سلامت اقتصادی اکثریت جامعه بخصوص قشر متوسط و کم توان مالی را در نظر داشته باشد.

افزایش جمعیت و نیازهای شهری

افزایش جمعیت یعنی افزوده شدن تعداد افراد ساکن در هر استان و شهر یک کشور و این یعنی بخش مدیریت شهری آن کشور باید در کنار برنامه های ترویج فرزندآوری برای جوان ماندن کشور به فکر تسهیلات شهری مورد نیاز افزایش جمعیت هم باشد. به طور مثال  افزایش تسهیلات مسکن ارزان قیمت برای تامین جمعیت رو به رشد یکی از اساسی ترین نیازهای جمیعتی است که مسیر رو به افزایش را دارد.

 افزایش امکانات مدیریت پسماند برای حفظ محیطی پاک و سالم برای جمعیتی که در حال رشد است از مهم هایی است که باید مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد.

پیاده سازی مفاهیم شهر هوشمند مانند اتصال دیجیتال، سیستم های انرژی کارآمد و حمل و نقل پایدار از برنامه ای ضروری است که در کنار تاکید به فرزندآوری باید شکل بگیرد.

فقر امکانات، رشد جمعیت را نه سود که معضل می کند

 واما سوال بعدی شاید این باشد که جمعیت افزایش بیابد ولی این امکانات مهیا نشود چه رخ خواهد داد؟ پاسخ روشن این است که به حتم آن زمان رشد جمعیت نه تنها یک اتفاق خوب برای کشور نخواهد بود که مسبب افزایش آسیب های اجتماعی خواهد شد که مردم و خاک و هوا و بخش به بخش کشور را به جای آباد کردن، نابود می کند.

کمبود  امکانات نسبت به افزایش جمعیت موجبات مشکلات ساختاری و اساسی را ایجاد می کند به طور مثال، وقتی بیمارستان و مراکز درمانی متناسب به آمار جمعیت نباشد، ازدحام بیش از حد بیمار با  کمبود نیروی مت صص پزشکی و خدمات ناکافی مراقبت های بهداشتی شکل می گیرد که یک ابر بحران می شود.

دسترسی محدود به امکانات تفریحی که منجر به سبک زندگی ناسالم و مشکلات سلامت روانی می شود.  ازدحام ترافیک که منجر به افزایش آلودگی هوا، تصادفات و کاهش بهره وری می شود.امکانات آموزشی ناکافی که منجر به کمبود نیروی متخصص و بیکاری می شود. فرصت های شغلی محدود که منجر به فقر و ناآرامی اجتماعی می شود.

یا زیرساخت های ضعیف منجر به کاهش تجارت و بازرگانی می شود. مسکن نامناسب منجر به بی خانمانی و زاغه نشینی می‌شود. مدیریت ضعیف پسماند منجر به تخریب محیط زیست و خطرات بهداشتی می شود.

تکلیف قانونی قانون اساسی برای حاکمیت

در راستای تکالیف قانونی دولت برای تامین زندگی آرام و امن و سلامت و دارای رفاه می توان به فصل چهارم ‎ قانون اساسی ایران و اصل چهل و سوم که به موارد  اقتصاد و امور مالی پرداخته است اشاره داشت که حاکمیت ایران را برای‌ تأمین‌ استقلال‌ اقتصادی‌ جامعه‌ و ریشه‌ کن‌ کردن‌ فقر و محرومیت‌ و برآوردن‌ نیازهای‌ انسان‌ در جریان‌ رشد، تأمین‌ نیازهای‌ اساسی‌ مثل مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌، درمان‌، آموزش‌ و پرورش‌ و امکانات‌ لازم‌ برای‌ تشکیل‌ خانواده‌ برای‌ همه‌ را مهیا کند.

‎‎‎‎‎‎ضمن اینکه به حاکمیت تاکید شده است، تأمین‌ شرایط و امکانات‌ کار برای‌ همه‌ به‌ منظور رسیدن‌ به‌ اشتغال‌ کامل‌ و قرار دادن‌ وسایل‌ کار در اختیار همه‌ کسانی‌ که‌ قادر به‌ کارند ولی‌ وسایل‌ کار ندارند، در شکل‌ تعاونی‌، از راه‌ وام‌ بدون‌ بهره‌ یا هر راه‌ مشروع‌ دیگر که‌ نه‌ به‌ تمرکز و تداول‌ ثروت‌ در دست‌ افراد و گروه‌ های‌ خاص‌ منتهی‌ شود و نه‌ دولت‌ را به‌ صورت‌ یک‌ کارفرمای‌ بزرگ‌ مطلق‌ درآورد اقدام کند. البته  این‌ اقدام‌ باید با رعایت‌ ضرورت‌ های‌ حاکم‌ بر برنامه‌ریزی‌ عمومی‌ اقتصاد کشور در هر یک‌ از مراحل‌ رشد صورت‌ گیرد.

‎‎‎‎‎‎درادامه این بخش قانون اساسی تکلیف کرده که تنظیم‌ برنامه‌ اقتصادی‌ کشور به‌ صورتی‌ که‌ شکل‌ و محتوا و ساعت‌ کار

چنان‌ باشد که‌ هر فرد علاوه‌ بر تلاش‌ شغلی‌، فرصت‌ و توان‌ کافی‌ برای‌ خودسازی‌  معنوی‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌ و شرکت‌ فعال‌ در رهبری‌ کشور و افزایش‌ مهارت‌ و ابتکار داشته‌ باشد مدنظر قرار گیرد.

‎‎‎‎‎‎همین اصل قانون اساسی گفته است، آزادی‌ انتخاب‌ شغل‌، و عدم‌ اجبار افراد به‌ کاری‌ معین‌ و جلوگیری‌ از بهره‌ کشی‌ از کار دیگری‌ باید رعایت شود.

‎‎‎‎‎‎منع اضرار به‌ غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات‌ باطل‌ و حرام‌، منع اسراف‌ و تبذیر در همه‌ شئون‌ مربوط به‌ اقتصاد، اعم‌ از مصرف‌،  سرمایه‌ گذاری‌، تولید، توزیع و خدمات‌، ‎‎‎‎‎‎ استفاده‌ از علوم‌ و فنون‌ و تربیت‌ افراد ماهر به‌ نسبت‌ احتیاج‌ برای‌ توسعه‌ و پیشرفت‌ اقتصاد کشور،جلوگیری‌ از سلطه‌ اقتصادی‌ بیگانه‌ بر اقتصاد کشور،  تأکید بر افزایش‌ تولیدات‌ کشاورزی‌، دامی‌ و صنعتی‌ که‌ نیازهای‌ عمومی‌ را باید حاکمیت ایجاد کند و کشور را به‌ مرحله‌ خودکفایی‌ برساند و از وابستگی‌ برهاند.

فرزندآوری در فقر و تنگنای اقتصادی شادی ندارد، ترس دارد

در پایان تاکید می شود افزایش جمعیت زمانی موجب شادی و خوشحالی است که نیازهای جمعیت کشور مهیا باشد و این وظیفه دولت است که نیازها را مهیا کند. ترویج فرزندآوری بدون مهیا کردن امکانات، ترویج تولید فقر و آسیب و معضل برای جامعه و تکه به تکه ایران است. به حتم به طور مثال زمانی که خانواده ای که 6 فرزند قد و نیم قد دارد که با مادر و پدر خانواده هشت نفر می شوند و بر روی این خانواده برای ترویج فرزندآوری فعالیت تبلیغی صورت گیرد و در ادامه بیان شود که این خانواده در یک  خانه 60 متری  زندگی می کنند که استیجاری است، نه تنها تشویق خوبی برای نسل جوان و جامعه برای فرزندآوری نیست که این پیام را به مردم منتقل می کند که دولت برای فرزندآوری آنها آماده نیست و نباید فرزندی به دنیا بیاید که امکانات زندگی آرام و امن و سلامت و مفید برایش مهیا نیست. بهترین ترویج برای فرزندآوری نیاز به بیلبورد و سخنرانی ندارد، فقط ایجاد رفاه اجتماعی و ثبات اقتصادی است.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 893299 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟