ایران در رده 76 شاخص توسعه انسانی در بین 191 کشور / بعد از 16 کشور آسیایی/ عربستان، امارات و ترکیه در وضعیت بهتر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شاخص توسعه انسانی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور و سه معیار پایه از توسعه انسانی یعنی زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب (اشتغال و بیکاری) را مدنظر قرار می دهد.

شاخص توسعه انسانی که توسط برنامه توسعه و پیشرفت سازمان ملل UNDP ارائه می‌شود، ارائه‌دهنده جدیدترین اطلاعات مربوط به توسعه جهانی است و شامل برآوردهای ملی، منطقه‌ای و جهانی است.

از سال ۱۹۹۰، هر ساله گزارشی با نام گزارش توسعه انسانی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود و در آن کشورها در شاخص‌های مختلفی مانند شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، سیاسی و… مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

در گزارش توسعه انسانی، کشورها را بر اساس میزان شاخص توسعه انسانی به گروه‌های کشورهای با توسعهٔ انسانی بسیار زیاد، کشورهای با توسعه انسانی زیاد، کشورهای با توسعهٔ انسانی متوسط و کشورهای با توسعهٔ انسانیِ کم (پایین) تقسیم می‌کنند. در آخرین گزارش  سوئد در گروه کشورهای با توسعهٔ انسانی زیاد (بالا) قرار گرفته‌است.

روش دقیق محاسبه

ارزش عددیِ شاخص توسعه انسانی بین صفر تا یک است. ارزش شاخص توسعه انسانی نشان می‌دهد که هر کشوری چه مقدار از مسیر خود را برای رسیدن به بالاترین ارزش ممکن یعنی یک، طی کرده‌است و همچنین امکان مقایسه بین کشورها را فراهم می‌کند.

شاخص توسعهٔ انسانی (HDI) چکیدهٔ اندازه‌گیری‌های توسعهٔ انسانی است. این شاخص میانگین موفقیت‌های بدست آمده در یک کشور در سه بعد اصلی توسعه انسانی یعنی زندگی طولانی و سالم، دستیابی به دانش و استانداردهای زندگی آبرومندانه را اندازه می‌گیرد.

ایران در رده 76 قرار گرفت

ارزش HDI ایران (جمهوری اسلامی) برای سال 2021 برابر با 0.774 است که این کشور را در رده توسعه انسانی بالا قرار می‌دهد و آن را در رتبه 76 از 191 کشور و منطقه قرار می‌دهد. بین سال‌های 1990 و 2021، ارزش HDI ایران (جمهوری اسلامی) از 0.601 به 0.774 تغییر کرد که 28.8 درصد تغییر کرد. بین سال‌های 1990 تا 2021، امید به زندگی در ایران (جمهوری اسلامی) در بدو تولد 9.5 سال، میانگین سال‌های تحصیل 4.9 سال و سال‌های مورد انتظار تحصیل 4.5 سال تغییر کرد. سرانه تولید ناخالص داخلی ایران (جمهوری اسلامی) بین سال‌های 1990 تا 2021 حدود 50.6 درصد تغییر کرده است.

لینک جدول و توضیحات

 

شاخص توسعه ایران

ایران بعد از 16 کشور آسیایی / جایگاه چین پس از ایران است !

ایران پس از کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی، امارات، بحرین و عربستان سعودی، قطر، ترکیه، کویت، روسیه، عمان، قزاقستان، مالزی، تایلند و سریلانکا، در رتبه هفتاد و ششم قرار گرفته است. این در حالی است که چین، پس از ایران در رتبه 79 قرار دارد!

کدخبر: 880712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟