از هر ۴ نفر سه نفر در کشورهای ناامن از نظر آبی زندگی می‌کنند/ تنش امنیتی و اقتصادی در ایران با مدیریت ناکارآمد آب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ ارزیابی جدید امنیت جهانی آب سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به‌خاطر کمبود آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می‌دهند، بیشتر از بلایای مرتبط با آب(مثل سیل و خشکسالی) است.

تغییرات جهانی مانند شهرنشینی، رشد جمعیت، تغییرات اجتماعی،اقتصادی، نیازهای در حال تحول انرژی و تغییرات آب و هوایی فشار بی‌سابقه‌ای را بر سیستم‌های منابع آب وارد کرده است.

امنیت نسل آینده در خطر

محدودیت‌های موجود در دسترسی و کیفیت آب، تهدید جدی امنیت یک کشور در همه شاخه های امنیتی از امنیت و خاک تا امنیت غذایی و سلامت است.

علیرغم پیشرفت های اخیر در توسعه استراتژی ها، شیوه ها و فن آوری های جدید برای مدیریت منابع آب، انتشار و اجرای آنها محدود بوده است.رویکرد پایدار برای رسیدگی به چالش‌های امنیت آب مستلزم اتصال سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و همراهی آنها با دانش و آگاهی به این مهم است.

آب اساس و ضرورت زندگی هر فرد است. با این حال، به طور فزاینده ای به یک منبع طبیعی کمیاب و تخریب شده برای میلیون ها نفر از جمعیت جهان تبدیل شده است. آب کافی که برای مصارف مختلف برای جمعیتی که به سرعت در حال رشد هستند ضروری است.

یکی از چالش های مهم در سال های اخیر است. افزایش تولید غذا برای پاسخگویی به جمعیت آینده است که باید با منابع آبی حاصل شود اما مدیریت نامناسب آب به یک تهدید جدی مبدل شده است. رشد جمعیت و تغییرات اقلیمی بحران جهانی آب را جدی کرده است.

کنفرانس فوری آب و صندلی های خالی ایران

 کنفرانس فوری آب در حال حاضر در سازمان ملل در حال برگزاری است که تمرکز  برتوسعه پایدار و مدیریت یکپارچه منابع آب برای دستیابی به اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی، اجرا و ارتقای برنامه‌ها و پروژه‌های مرتبط و همچنین  پیشبرد همکاری‌ها و مشارکت‌ها در تمامی سطوح تمرکز دارد. کنفرانسی که ایران در آن حضور پررنگی ندارد.

این حضور کمرنگ ایران در حالی مطرح است که در چند سال گذشته مبحث آب به یک موضوع مهم امنیتی در کشور تبدیل شده است زیرا  آب مهم ترین چالش برای توسعه اجتماعی،اقتصادی و انسانی است. کمبود آب می تواند منجر به تخریب اکوسیستم، بدتر شدن سلامت و تخریب معیشت شود.

سیستم های تامین آب شهری برای کاربردهای مختلف و همچنین مدیریت فاضلاب برای جمعیت رو به افزایش، تهدیدی جدی به ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند ایران است. این شهرها نتوانسته اند حداقل خدمات آب را به جمعیت رو به رشد خود ارائه دهند. با توجه به الگوی شهرنشینی، بهبود سیستم های تامین آب و تصفیه فاضلاب ضروری است. این مولفه ها باید به طور جدی در برنامه ریزی شهری گنجانده شود که نشده است.

تعداد تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از بلایای مرتبط با آب مانند سیل، خشکسالی، رانش زمین و فرونشست زمین به طور چشمگیری در ایران افزایش یافته است.

تغییرات و تنوع آب و هوا، شهرنشینی، الگوهای مهاجرت، مشکلات انرژی، و تولید مواد غذایی ناشی از تغییرات جمعیتی و توسعه اقتصادی می تواند خطرات نامطمئن بیشتری را تشدید کند.

کمبود بارندگی منابع آب و سیستم‌های کشاورزی را تغییر می‌دهد و بسته به انعطاف‌پذیری جوامع محلی و جمعیت، تأثیر آن می‌تواند شدید باشد. خشکسالی می تواند استفاده های اجتماعی متعدد از آب از جمله تولید انرژی را در سطوح محلی و منطقه ای محدود کند.

بسیاری از مردم برای آب آشامیدنی، امنیت غذایی و زندگی پایدار به آب های زیرزمینی متکی هستند. استفاده از آب های زیرزمینی در طول 50 سال گذشته به دلیل کیفیت بهتر و دسترسی آسان آن حتی در زمان خشکسالی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

غلبه بر بحران آب یکی از حیاتی ترین چالش هایی است که نسل ما با آن مواجه است  و توسعه آب آشامیدنی پاک، مدیریت کارآمد فاضلاب و فراهم کردن امکانات اولیه بهداشتی برای پایداری و پیشرفت انسانی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای رسیدن به جهانی امن از آب است.

امنیت آب نقطه شروع حل مشکلات اقتصادی

امنیت آب با استفاده از رشته های مختلف به عنوان نقطه شروعی برای حل مشکلات مختلف مرتبط با آب است که نیازمند به رویکردهای کل نگر برای رسیدگی به چالش های امنیت آب و گنجاندن ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در مقیاس های مختلف است.

رویکردهای کل نگر می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای پیشرفت در بسیاری از بخش ها مانند سلامت عمومی، امنیت انرژی، انعطاف پذیری آب و هوا، کاهش فقر، و سرعت بخشیدن به سرعت دستیابی به اهداف توسعه پایدار  عمل کند.

فقدان زیرساخت در ایران چالش های امنیت آب و تنش آبی در ایران محسوب می شود. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، ما در حال حل مشکلات جدید با راه حل های قدیمی هستیم. وضعیت موجود دیگر کافی نیست و مدل های مرسوم قادر به دستیابی به مسائل امنیتی آب نخواهند بود.

تصویری واقعی‌تر از وضعیت امنیت آبی در سطح جهان

 تصویر واقعی‌تر از وضعیت امنیت آبی در سطح جهان نگران کننده است زیرا بر اساس آخرین بررسی ها که در کنفرانس  ۷۸ درصد از جمعیت جهان (۶.۱ میلیارد نفر) در حال حاضر در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نظروضعیتی آبی، نا امن محسوب می‌شوند و از هر ۴ نفر در جهان سه نفر در کشورهای ناامن از نظر آبی زندگی می‌کنند.

 

 

کدخبر: 879812 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟