محل نگهداری "رویا" درنای بلژیکی امن و طبق پروتکل های بین المللی است/ برگزاری 4 جلسه تخصصی برای حفاظت از رویا
حجم ویدیو: 3.89M | مدت زمان ویدیو: 00:00:15

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امید نام یک درنای سیبری نر است که سال‌هاست برای گذران زمستان از سیبری به فریدون‌کنار مهاجرت می‌کند. امید تنها بازمانده‌ی گلّه‌ی غربی است.

درناهای ی سیبری نخستین بار در سال ۱۳۵۳ در ایران دیده شدند. جمعیت غربی درناهای سیبری با گذر از تالاب‌های نارزوم در قزاقستان، ذخیره‌گاه طبیعی آستراخان روسیه در دهانهٔ رود ولگا و آذربایجان و طی مسافت تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتری در آبان هر سال به تالاب‌های فریدونکنار در استان مازندران مهاجرت می آمدند تا اوایل اسفند را در این تالاب می‌گذراندند. حال از آن گله تنها امید مانده است.

15 سال پیش "آرزو"درنایی که همراه امید بود در فریدون کنار از دست رفت. امید از آن سال تا اکنون، هر سال این مسیر طولانی را تنها از سیبری به فریدون کنار و برعکس طی می کند. در تمام این سالها بارها از سوی کارشناسان محیط زیست ایران و جهان، تلاش شده است که پیوندی بین امید با درناهای گله های دیگر در کشورهای دیگر ایجاد کنند و درناهای ماده ای به ایران منتقل شده اند اما امید با هیچ کدام از آن درناها همسفر نشد. سالهای تنهای امید ادامه داشت تا زمستان 1401 و وارد شدن درنای بلژیکی به نام رویا که در 34 روز آخر از 130 روزی که امید در فریدون کنار است به این تالاب آورده شد.

درنای امید

دو روز اول ورود رویا به تالاب هر دو درنا، نسبت به هم بی تفاوت بودند ولی ناگهان محیط بانان با صدای آواز خواندن آنها متوجه شدند که امید از تنهایی جدا شده است.

امید و رویا ، 34 روز در تالاب با هم زندگی کردند. امید همچون آموزگار به رویا که درنای پرورشی بود زندگی در طبیعت را آموخت. به وقت کوچ که رسیدند، رویا و امید با هم پرواز کردند. پروازی که محیط بانان امید داشتند تا سیبری ادامه یابد اما رویای که پرورش یافته طبیعت نبود، بالهای قوی برای کوچ طولانی نداشت و در تنکابن به زمین نشست و امید به طور غریزی به ادامه کوچ ادامه داد.

با رفتن امید، محیط بانان تیمارگر رویا شدند. او را از تنکابن به فریدون کنار منتقل کردند. حال با انتشار اولین فیلم از وضعیت نگهداشت رویا در فریدون کنار، سوالاتی پیش آمد که برای پاسخ گرفتن به ابهامات نوع نگهداری و حفاظت از رویا با عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران به گفتگو پرداختیم.

کاویان محیط زیست مازندران

محل نگهداری رویا کاملا امن است

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با توجه به اینکه فیلم رویا در صفحات شکارچیان فریدون کنار منتشر شده بود در پاسخ به این سوال که آیا محل نگهداری رویا ، نقطه امنی برای این پرنده است و حیات او در خطر نیست گفت: محل کاملا امن است. رویا اکنون در عرصه تالابی نیست زیرا منطقه اقامتی درناها در زمستان یک عرصه خصوصی است و در حال حاضر آماده کشت برنج است. اگر عرصه خصوصی هم نبود، رویا باید در محل امنی نگهداری می شد. این درنا در کنار همان تالاب فریدون کنار در پاسگاه محیط بانی که در محدوده اوجاکله قرار دارد زیر نظر تیم محیط بانی تحت نگهداری است.منطقه نگهداری رویا یک محیط بزرگ و باز است و به طور دائم محیط بانان حفاظت از این درنا را طبق برنامه ریزی در دستور کار دارند.

شکارچیان درناها را دوست دارند و اسلحه به سمت آنها نشانه نمی روند

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در تکمیل توضیحات خود گفت: شرایط نگهداری و حفاظت از رویا به شکلی است که کمترین نگرانی تیم محیط بانی منطقه، خطر جانی برای رویا از سوی افراد یا شکارچیان منطقه است . ضمن اینکه باید گفته شود مردم منطقه به شدت حافظ جان درنا هستند و حتی شکارچیان،پرنده گیران و صیادان منطقه، حیات این درنا و درنای امید برایشان ارزشمند است و اسلحه آنها به سمت امید و رویا و درناهای دیگر که به منطقه آورده شدند در تمام این سالها، نشانه گرفته نشده است.

از علل اصلی که رویا همراه امید نرفت ناتوانی قوای پروازی این درنای پرورشی در برای کوچ بلند بود.مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مورد اینکه برای افزایش توان پروازی رویا چه اقداماتی در حال انجام است و آیا محل نگهداری فعلی او اجازه تمرین پرواز به او می دهد یا خیر اینگونه بیان داشت: فضایی که در فیلم مشاهده می کنید فضای متفاوتی با شکل محل نگهداری این درنا در بلژیک نیست. رویا یک درنای پرورشی است که در همین نوع مکان  رشد کرده است. درناهای پرورشی به طبیعت معرفی می شوند. قرار نیست در طبیعت زندگی کنند. اگر در طبیعت رها شود دیگر محیط بانان توان نگهداری مناسب او را ندارند و خطرات بیشتری او را تهدید می کند. رویا از بلژیک تحویل گرفته شده است که تلاش شود تا با امید برای سفر هماهنگ شوند.

برگزاری 4 جلسه تخصصی با حضور متخصصان برای حفاظت از رویا

وی تاکید داشت: باید منتظر آبان و بازگشت امید برای تمرین پروازی رویا باشیم. اصول نگهداری درنای پرورشی اینگونه است، در غیراینصورت رویا را از دست خواهیم داد. نگهداری رویا با مشورت مستقیم تیمی است که در بلژیک او را تا این سن نگهداری کردند. نوع محل نگهداری و تغذیه رویا با آنها هماهنگ شده است. نکاتی که برای نگهداری رویا در این روزها صورت می گیرد همگی طبق پروتکل های بین المللی است. برای نگهداری مناسب رویا جلسات تخصصی برگزاری می شود که تاکنون در این خصوص 4 جلسه با حضور اعضای علمی دانشگاه، نمایندگان سمن ها، کارشناسان محیط زیست و سازمان محیط زیست حضور دارند. نتیجه جلسات نیز به مجموعه بلژیک اعلام می شود و با تایید نهایی، اجرا می شود.

ادامه حیات امید فقط به نوع نگهداری محیط بانان ایرانی ارتباط ندارد

عطااله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص سن امید و رویا اینگونه گفت: عمر درناها کم نیست. طبق برآوردهای منطقه ای امید تقریبا 25 سال سن دارد و رویا اکنون یک درنای ماده 8 ساله است. با وجود جوانی هر دو درنا، باید این نکته گفته شود که سلامت حیات امید و ادامه زیست او تنها به نحوه نگهداری و محافظت از او در ایران برنمی گردد. سازمان محیط زیست ایران تنها 130 روز در هر سال میزبان امید است و تمام سعی خود را می کند که میزبان مناسبی باشد. در ادامه اینکه در طول مسیر چه شرایطی را این درنا می گذراند، مهم است. ضمن اینکه بازگشت امید به ایران حتی به شرایط جوی نیز بر می گردد. امکان دارد در سالهای آینده با تغییرات جوی، امید نقطه دیگری را برای زمستان انتخاب کند اما این اصل باید دانسته شود که امید در تمام این پانزده سال آنقدر فریدون کنار را امن برای محل زیست زمستانی خود دانسته است که بیشترین سالها را به این نقطه آمده است و به حتم اگر شرایط جوی مناسب باشد باز هم به فریدون کنار باز می گردد.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

کدخبر: 884679 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟