اکثریت خانه های کشور گران ساخته می شود اما مقاومت لازم را ندارند/تحریم هیچ نقشی در مقاوم نبودن مسکن ها ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از زلزله مهیب ترکیه ، حرف و حدیث ها در خصوص زلزله احتمالی تهران قوت گرفت. از مسئولان گرفته تا مردم، جملگی نگران این موضوع بودند که تا چه حد زلزله ای که ممکن است در تهران رخ  دهد، پایتخت نشینان را دچار دردسر می کند؟ اصلا چقدر خانه هایی که در شهر ساخته می شوند ایمنی در برابر زلزله دارند؟ با این شرایط اقتصادی و نگاه سرمایه گذاری مردم به این بازار، آیا دیگر برای مردم اهمیتی دارد که از چه مصالحی برای ساختمان سازی استفاده شده است و ساختمان ها چقدر در برابر زلزله ایمن هستند؟ 

تحریم هیچ اثری بر مقاومت و کیفیت ساختمان ها ندارد

آرا شاوردیان، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه در حوزه اثرات تحریم ، بر کیفیت مهندسی و ساخت و ساز ساختمان‌ها معتقد است که هیچ اثری نداشته، گفت: ما هم از نظر دانش فنی، نیروی انسانی، مجریان توانمند و کافی به عبارتی اجرا و دانش و فنی در کشور ما بومی سازی شده است و تحریم‌ها اثری نداشته است، در تولید مصالح ساختمانی تقریبا به طور کامل خودکفا هستیم، نداریم مصالح و موادی که نیازمند واردات باشیم به ویژه مصالح خیلی استراتژیکی که در ساختمان ها بدیل نداشته باشند. تحریم هیچ اثری بر مقاومت و‌ کیفیت ساختمانهای ما ندارد و ما نباید تحت هیچ شرایطی تحریم ها را بهانه ای برای عدم پاسخگویی در قبال کیفیت و مقاومت ساختمان‌ها بهانه قرار دهیم.

ساختمان سازی در ایران سوابق مستند ندارد؛ مردم هم نمی دانند ساختمان استاندارد است یا نه !

وی در ادامه افزود: قطعا مردم نسبت به اهمیت مقاومت ساختمان‌ها در مقابل زلزله دانش و حساسیت لازم را دارند؛ لذا از این منظر به ضد زلزله بودن ساختمان‌ها اهمیت می‌دهند. به دلیل اینکه ساختمان سازی در کشور ما دارای شناسنامه و سوابق مستند هر ساختمان نیست؛ مردم به عنوان مشتری و متقاضی ساختمان هیچ اطمینانی از رعایت استانداردها در ساختمان سازی یا به عبارتی از میزان مقاومت ساختمان در تقابل زلزله ندارند، به همین دلیل شاید خیلی نتوانند این موضوع را کنترل کنند و بهش حساسیت داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه یک ساختمان مقاوم ساخته شده باشد، به چند لایه رسیدگی چک و کنترل نیاز دارند. آیا طراحی ساختمان طراحی خوب و مقاوم است یا خیر؟ اینکه مقرراتی که برای طراحی، ساخت، اجرا و نظارت وضع شده کارایی لازم دارند اثربخشی دارند؟ ساختمانی که ساخته می‌شود از کیفیت اجرا و مصالح با کیفیت خوب برخوردار است یا نه؟ آیا بر اجرای ساختمان نظارت مؤثر و دقیق انجام می شود یا خیر؟ اگر همه این لایه ها به درستی انجام شود و بتوانیم ارزیابی دقیقی از نحوه رعایت این موارد مرتبط با ساختمان سازی کسب اطمینان کنیم می توانیم بگوییم که ساختمان سازی به صورت مقاوم انجام شده است. در خصوص طراحی ساختمان‌ها نیز، چون نقشه های طراحی شده در سازمان نظام مهندسی تحت عنوان کنترل نقشه مورد بازبینی و چک قرار می گیرد، ارزیابی های ما حاکی از این است که در این مرحله طراحی ساختمان ها مشکلی نداریم.

آرا شاوردیان در ادامه گفت: در حوزه وضع مقررات که بیشتر بر می گردد به مقررات ملی ساختمان هم ارزیابی ها حاکی از آن است که مقررات ساختمان کشور، دارای  کیفیت خوبی است و اگر به درستی رعایت شود به نظر می رسد که ساختمان های مقاومی باشند. 

دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس افزود: اگرچه در بازار مصالح غیر استاندارد و بی کیفیت را دیده ایم اما از نظر استاندارد و دانش تولید مشکلی نداریم مگر اینکه بعضی سوداگران و سوءاستفاده کننده ها با نیت کسب درآمد بیشتر و بدون هزینه کردن، مصالح بی کیفیت را وادار بازار کردن و قائدتا باید توسط سازمان استاندارد و دستگاه های نظارتی کنترل شوند. با این وجود نکته اساسی این است که در حوزه مصالح ساختمان از بعد کیفیت و استاندارد بودن دغدغه زیاد یا مشکلات بغرنجی را نداریم.

ساختمان ها را مجریان توانمند نمی سازند؛ در این نقطه از ساختمان سازی با چالش مواجهیم

شاوردیان تاکید کرد: در حوزه مصالح و اجرا، سازندگان یا مجریان ساختمان، عموما مجریان ذیصلاح نیستند یا مجریان ذیصلاح به صورت صوری پروژه ها حضور دارند و عموما خود سرمایه گذار یا مالک مبادرت به ساختمان سازی می کنند؛ در حالی که دانش و توان فنی و همینطور دغدغه و اطلاعات و آگاهی لازم را ندارند و متاسفانه هنوز نتوانستیم این حوزه را به خوبی سازماندهی کنیم که ساختمان‌ها توسط مجریان ذیصلاح واقعا ساخته شوند.

ناظران ساختمان سازی حقوق کمی دریافت می کنند؛ بنابراین وقت کافی برای پروژه های ساختمانی ندارند

دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حوزه نظارت نیز با چالش های اساسی مواجه هستیم ادامه داد: ناظرین به دلیل اینکه حقوق و دستمزد خوبی دریافت نمی کنند یا به عبارتی حق نظارتی که مهندسین ما دریافت می کنند آنقدر که ناچیز است که عملا قادر نیستند وقت کافی برای پروژه ها بگذارند و نظارتی دقیق انجام دهند. این مهم، تبدیل شده به پاشنه آشیل این حوزه؛ لذا طبق ارزیابی های من، در ایران، در حوزه نظارت و حوزه اجرا علی رغم اینکه توان کافی داریم به دلیل عدم استقرار نظام های کنترل کننده، ضعف های اساسی وجود دارد که این نگرانی را به وجود می آورد. در واقع ساختمان ها که با صرف هزینه های زیاد ساخته می شوند؛ اما به دلیل اجرا توسط افراد فاقد صلاحیت و همینطور عدم وجود نظارت کافی از مقاومت لازم برخوردار نیستند.

در شرایط تورمی، مردم چاره ای جز حفظ سرمایه شان با خرید مسکن ندارند

آرا شاوردیان با اشاره به اینکه به طور قطع، نمی توان ارزیابی کارشناسی از اینکه ساختمان ها چقدر مقاوم هستند داشته باشیم، گفت: اینکه مردم از سرمایه گذاری فاصله بگیرند و به ایمنی توجه کنند، گذاره درستی نیست. مردم دوست دارند که ساختمان های ایمن در اختیار داشته باشند؛ ولی ابزار کافی و امکانات کافی برای ارزیابی کنترل و کسب اطمینان از میزان مقاومت ساختمان ها را ندارند. لازمه اینکه مردم چگونه از سرمایه گذاری در ساختمان ها فاصله بگیرند به اینکه چگونه نگاه مردم به ساختمان از یک کالای سرمایه ای به کالای مصرفی اصلاح شود، این است که مردم بتوانند سرمایه ها و نقدینگی های در اختیارشان را در حوزه های تولیدی یا حوزه های پررونق اقتصادی استفاده کنند. زمانی که در کشور تورم بالایی حاکم است، مردم می بینند که دارایهایشان روز به روز بی ارزش تر می شود، قاعدتا منطقی است که با سرمایه گذاری در آن حوزه هایی که ارزش دارایهایشان را حفظ کند وارد شوند.

شاوردیان افزود: در بیشتر کشورها مسیر لازم برای این سرمایه گذاری ها فراهم است؛ مثلا در حوزه های عمرانی در حوزه های تولیدی ابزارهای لازم است و مردم میتوانند با اطمینان پولشان را در بانک قرار دهند و متناسب با رشد اقتصادی کشور ازش بهره ببرند؛ اما در کشور ما این خلاءها وجود دارد. در کنار تورم بسیار بالا نظام بانکی ما نمی تواند به ّصورت اطمینان بخش و قانع کننده ای دارایی های مردم را افزایش دهند لذا مردم به سمت حوزه های سرمایه گذاری می روند که این حوزه های سرمایه گذاری متناسب با تورم بتواند رشد داشته باشد که یکی از این موارد متاسفانه در کشور ما حوزه ساختمان است.

وی افزود: البته حوزه های دیگری هم مثل خودرو،  ارز ، طلا و... که آنها هم با همین مشکل مواجه هستند و سرمایه ها و نقدینگی های مردم بین این بازار ها می چرخد. گرچه خیلی هم و به اقتصاد کشور کمک نمی کنند؛ ولی سرمایه ها بین این حوزه ها سرگردان می شود و بعضا خسارت های زیادی هم به دارایی مردم و به آن حوزه ها وارد می کند.

کدخبر: 873391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟