کمبود گاز ارتباطی با فرسودگی شبکه ندارد/ قطعی برق و اینترنت دور از انتظار نیست / سالهای بعد مشکل جدی تر می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مشکل افت فشار گاز در کشور، این روزها اکثر مردم کشور را درگیر خود کرده است. اینها در حالی است که ایران، بزرگترین شبکه انتقال گاز جهان را دارد و از لحاظ دارا بودن ذخایر گازی، در رتبه دوم دنیا قرار دارد و ۱۷٪ سهم گاز جهان را داراست.

حال با کوچکترین مشکل در حوزه گاز، برق کشور نیز دچار مشکل می شود. ایجاد اشکال در شبکه برق، می تواند امورات کشور را به راحتی به حالت تعلیق در آورد، از قطعی اینترنت گرفته تا کارهای وابسته به سیستم های اداری، تا هر چیز دیگری که فکرش را بکنید، یک سرش به برق می رسد. برقی که تقریبا 92 درصدش وابسته به گاز است. این نشان می دهد اصلا امنیت انرژی کشور در نظر گرفته نشده است!

کمبود گاز در کشور ارتباطی با فرسودگی شبکه گاز ندارد

کسری نوری، فعال سیاسی و مدیرکل سابق روابط عمومی وزارت نفت در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه کمبود گاز در کشور ارتباطی با فرسودگی شبکه گاز ندارد و شبکه گاز نسبت به شبکه نفت، تاسیسات جدیدتری دارد، گفت: مسئله اصلی این است که میادین گازی ما با افت فشار مواجه می شوند و برای جلوگیری از این مهم، میادین نیاز به سرمایه گذاری هنگفت و تکنولوژی روز دنیا دارند که در حال حاضر کشور هیچ کدام از اینها را ندارد.

 اگر افت فشارگاز برطرف نشود، سالهای آتی، اوضاع بدتر خواهد شد

وی تاکید داشت: اگر این افت فشار برطرف نشود، سالهای آتی، اوضاع بدتری را نیز خواهیم داشت. از سویی دیگر، سرمای هوا و مصرف بالای انرژی در کشور از دیگر عوامل افت فشار گاز است.

نوری با گفتن از اینکه اوضاع بدی در پیش است ادامه داد: برای اینکه گاز خانگی قطع نشود کل صنایع کشور دچار رکود شده و فشار و ضربه ای که این اتفاق بر کشور وارد می کند، صدماتش را چند وقت دیگر نشان می دهد و باید فکری به حال این مورد شود.

مقصر اصلی مشکل تامین گاز، تحریم است

وی در پاسخ به اینکه چرا دولت هرگاه با بحران تامین گاز مواجه می شود اول به سراغ قطع گاز نیروگاه ها می رود، گفت: اگر مردم با قطع گاز مواجه شوند، کنترل و تبعات بحران سخت تر می شود. مقصر اصلی در این ماجرا تحریم است. تا فکری به حال این قضیه نشود و سرمایه گذاری در حوزه انرژی کشور نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

از انرژی های جایگزین نباید فرار کرد و با آن برخورد سیاسی شود

کسری نوری تاکید کرد: در کوتاه مدت، باید فکری به حال انرژی های جایگزین نیز شود. از انرژی های جایگزین نباید فرار کرد و با آن برخورد سیاسی شود. از آنجایی که برق وابسته به گاز است، دچار مشکل برق نیز خواهیم شد. به دنبال آن، مشکل در حوزه های اینترنت و کارهای بانکی و... نیز خواهیم داشت. نیروگاه های تولید برق فرسوده شده اند و راندمانشان خیلی پایین است. اگر نیروگاه ها نوسازی شده بودند و راندمان بالا بود، در نیروگاه ها هم گاز کمتری مصرف می شد.

امارات مشکل تامین انرژی را با نیروگاه های کوچک هسته ای حل می کند

وی در پاسخ به این سوال که انرژی هسته ای کشور چرا به کمک حل مشکل نمی آید گفت: این سوال را باید متخصصان پاسخ دهند.خیلی از کشورهای همجوار ایران از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات، همچنین کشورهای اروپایی، مشکل تامین انرژی را با استفاده از نیروگاه های کوچک هسته ای حل می کنند. 

کسری نوری گفت: در بدنه کارشناسی وزارت نفت، شاید کمی تبادل تجربه صورت گیرد ولی تجارب مدیریتی به ویژه در سطح مدیریت کلان خیلی منتقل نمی شوند و این هم یکی از ضعف های کشور ما است. این گسست و انقطاع وجود دارد؛ نه فقط در حوزه انرژی بلکه در تمام حوزه ها از تجارب مدیریتی هیچ وقت استفاده نمی شود.

کدخبر: 862051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟