زیرساخت های پدافند غیرعامل پاسخگوی نیاز کشور نیست/ حملات به کشور از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است

به گزارش رکنا، در سالهای اخیر تعداد خبرهایی که در آن حملات سایبری و سایر اشکال خرابکاری ها در زیرساخت های کشور بیشتر به گوش می رسد، بیشتر شده است. کشور ما به دلیل دارا بودن موقعیت استراتژیکی منحصربه فرد همواره دچار حملاتی از سوی دشمنان خود بوده است از هک کردن یک تابلوی تبلیغاتی در سالهای اخیر تا حمله به ایستگاه های پمپ بنزین و دوربین های حفاظتی برخی از ارگانها و در روزهای اخیر جا به جایی میلیاردها تومان در حساب بانکی برخی از افراد در بانک آینده همگی نشان دهنده شکافیست که می تواند باعث تحریک دشمنان کشور شود.

طبق قانون مقابله با این شرایط که عمدتا از سوی کشورهای غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می گیرد بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است اما این سازمان باید بودجه لازم برای تقویت بنیان های پدافندی را در کشور داشته باشد تا بتواند اقدام موثری دراین خصوص داشته باشد. شاید اگر همان زمان که تابلو تبلیغاتی در یکی از شهرهای کشور مورد هجوم حملات سایبری قرار گرفت برنامه ویژه ای برای این حوزه تدوین و اجرایی می شد اکنون نباید شاهد عادی بودن حملات در این حوزه می بودیم.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در این باره در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: توجه به پدافند غیرعامل جزء ضرورت های امروز جامعه ما است و تصویب قانون آن نیز اخیرا در مجلس انجام گرفت و بندهایی از آن مورد بحث بود که هفته پیش انجام گرفت و این سازمان یک جایگاه قانونی هم پیدا کرد و در بالاترین رده نظامی کشور مسوول حفظ امنیت کشور در جنبه های تعریف شده در حوزه پدافند غیرعامل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دانش بومی کشور ما در حوزه پدافند غیرعامل حتی پیشرفته تر از کشورهای اروپایی است، گفت: زیرساخت های ما به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری پاسخگوی نیازهای روز ما در حوزه پدافند غیرعامل نیست و اینکه تکنولوژی ما در حدی می تواند زیرساخت های کشور را از تهدیدهای مذکور مصون نگه دارد به دلیل توفیقاتی است که دانشمندان داخلی کسب کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همه سعی خود را در کمیسیون امنیت ملی به کار می گیریم تا جذب اعتبار ویژه ای در این خصوص داشته باشیم، عنوان کرد: ما برای اینکه به صورت کامل و صددرصدی از تهدیدات خارجی در این حوزه در امان باشیم باید دولت توجه ویژه ای به لحاظ بودجه ای به پدافند غیرعامل داشته باشد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در وظایف این مجموعه تعریف شده است مقابله با حملات سایبری است. هرچند در سالهای اخیر تعداد این حملات افزایش پیدا کرده است و مشکلاتی را ایجاد می کند اما توان مقابله ما با این مساله نیز افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه مردم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این حملات و ایجاد مشکل برای زیرساخت های کشور با توجه به دشمنی غربی ها با ایران طبیعی است، عمده حملات در این حوزه را از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و این را خاصیت جنگ الکترونیک و سایبری در جهان دانست که گریزناپذیر است.

قدرت هک کردن و حمله سایبری را به دیگر کشورها داریم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما به لحاظ فنی و توان تکنولوژیک در کشور قدرت هک کردن و حمله سایبری را به دیگر کشورها داریم اما به هیچ عنوان این مساله در مقطع زمانی سیاست جمهوری اسلامی ایران نبوده است بلکه سیاست ما مقابله با این حملات و پاسخ محکم به حملات از سوی کشورهای معاند است.

حیدری با اشاره به اینکه دولت باید درک مناسبی در این حوزه داشته باشد، بیان کرد: ما از تکنولوژی مناسبی در این زمینه برخوردار هستیم اما برای اینکه در این خصوص با تکنولوژی های روز خودمان را مطابقت دهیم لازم است اعتبارات ویژه ای برای این حوزه بسیار حساس در کشور اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از ایراداتی که به بودجه کشور به طور کل و به بودجه بخش پدافند غیرعامل به صورت اختصاصی می توان وارد دانست این است که عمده بودجه های اختصاص یافته در پایان سال با تخصیص حدود 20 درصدی مواجه می شود و این فعالیت را برای حافظان امنیت کشور در این زمینه سخت می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بودجه سال آینده بنا به ادعای دولت عملیاتی نوشته شده است و ما امیدواریم چیزی که در حوزه پدافند غیرعامل پیش بینی شده است موثر و عملیاتی باشد.

حیدری اضافه کرد: در این خصوص حتی چند نفر از همکاران ما در کمیسیون امنیت ملی برای دفاع از بودجه سازمان پدافند غیرعامل و برای سخنرانی در صحن علنی مجلس ثبت نام کرده اند که امیدواریم نظرات با کار کارشناسی اعمال شود و نتیجه مطلوبی داشته باشد.

 

کدخبر: 864620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟