واکنش انسیه خزعلی به زندانی شدن خبرنگاران زن، لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن و مهاجرت بانوان نخبه + فیلم
حجم ویدیو: 163.77M | مدت زمان ویدیو: 00:11:15

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ظهر امروز بیست و یکم دی ماه 1401 ، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اصحاب رسانه نشست خبر داشت. در این نشست مطرح شد که لایحه منع خشونت علیه زنان که بیش از ده سال است از یک دست به دست دیگر می شود و هنوز تصویت و اجرای آن بلاتکلیف است ، قبل از تصویب مفاد معین شده در آن منقضی شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست در این نشست تاکید داشت : دستاوردهایی که زنان ایران در این 40 سال به دست آورده اند بسیار ارزشمند است.هم اکنون 4 هزار زن نویسنده داریم که در عرصه نگارش مباحث مقاومتی کتاب دارند. 800 ناشر زن در کشور فعالیت دارند که از نگاه مقام معظم رهبری این میزان رشد فرهنگی زنان ارزشمند است.

پاسخ به چهار سوال خبرنگار رکنا

در ادامه این نشست انسیه خزعلی به چهار سوال خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص  کمیسیون مقام زن، وضعیت خبرنگاران زن زندانی و اقدامات دولت برای جلوگیری از مهاجرت زنان نخبه ایرانی و تلاش های این معاونت برای فرهنگسازی در مناطق آسیب پذیری که زنان بیشتر تحت خشونت قرار دارند پاسخ داد.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن کاملا سیاسی بود

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره «حذف ایران از کمیسیون مقام زن» تاکید کرد: این یک لغو عضویت و نه حذف شدن بود. ما هنوز هم می‌توانیم در این کمیسیون مشارکت کنیم. این حرکت خارج از روال قانون و کاملا سیاسی بود. ربطی به مساله حقوق زنان نداشت بلکه فشار، ارعاب و دروغ گویی های رسانه‌ای بود. کاملا با دروغ و افترا این کار پیش رفت و اهداف سیاسی دیگری داشت و زنان ابزار شدند. به هنگام عضویت در این کمسیون مدیر اجرای کمیسیون از ایران به دلیل حرکت‌های خوبی که انجام شده و پشتیبانی از زنان افغانستان برای تحصیل در ایران تقدیر کرد. مساله اصلا مساله زنان نبود.

خبرنگار بودن مصونیت نمی آورد

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره بازدید وی از زندان زنان و پیگیری امور زنان بازداشتی در جریان حوادث اخیر و آزادی خبرنگاران بازداشتی اظهار کرد: تا کنون سه بار از زندان زنان بازدید داشته‌ام. مسائل بهداشتی و مختلف زندانیان را رصد کرده و حتی این را عنوان کردم که وضعیت حتی شبیه برخی خوابگاه‌های ما است. بعد از هر دو باری که در جریان حوادث اخیر به زندان رفتم مواردی را منتقل کردم. دیروز نیز صحبتی را با مسئولین زندان داشتم. خیلی ها آزاد شده‌اند و خیلی ها با پابند الکترونیکی و تدابیر دیگر آزاد هستند. زندانیان زن کاهش پیدا کرده است. البته وارد موارد خاص و مصداقی نمی‌خواهم شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اظهارات وی درباره آزادی خبرنگاران یاد شده قانع نشده بود، افزود: اگر به عنوان مجرم گرفته شده‌اند باید رسیدگی شود و اگر مجرم نبودند نیز باید رسیدگی شود. من می‌گویم چون خبرنگار است نباید جرمش نادیده گرفته شود.

حتی اگر قوانین منع خشونت علیه زنان هم تصویب شوند، باز هم نیازمند کار فرهنگی هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این معاونت برای فرهنگ سازی در خصوص قتل‌های ناموسی، بیان کرد: کار فرهنگی در استان‌ها اینگونه نیست که پس از چند ماه شاهد تحول عظیم فرهنگی باشیم. سیاست گذاری و پیگیری بخشی از این امر بر عهده ما است اما ما قدرت اجرایی نداریم. در خصوص خشونت علیه دانش آموزان و دختران در ۵ استان برای والدین دانش آموزان جلساتی را برگزار می‌کنیم. اگر والدین توجیه شوند خیلی از موارد خشونت علیه دختران و دانش آموزان اعمال نمی‌شود. البته در برخی استان‌ها این نگاه قبیله‌ای و بومی وجود دارد که شاید ترمیم آن به این راحتی امکان پذیر نباشد اما کنترل و جهت دهی آن امکانپذیر است.

خزعلی معتقد است که در صورت تصویب قوانین در حوزه منع خشونت علیه زنان، باز هم نیازمند کار فرهنگی هستیم و از سوی دیگر قوانین نیازمند مجریان خوب نیز هستند چراکه قوانین خوب کم نداریم اما اجرایی نمی‌شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره مهاجرت نخبگان به ویژه پرستاران زن، تاکید کرد: مهاجرت مساله‌ای جدی است. به ویژه در وضعیت تفاوت نرخ ارز چراکه طبیعتا شرایط و معیشت این امر را ایجاد می‌کند. تلاش‌ها در این دولت این بوده است که جلوی بخشی از مهاجرت ها گرفته شود. در این دولت برای پرستاران بحث تعرفه، اجرایی شد، حتی رتبه بندی معلمان نیز اجرایی شد و اینها کارهای کمی نیست. باید اینها را پاس داشت. اینها برای جلوگیری از مهاجرت کمی موثر است ولی باید تسهیلات و امکانات بهتری برای پرستاران در نظر گرفته شود.

پیگیری ایجاد مهدکودک در زندانها 

ایجاد مکانی امن برای زنان خیابانی و در معرض آسیب پیگیری می‌شود

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات این معاونت برای آزادی مادران زندانی افزود: ما به‌صورت متفرقه در جاهای مختلف سعی در جلب نظر خیرین داریم اما آمار دقیقی نمی‌توانم ارائه دهم. در برخی استان ها ۵، ۶ و ۱۰ مادر زندانی آزاد کرده‌ایم. در تلاش هستیم بحث مهد کودک در زندان انجام گیرد و پیگیر این هستیم تا برای خانم‌هایی که به شکل خاص در خیابان و در معرض آسیب هستند جایی فراهم کنیم تا از این آسیب بد در امان باشند، اما از مسائل مهم که پیگیر آن هستیم، خانواده زنان زندانی و رسیدگی به فرزندان آنها است تا خدای نکرده فرزندان آنها تبدیل به بزه برای اجتماع نشوند. در حال کار بر روی این امر در قالب انجمن‌های حمایت از زندانیان و خیریه و سازمان‌ زندان‌ها هستیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود درباره برنامه‌های تدارک دیده شده توسط این معاونت برای هفته زن اظهار کرد: خوشحالیم امسال با بیانات مقام معظم رهبری روز زن را آغاز می‌کنیم. پارسال نامه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردیم و گفتیم این روز مال ما است و خوب است برگردد به ما (برای دیدار با مقام معظم رهبری در روز زن)، ایشان نیز گفتند شما حق دارید و به دلیل اینکه سالها است نشست با مداحان در این روز برگزار می‌شود، سعی می‌کنیم در فرصت قریب از خانم ها دعوت کنیم. امسال توفیق خدمت پیدا کردیم، خانم‌ها مطالب خود را بیان کردند ‌و رهنمودهای خوبی را از ایشان دریافت کردیم.
وی با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری درباره زن، ادامه داد: از جمله بیانات ایشان این بود که زن را به تنفس و هوا تشبیه کردند. از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم به بحث جلوگیری از ظلم به زنان و جهت گیری قوانین به این سمت اشاره داشتند و ان شاء الله فرمایشات ایشان چراغ راه ما در گام دوم انقلاب و الگوی سوم زن خواهدبود.

کدخبر: 860497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟