زهرا شیخی: تاثیر تورم در حوزه بهداشت زنان مخرب است/ میرمحمدی: بیمه ها کمک بیشتری به اقشار کم درآمد کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تورم در سال اخیر تاثیر قابل توجهی بر حوزه بهداشت و درمان خانواده های ایرانی داشته است این تاثیر می تواند در ابعاد گسترده تری بهداشت زنان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالیست که زنان در نقاط دور افتاده کشور به علت عدم دسترسی به مراکز درمانی، آب تمیز و لوازم بهداشتی مناسب هر ساله قربانی ردیف اول این نارسایی ها بودند.

تقویت پزشک خانواده و نظام ارجاع، استمرار نسخه الکترونیک و ارائه معافیت حقوق ورودی برای واردات آمبولانس از دیگر بخش‌های حمایتی دولت در حوزه سلامت است. همچنین بخشی از عوارض بر سیگار برای سلامت و بخشی از ۰.۲۷درصد مالیات بر ارزش‌افزوده هم به حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده است؛ این در حالی است که کارشناسان حوزه سلامت، معقدند که بودجه‌بندی‌های حوزه سلامت همواره بروز مشکلاتی را در این حوزه درمان رقم زده است.

بودجه حوزه زنان و خانواده‌ها در بخش‌های سرپرستان خانوار، بدسرپرستان و آسیب‌دیدگان براساس اعلام انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هم افزایشی است. اختیاراتی هم به معاونت زن و خانواده داده شده تا بتواند با هماهنگی لازم، نظارت و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت، توانمندسازی و ارتقای وضعیت زنان و اقدامات فرهنگی را داشته باشد. در لایحه بودجه۱۴۰۲ همچنین دستگاه‌ها مکلف هستند که یک‌درصد اعتبارات خود را در حوزه زنان و حمایت از خانواده هزینه کنند.

اما همه اینها قادر است تنها بخش کوچکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان زنان را با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی برطرف کند به همین دلیل برای جویا شدن از اقدامات مجلس برای بهبود این شرایط با دو نفر از اعضای کمیسیون بهداشت و در مان مجلس به گفتگو نشستیم.

میرمحمدی: بیمه ها نقش بیشتری در تامین هزینه های درمانی اقشار کم درآمد داشته باشند

سید جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که تورم و مشکلات اقتصادی چه تاثیرات منفی می تواند بر بهداشت حوزه زنان داشته باشد؟ تصریح کرد: بهداشت را نمی توان به حوزه زنان و مردان تقسیم بندی کرد و این یک مساله ای است که مربوط به عموم جامعه است و نباید آن را به حوزه زنان و مردان تقسیم کرد.

وی بیان داشت: تورم بر سلامت خانواده تاثیر منفی دارد و این یک مساله محرزی است زیرا با افزایش فشارهای اقتصادی دسترسی مردم به ویژه اقشار کم درآمد به خدمات بهداشتی از نظر کمی و کیفی کاهش پیدا می کند و دولت در این زمینه باید نقش آموزش را جدی بگیرد و به بیمه ها نقش بیشتری برای تامین هزینه های درمانی اقشار کم درآمد بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش مراکز درمانی دولتی در این خصوص نیز می تواند موثر باشد. در این خصوص سال گذشته صندوقی تشکیل شد که در آن 5 هزار میلیارد تومان برای درمان بیماران صعب العلاج در نظر گرفته شد و این اقدام امسال نیز ادامه پیدا می کند.

میرمحمدی تصریح کرد: در همین راستا امسال بودجه اختصاص یافته به این صندوق به میزان 2 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و به رقم 7 هزار میلیارد تومان رسید همچنین در این راستا برای 6 میلیون نفر از افراد با دهک های پایین بیمه رایگان اختصاص یافت و امسال نیز این کار را ادامه دادیم و سعی کردیم بیمه این افراد ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال 1401 چند هزار تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستانی کشور اضافه شد که می تواند بخش قبل توجهی از بار نظام سلامت را بر عهده بگیرد. و در این خصوص در مجموع وزارت بهداشت عملکرد قابل قبولی داشته است.

زهرا شیخی: ایجاد زیرساخت های لازم برای جلوگیری از بیماری های صعب العلاج زنان الزامی است

همچنین در این باره زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار رکنا اظهار داشت: بهداشت حوزه زنان با سایر حوزه ها قدری متفاوت است. هرچند بهداشت بخش های مختلف جامعه از هم تاثیرپذیر هستند اما اگر توجه داشته باشیم زنان به دلیل جایگاه ویژه اجتماعی و جایگاه محوری که در خانواده دارند سلامت آنها به صورت مستقیم بر سلامت نهاد خانواده و نهاد جامعه تاثیرگذار است.

وی افزود: اگر ما اعتقاد داریم که پیشگیری بهتر از درمان است حتما باید زیرساخت های لازم برای جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان را در جامعه به ویژه در زنان مهیا کنیم و در همین راستا با توجه به پیشنهادی که بنده به نمایندگی از کمیسیون بهداشت در قانون بودجه سال آینده پیشنهاد کردم کار غربالگری این افراد به صورت پایلوت در 11 استان در حال انجام است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ارایه پیوست سلامت برای فعالیت های تمامی ارگانها نیز بعد از پیشنهاداتی که ارایه دادیم به تصویب رسید و هرچند بودجه کمی برای آن اختصاص یافت اما در حقیقت این فرایند مثبت آغاز شد و قرار است در سالهای آینده با بودجه مطلوب تری کار غربالگری و رصد تاثیر فعالیت های دیگر بر حوزه بهداشت را در دستور کار قرار دهد.

شیخی ادامه داد: در بحث ناباروری هم سعی کردیم با اعمال بیمه ناباروری و تحت پوشش قرار دادن 90 درصد خدمات بیمه ای برای این امر بتوانیم بخشی از اقدامات پیش بینی شده در حوزه بهداشت و سلامت را که با جمعیت و آینده کشور به صورت مستقیم در ارتباط است را تامین کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه بیماران خاص نیز صرفا بحث زنان دیده نشده است و امسال مجموعا 7 همت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن افرادی که دچار این گونه بیمکاری ها هستند اختصاص یافته است که بیش از 100 بیماری را در این زمینه پوشش می دهد.

تاثیر تورم در حوزه بهداشت و درمان مخرب تر است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاثیر تورم و مشکلات اقتصادی بر روی سلامت تاثیرات بسزایی دارد و ما منکر این مساله نیستیم و با اینکه مجلس هم به صورت مستمر پیگیر این مساله است اما عملا شاهد هستیم که در بسیاری از موارد همچنان دولت نتوانسته است کنترلی بر روی قیمت ها در حوزه بهداشت و درمان داشته باشد.

شیخی اضافه کرد: معتقدم تاثیر تورم در حوزه بهداشت و درمان مخرب تر از تاثیر برخی از مشکلات در اجرایی کردن سیاست های حوزه بهداشت و درمان توسط مدیران این مجموعه خواهد بود اما ما باید سعی کنیم با مدیریت این مساله تاثیر آن را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: یکی از ایراداتی که تقریبا می توان به تمامی دولت ها وارد دانست این است که به لحاظ بودجه ای در حوزه بهداشت و درمان آنگونه که باید توجهات لازم انجام نمی گیرد و این باعث می شود که سیاست گذاری ها نیز تاثیر اصلی را نداشته باشند.

کدخبر: 888629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟