هر محصل تهرانی 1/6 متر مربع برای آموزش کم دارد/ در هر کلاس تهران میانگین 8 تا 10 دانش آموز اضافه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور، به رکنا می گوید که عدد مشخصی از تعداد مدارس مورد نیاز به تفکیک استان در دست نیست و این آمار و ارقام، نزد ادارات کل آموزش و پرورش هر استان است؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که غالبا در استان های مرزی، مدرسه سازی بیشتر انجام می شود. در واقع در گام نخست، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، برنامه دارد تا تمام مدارس کانکسی تا پایان شهریور 1402، جمع آوری کند. 

اما این تمام ماجرا نیست. گره کمبود مدرسه در کشور، به منابع هنگفتی نیاز دارد که با توجه به بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش، مبرهن است که دستیابی به شرایط ایده آل، بسیار دشوار است. برای فهمیدن این موضوع فقط کافی است پای صحبت های مسئولان آموزش و پرورش بنشینید تا ببینید وضعیت پایتخت، علی رغم «پایتخت» بودنش، بسیار مریض احوال است.

محمدرضا قربانی مجمع خیرین مدرسه ساز

محمدرضا قربانی ، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه مدرسه سازی، تامین فضاهای آموزشی برای دانش آموزان است، می گوید: در یکی از زیرنظام های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مهم ترین سند بالادستی این وزارتخانه است، به موضوع تامین فضا، تجهیزات و فناوری و همچنین مشارکت های مردمی اشاره شده است.

او در ادامه می افزاید: اگر مقایسه ای بین وضعیت فضاهای آموزشی در تمام استان کشور داشته باشیم، متوجه می شویم که علی رغم پنداشت و برداشتی که نسبت به پایتخت وجود دارد؛ وضعیت فضاهای آموزشی، تصویر مثبتی را نشان نمی دهد. در واقع، با نگاه به وضعیت فضاهای آموزشی شهر تهران می توان به واقعیت های دیگری در مورد پایتخت پی برد.

تهران در رتبه سوم کمبود سرانه فضاهای آموزشی قرار دارد

قربانی با تاکید بر اینکه برای سنجش وضعیت فضاهای آموزشی، شاخصی به نام سرانه میانگین فضاهای آموزشی وجود دارد، می گوید: این شاخص، در کشور به طور میانگین 5/2 متر مربع به ازای هر دانش آموز (شهری و روستایی) است. اگر 31 استان را بر اساس آن تفکیک و مقایسه کنیم، متوجه می شویم که در انتهای این نمودار استان های سیستان و بلوچستان با حدود میانگین 3 متر فضای آموزشی، استان البرز و سپس شهر تهران وجود دارد. سرانه فضای آموزشی شهر تهران 3/6 متر مربع است. همچنین این نکته حائز اهمیت است که اگر مناطق 19 گانه شهر تهران را هم به طور مجزا در این ارزیابی دخیل کنیم، می بینیم این سرانه خیلی کمتر هم می شود.

وی می افزاید: همچنین شاخصی هم به نام «شاخص استاندارد ملی سرانه فضاهای آموزشی» داریم که میانگین آن 8/34 متر مربع به ازای هر دانش آموز و در واقع شرایط ایده آل برای فضاهای آموزشی است. استان هایی همچون یزد ، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام دارای سرانه میانگین بالاتر هستند. 

در هر کلاس تهران به طور میانگین 8 تا 10 دانش آموز اضافه است

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه مورد دومی که سبب می شود تا فضای آموزشی در پایتخت کم باشد، شاخص تراکم دانش آموزی است، می گوید: تراکم دانش آموزی در کشور، به ازای هر کلاس ۲۴ نفر دانش آموز است. در حالی که این عدد در تهران بین ۳۲ تا ۳۴ نفر است. همچنین باید توجه داشت که این عدد، میانگین را نشان می دهد؛ بنابراین در مناطق میانی و جنوبی شهر، کلاس های ۴۰ نفره و بیشتر هم وجود دارد.

او می افزاید: در شهر تهران، حدود ۲۶ هزار کلاس درس وجود دارد. در واقع در هر کلاس، ۸ تا ۱۰ نفر بیشتر از میانگین کشور دانش آموز حضور دارد. در واقع باید حدود ۷۰۰ مدرسه ۱۵ کلاسه جدید در شهر تهران ساخته شود تا به ستاندارد کشوری برسیم.

قربانی تاکید می کند: سومین مورد، مدارسی هستند که باید در چرخه نوسازی و مقاوم سازی قرار بگیرند. در تهران حدود  دو هزار و 400 مدرسه دولتی و هزار و 850 مدرسه غیر دولتی وجود دارد که لازم است حدود ۴۰ درصد از مدارس دولتی در چرخه نوسازی و مقاوم سازی قرار گیرند. 

مهاجرپذیری و حاشیه نشینی، مزید بر علت کمبود مدرسه در تهران

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران به چهارمین مورد در راستای پاسخ به چرایی کمبود مدرسه در تهران اشاره می کند و می افزاید: تهران با پدیده مهاجرپذیری مواجه است. علی رغم اینکه در برخی نقاط، کمبود دانش آموز مشاهده می شود؛ ولی در تهران، رشد دانش آموزی به ویژه در مناطق حاشیه ای بسیار زیاد است که لازم است برای این موارد هم به طور مرتب برنامه داشته باشیم.

در کشور 30 هزار خیر مدرسه ساز داریم

وی می افزاید: مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران با علم به تمام این مسائل، پژوهش هایی انجام داده است که با کمک دستگاه های ذیربط، خیرین مدرسه ساز هم از طریق بخش های حقیقی و حقوقی، کمبودها را جبران کنند. به طور کلی، در کل کشور ۳۰ هزار خیر مدرسه ساز داریم که حدود ۲۰ هزار نفر آقایان خیر، ۵ هزار نفر بانوان خیر و ۵ هزار نفر نیز خیر حقوقی که شامل شرکت ها و نهادها هستند.

برنامه های خیرین مدرسه ساز تهران برای رفع کمبود مدرسه چیست؟

محمدرضا قربانی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز شهر تهران، در راستای رفع این کمبودها، برنامه های ویژه ای دارد می گوید: یکی از کارهای خیرین در این راستا، تاسیس دفاتر نمایندگی خیرین مدرسه ساز در مناطق تهران با هدف شناسایی و جذب خیرین است. همچنین با استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش شهر تهران، تشکیل میز خیرین و فضاهای آموزشی  در سال 1399 به تصویب رسید که این میز در شهرداری و شورای شهر تهران فعالیت می کند.

وی در راستای تبیین چگونگی عملکرد میز خیرین می گوید: این میز می‌خواهد بگوید که در شهر تهران برای غلبه بر کمبود و فرسودگی مدارس باید از ظرفیت شورای شهر و شهرداری تهران استفاده شود. این کار نتایج بسیار خوبی هم داشته که می توان به کمک به تبدیل به احسن شدن املاک آموزش و پرورش در راستای توسعه فضاهای آموزشی، تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مدارس و مجتمع های بزرگ و... اشاره کرد. 

محمدرضا قربانی با اشاره به اینکه مهم ترین هدف مجمع خیرین مدرسه ساز، جذب خیرین جدید در راستای کمک به ساخت، تجهیز و یا واگذاری املاک برای ساخت مدرسه است، می گوید: علاوه بر اینها، توسعه فرهنگ مدرسه سازی هم یکی از مهم ترین اهداف خیرین مدرسه ساز است که تکریم و نکوداشت خیرین، نیز از کارهایی است که در این راستا انجام می شود.

امسال خیرین مدرسه ساز، 26 پروژه تحویل آموزش و پرورش دادند

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران تاکید می کند: در مهر و آبان ماه سالجاری، ۲۶ پروژه مشارکتی با حدود ۲۴۰ کلاس درس در ۳۰ هزار متر مربع، توسط مجمع خیرین مدرسه ساز، در اختیار آموزش و پرورش  قرار داده شد.

او در پایان می گوید: شرکت ها، نهادها و بنگاه هایی که می توانند در امر مدرسه سازی مشارکت کنند، می توانند با مجمع خیرین مدرسه ساز در ارتباط باشند. مجمع خیرین مدرسه ساز در این راستا می تواند زمین در اختیار سازندگان قرار دهد و هم می تواند در ساخت و ساز مدرسه مشارکت داشته باشد. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی این روزها، زمینه ای فراهم شده است تا اگر یک خیر نمی تواند به تنهایی مدرسه ای بسازد، با مشارکت چند خیر این کار انجام می شود. با عنوان «طرح یاران» از این مهم یاد می شود و تا کنون به این شیوه، ۱۴ مدرسه افتتاح شده است.

کدخبر: 842681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟