ما ایرانیان امروز،ثروت حداقل 3,134 نوزاد را با سکوت و بی تفاوتی نابود کردیم / ویرانی غیر قابل بازگشت!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دختران و پسرانی که متولد نهم اردیبهشت ماه سال 1402 هستند. در شناسنامه آنها ثبت خواهد شد که تبعه ایران هستند. ایرانیان تازه متولد شده در این روز تاریخی را تجربه خواهند کرد که ما شاید عمرمان برای دیدن آن، فرصت ندهد اما ما در این کشور زیبایی هایی را دیدیم که نگذاشتند آنها ببینید و لذت داشتن چنین ثروت هایی را ما با ناتوانی در مطالبه گری درست و جدی از آنها گرفتیم.

طبق آمار ثانیه شمار جمعیت جهان، امروز نهم اردیبهشت ماه، ایران تقریبا شاهد 3,134 تولد بود. طبق  همین آمار در هر ۲۸ ثانیه یک تولد، هر 1 دقیقه یک مرگ در ایران رقم می خورد. به حتم این  3,134 ایرانی تازه متولد شده، مناظر و اتفاقاتی را در این کشور تجربه می کنند که شاید عمر به ما فرصت تجربه اش را ندهد اما آنها متاسفانه ثروت هایی را از دست دادند که ما دیدیم و قدرت حفظ آنها را نداشتیم و یا بی جان و یا نیمه جان برای آنها گذاشتیم. ثروت هایی که برای از دست دادن آنها و سکوت در برابر ویرانی آنها به حتم هیچ وقت ما را نمی بخشند زیرا از دست دادن هر کدام از آنها بخشی از سلامت، زیست و رشد اقتصاد زندگی آنها را از این جمعیت ربوده است.

photo_2023-04-29_18-21-40

آنها جنگل های زاگرس، دریاچه ارومیه، تالاب های هامون، هورالعظیم و شادگان ، جزایر مرجانی خلیج فارس، زاینده رود و یخچال های طبیعی دماوند و سبلان... را زنده یا سر زنده نمی بینند. تصاویری برایشان از این زیبایی ها  و سپس ویرانی های این ثروت ها باقی می ماند که اجازه بخشیده شدن ما از سوی آنها را نمی گذارد.

ما میلیون ها ایرانی بزرگسال امروز، با سکوت ، با بی توجهی، با ناآگاهی ، با تلاش نکردن برای دانستن اهمیت نگهداشت منابع طبیعی ، سارقان ثروت و سلامت همین 3 هزار نوزاد ی هستیم که امروز متولد شدند. حال اگر روزانه همین تعداد نوزاد در ایران به دنیا بیایند یعنی ما سالانه ثروت ، دارایی و نفس سلامت زندگی حداقل یک میلیون و سیصد ایرانی تازه متولد شده در هر سال را از آنها می رباییم.

حال چرا حفظ منابع طبیعی مهم است و باید از مطالبات جدی هر ملت باشد؟ دلایل زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره داشت:

1. منابع طبیعی خدمات اکوسیستمی ضروری را ارائه می کنند که از حیات روی زمین پشتیبانی می کند، مانند هوا و آب پاک، چرخه مواد مغذی و تنظیم آب و هوا. حفظ این منابع به حفظ تعادل اکولوژیکی و جلوگیری از تخریب محیط زیست کمک می کند.

2.منابع طبیعی اغلب یک ورودی حیاتی برای فعالیت های اقتصادی مانند کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری و معدن هستند. حفظ این منابع می تواند به اطمینان از استفاده پایدار از این منابع اقتصادی کمک کند و به رشد اقتصادی بلندمدت یاری برساند.

3. منابع طبیعی همچنین فواید فرهنگی و اجتماعی مهمی مانند فرصت های تفریحی، ارزش های معنوی و زیبایی شناختی و سیستم های دانش سنتی را ارائه می دهند. حفظ این منابع می تواند به حفظ تنوع فرهنگی و حمایت از رفاه جوامع محلی کمک کند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی از دست دادن منابع طبیعی در ایران بسته به منبع خاص و اهمیت آن برای جوامع محلی و اقتصاد ملی می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، از دست دادن مناطق جنگلی می تواند منجر به فرسایش خاک، کاهش کیفیت آب و کاهش تنوع زیستی شود که می تواند تأثیرات منفی بر کشاورزی، گردشگری و معیشت محلی داشته باشد.

به طور مشابه، از دست دادن منابع دریایی می تواند منجر به کاهش جمعیت ماهی و کاهش درآمد برای جوامع ماهیگیری شود. به طور کلی، از دست دادن منابع طبیعی می تواند منجر به خسارات اقتصادی، جابجایی اجتماعی و تخریب محیط زیست شود.

در پایان باید گفت ما حافظان خوبی برای منابع طبیعی ایران نبودیم و نیستیم. سلامت و اقتصاد و دارایی خود و ایرانیانی که در آینده در این کشور زندگی خواهند کرد تا مدت ها متاثر از بی توجهی ها و سکوت های ما در مقابل ویرانی و از بین رفتن منابع طبیعی خواهند بود.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

کدخبر: 888619 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟