یک نماینده مجلس از اجرایی شدن یک «طرح کلان اقتصادی» در کشور خبر داد/ در سطوح بالا در مورد آن تصمیم گیری شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط مدیریت اقتصادی کشور در این روزها که ملت با ابرتورم در کشور مواجه هستند مبهم است زیرا طبق گفته رئیس صندوق توسعه ملی کشور صندوق دارا نیست.نشست‌های مسئولان با حاکمان کشورهای همسایه نیز به نظر بدون پیوستن ایران به(FATF)سود اقتصادی ندارد. تحریم هم که ادامه دارد.تورم هم روند کاهشی ندارد و روزانه افزایشی است. سرنوشت پولِ فروش نفت نیز برای ملت نامشخص است،زیرا اکثر وزارتخانه‌ها،ضعف عملکرد خود را فقر بودجه اعلام می‌کنند. وضعیت قراردادهای 25 ساله و 20 ساله و ... با کشورها هم نامشخص برای مردم مشخص نیست که در کجا و در چه بخش از زندگی و اقتصاد کشور باید اثر مثبت آن را مشاهده کنند. ادامه این نسخه اقتصادی این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که دولت و اساسا حاکمیت با چه پشتوانه مالی قرار است،ایران را در مسیر رونق اقتصادی،توسعه و آرامش اجتماعی قرار دهد تا از کشورهای جهان هیچ از کشورهای منطقه عقب نمانیم.

نماینده مجلس : کشور در حال ایجاد یک تحول بزرگ در حوزه اقتصادی است

سید علی موسوی، ریاست کمیسیون خدمت و محرومیت زدایی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون مناطق محروم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در توضیح شرایط اقتصادی کشور که تقریبا روند سالهای گذشته است البته با تورم بیشتری که حاصل تورم های گذشته است چنین گفت: «کشور در حال ایجاد یک تحول بزرگ در حوزه اقتصادی است که شامل صنایع مختلف و خودرو و سایر زمینه ها است و در این خصوص یک انسجامی در حال شکل گیری است که این انسجام در دولت قبل نبود.در دولت قبلی هم حرکت برای بهبود اقتصاد بود اما اقدامات مسکنی بود، حرکت واقعی و اصولی نبود. حال یک هماهنگی بین قوا وجود دارد تا به یک تحول اساسی و درست در اقتصاد ختم شود و مهم این است که نه تنها بین قوا هماهنگی وجود دارد که تقسیم وظایف درستی انجام گرفته است و هر قوا در بخش محول شده در مسیر صحیح در حرکت است ».

وی با اشاره به اظهارات اخیر مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در خصوص خالی بودن صندوق توسعه ملی، افزود: «این مدیران و چند مدیر دیگر دارند حرکات خود را به خوبی پیش می برند».

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «این مساله نه تنها یک هماهنگی بزرگ است بلکه تقسیم وظایفی شده که همه این وظایف را به خوبی پیش می برند به طور مثال در دولت های قبل روسای جمهور بودجه را از صندوق توسعه ملی به هر پروژه ای که تمایل داشتند اختصاص می دادند اما این اتفاق در حال حاضر مطابق با سند آمایش سرزمین انجام می گیرد».

موسوی تاکید کرد: «شعار رییس جمهور در زمان انتخابات "حمایت از محرومان" بود و این مطابقت توزیع بودجه برای پروژه هایی که در مناطق محروم قرار دارد در راستای این شعار عملیاتی است.در حوزه اقتصاد نیز سعی بر این است که کار موثری در فضای گشایش مشکلات اقتصادی انجام شود. شاید ماحصل کار خوب باشد اما آن چیزی که مردم انتظار دارند نباشد یا شاید شکست بخورند ولی این مهم است که هدف دولت این است که عملکردی داشته باشد تا به مردم روحیه بدهد و بگوید راه گشایش وجود دارد و وضعیت به این شکل نمی ماند و به سرعت از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد ».

ارتباط دوباره ایران با عربستان برای وارد کردن ارز است نه ارتباط سیاسی

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی در مورد اینکه نتیجه عملکردهای اقتصادی گره گشای دولت چه زمانی برای ملموس خواهد شد و نتیجه مثبت بر شرایط اقتصاد حاکم می شود چنین بیان داشت: یک ارتباطات عجیبی ایجاد شده است. مثل ارتباط با عربستان.خیلی افراد این سوال را دارند که ما چرا قبلا با عربستان رابطه خوبی نداشتیم و الان رابطه ما بهتر شده است؟  پاسخ این است که ارتباط دوباره ایران با عربستان یک ارتباط سیاسی نیست بلکه اقتصادی و برای وارد شدن ارز به کشور است.

موسوی در پاسخ به این سوال که این برنامه باید یک چشم اندازی داشته باشد و آیا می توان گفت چه زمانی به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: "واقعیت این است که هیچ زمانی نمی توان برای این طرح مشخص کرد. حتی خود رییس جمهور هم نتوانسته زمانی برای آن ارایه دهد. "

وی در مورد اینکه این شرایط نام برنامه ریزی اقتصادی دارد یا بی برنامگی اقتصادی تاکید داشت: "خیر نام این شرایط برنامه داشتن برای اقتصاد است.زیرا اگر زمانی برای این طرح مشخص شود در موعد مقرر از رییس جمهور نتیجه را می خواهند اما چون یک تحولاتی در حال وقوع در کشور است و یک آزمون خطاهایی ایجاد شده است برای همین نمی توان برای آن زمان تعیین کرد".

وی اضافه کرد: «این انسجامی که اکنون در مدیریت کلان کشور وجود دارد قطعا در آینده نزدیک نتیجه بخش خواهد بود اما نمی توان برای آن زمان مشخص کرد».

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «مدیریت جدید در صندوق توسعه ملی برای اولین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی یک کار بسیار مهمی را انجام داده است و طبق آمایش سرزمین سعی کرده است با مشخص کردن 380 شاخص برای محرومیت بودجه را مطابق با نیازهای نقاط محروم اختصاص دهند و نه مطابق با درخواست یک نماینده و یا استاندار و این اتفاق خوبی است».

به لحاظ سیاسی با عربستان مشکل داریم

موسوی تاکید دوبار داشت:« ارتباطی که با عربستان سعودی برقرار شده است تنها برای ارزآوری به کشور و اختصاص دادن آن برای نقاط محروم بوده است و نه در قالب یک ارتباط سیاسی چون ما همچنان به لحاظ سیاسی با عربستان مشکل داریم».

وی در پاسخ به این سوال که دولت و قوای دیگر می توانند سالها کار نیک در فضای اقتصاد انجام دهد ولی عملکرد مثبتی برروی سفره معیشت و زندگی مردم نداشته باشد و نیاز است که در شرایط فعلی اقتصادی عملکرد سریع و موثر بر زندگی ملت باشد چنین عنوان کرد: «اینکه روندی که اکنون در کشور پیش می رود برای اولین بار است که اتفاق می افتد و روندی نیست که در مورد آن آزمون و خطا شده باشد نشان می دهد که یک روند جدیدی در حال طی شدن است که در آن از تجربیات قبل هم استفاده شده است».

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی مجلس شورای اسلامی از آنچه به عنوان یک طرح بزرگ و با نام "طرح تحول صنعتی و اقتصادی" از آن یاد کرد، افزود: شعار رییس جمهور در مورد این طرح رسیدن به 4 هدف است که معیشت مردم، قیمت خودرو، مسکن و تحول جمعیتی به این مفهوم که مردم از شهرها به روستاها بروند زیرا پول، آب و خاک در روستاها است و در شهرها هیچ خبری نیست».

موسوی عنوان کرد: «این یک طرحی است که در سطوحی بالاتر از دولت و مجلس در مورد آن برنامه ریزی شده است و در این برنامه زمانی به ما نگفته اند و ما هم زمانی برای آن تعیین نکرده ایم اما گفتیم که هرکس تا می تواند برای تحقق آن تلاش کند».

کدخبر: 893006 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟