هزار ملک نیمه کاره؛بلای جان تهرانی‌ها/ اکثر سازندگان کلنگ را سال 91 زدند، دیدند سود ندارد رها کردند!/ لزوم رفع خلأ قانونی
حجم ویدیو: 9.37M | مدت زمان ویدیو: 00:00:38
به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مطابق با آخرین آمار حدود هزار ملک از املاک سطح شهر نیمه‌کاره رها شده‌اند که این توقف باعث بروز چندین عارضه اقتصادی و زیست‌محیطی در سطح شهر شده است.

چرخه تبدیل ساختمان های قدیمی به نوساز از چند سال پیش در تهران شروع شد اما در میانه راه با گرانی مصالح و نواقص در نظام صدور پروانه ساختمانی و مواردی از این دست، چند صد ساختمان نیمه کاره در شهر رها شده باقی مانده است . حال در این میان،رها ماندن انباشت مصالح ساختمانی که با وزش باد پخش می شوند خود معضل شهر شده است.

با ورود مصالح رها شده به جوی های شهر، انسداد جوی‌ها شکل می گیرد. لغزش سازه های ناپایدار، آلودگی صوتی و خطرات سقوط و مصدومیت شهروندان و خسارت به خودروها و منازل و فضای اطراف از دیگر عارضه های ساختمان های نیمه کاره رها شده شهر است. البته معضلات این ساختمان ها به همین چند مورد محدود نمی شود.

گره در خلأ قانونی است!

با اینکه ساختمان‌های نیمه کاره ، از نظر ایمنی شهر را دچار مشکلاتی می‌کند؛ اما متاسفانه قوانین و مقررات موجود اجازه مداخله کارآمد به شهرداری را نمی‌دهد.

شروع ساخت و ساز ، ساختمان های نیمه کاره شهر تهران اکثرا از سال 91 آغاز شد و در ادامه به توقف ساخت رسید. میزان صدور پروانه در سال 91 به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که سه برابر سال‌های قبل از آن، در شهر تهران پروانه صادر شد، پروانه هایی که متناسب با نیاز بازار ساخت و ساز در تهران نبود و در پی آن شاهد افزایش عملیات ساختمانی در شهر تهران بودیم.

بعد از مدتی سرمایه گذاران متوجه شدند که تدوام  ساختمان سازی و سرمایه گذاری در برخی از املاک و کاربری‌ها، در مقایسه با دیگر بازارها سود آور نیست و از ادامه و تکمیل ساخت به خصوص املاک بزرگ مقیاس، منصرف شدند و یا به دلیل چالش های حقوقی بین مالکان و سازندگان و یا میان مالکان با هم و طرح دعوی حقوقی فرایند ساخت متوقف شده است، در این شرایط نه تنها این سازه های نیمه کاره، رها شده اند؛ بلکه گودهایشان نیز به مرحله خطرناکی رسیده است.

گفتنی است،ماده قانونی برای کاهش عوارض طولانی شدن ساخت وجود دارد که به اندازه کافی بازدارنده نیست و نیاز به بازنگری دارد.

اردیبهشت سال گذشته علی رضا زاکانی شهردار تهران در مورد ساختمان‌های نیمه‌کاره رهاشده در تهران به وجود خلاء قانونی اشاره کرد و تاکید داشت که سالیان سال است که این مشکل وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم از طریق شورای عالی استان‌ها برای مجلس و یا دولت طرحی را ارائه دهیم.از وعده شهردار تهران برای حل این مشکل یکسال گذشته است اما ساختمان های نیمه کاره شهر همچنان در وضعیت نیمه کاره قبلی خود باقی مانده اند و عارضه های آنها روز به روز برای شهر و شهروندان بیشتر می شود.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

کدخبر: 891886 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟