جذابیت سوخت بری عامل ترک تحصیل دانش آموزان سیستان و بلوچستان! / خرج مدرسه سازی در استان 16 هزار میلیارد تومان و بودجه فقط 500 میلیارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برخی آمارها از وجود 60 تا 70 هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان حکایت دارد؛ کودکانی که در سن 6 تا 15 سال از تحصیل باز می مانند یا ترک تحصیل می کنند. البته آمارهای رسمی منهای آمار فاقدان شناسنامه‌ اعلام می شود.

پیش از این، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفته بود که حدود 15 درصد آمار بازماندگان از تحصیل کشور مربوط به این استان است.

علیرضا راشکی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه جمعیت دانش آموزی استان سیستان و بلوچستان حدود 850 هزار نفر دانش آموز است و برای تحصیل این دانش آموزان، این استان یک میلیون و 700 هزار متر مربع فضای آموزشی نیاز دارد تا حداقل به متوسط کشوری برسد، گفت: اگر بخواهیم این فضا را تامین کنیم به بودجه ای حدود 16 هزار میلیارد تومان نیاز داریم و جالب است بدانید اعتبار استان فقط 500 میلیارد تومان است!

وی تاکید کرد: با همین بودجه و با فرض اینکه همه پیشرفت همه استانها متوقف شود و صرفا سیستان و بلوچستان اقدام به ایجاد فضای آموزشی کند، تا به متوسط کشوری برسد چیزی حدود 32 سال زمان می برد. با اینکه متوسط فضای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان 3/2 متر مربع به ازای هر دانش آموز است ولی عمدتا شهرهای جنوب استان سرانه پایین تری هم دارند و دلیل هم این است که آنجا راه های صعب العبور داریم که ساخت مدرسه را سخت می کند. زمانی که خیلی از جاده ها و مسیرهای روستایی بازگشایی شوند، بعد از آن می توانیم به سراغ ساخت مدرسه برویم.

جذابیت سوخت بری، عامل اصلی ترک تحصیل دانش آموزان

راشکی با اشاره به اینکه وقتی مدارس استاندارد در این استان ساخته شود، جذب دانش آموز بیشتری در پی خواهد داشت و این منجر به کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل می شود، گفت: یکی از دلایلی که بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان زیاد است، صعب العبور بودن مسیرها است که وزارت راه و شهرسازی باید در این راستا اقدامات ویژه ای داشته باشد. همچنین «جذابیت مرز» عامل مهمی در بازماندن از تحصیل دانش آموزان است. جذابیت مرز برای بچه ها باعث می شود که به سراغ تحصیل نیایند. بچه ها وقتی می بینند که می توانند در سن 10 سالگی صاحب درآمد کلان باشد، چرا وقتشان را برای درس و مدرسه بگذارند.

علیرضا راشکی در پایان گفت: اگر شرایط ساخت مدرسه در این استان تسهیل شود و همچنین دولت در راستای کاهش فقر اقتصادی گام بردارد، تا بچه ها به سمت شغل های کاذب نروند، آن زمان می توانیم بحث دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان را پیگیری کنیم. این بچه ها که عمدتا سوخت بری می کنند، به دلیل وجود نیاز شدید پاکستان به سوخت ایران، هر چقدر هم که سوخت در ایران گران شود باز هم آنها متقاضی خرید هستند و لذا این بچه ها دائما این شغل کاذب را خواهند داشت که وزارت کشور باید برای آن یک فکر اساسی برای آن داشته باشد.

کدخبر: 865704 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟