آهوان زنجان در خطر انقراض / احتمال درون آمیزی در آهوهای دشت سهرین زنجان وجود دارد

غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار رکنا، تصریح کرد: احتمال درون آمیزی در جمعیت آهوهای دشت سهرین وجود دارد اما تمامی تلاش ما این است که احتمال وقوع این اتفاق را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد منطقه سهرین زنجان جزء اراضی کشاورزی است، اضافه کرد: 700 هکتار از این منطقه نیز اراضی اوقافی است و در حال تلاش هستیم تا با اداره اوقاف توافق کنیم یا کشت های آنها را خریداری کنیم و یا اینکه زمین های آنها را خریداری کنیم تا زیستگاه آهوهای دشت سهرین افزایش پیدا کند.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هنوز مطالعه ای در مورد مخاطرات ژنتیکی جمعیت آهو های دشت سهرین انجام نگرفته است، بیان کرد: اگر زیستگاهی بسته باشد و جمعیت های موجود در آن نتواند با جمعیت های دیگر در ارتباط باشد احتمال درون آمیزی وجود دارد و تمامی تلاش ما این است که این اتفاق برای این جمعیت نیفتد.

ابدالی با اشاره به اینکه در فصول سرد سال جمعیت آهوهای دشت سهرین با جمعیت آهوهای فیله خاص ارتباط می گیرند و این اتفاق می تواند از درون آمیزی در این دو جمعیت جلوگیری کند، افزود: جمعیت آهوهای دشت سهرین نزدیک به 400 عدد و جمعیت آهوهای فیله خاص حدود 600 عدد است که فاکتورهای حفاظتی آن باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط خوبی با کارشناسان دانشگاهی در خصوص حفاظت از گونه های حیات وحش کشور داریم، تاکید کرد: اراضی کشاورزی زیادی در دشت سهرین وجود دارد و تمام تلاش ما این است که با جوامع محلی بیشترین ارتباط را داشته باشیم تا این مساله حل شود.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 100 روستا در این منطقه وجود دارد که نهایت سعی ما این است تا تعارضات را بین حیات وحش و جامعه محلی در این مناطق به حداقل برسانیم.

ابدالی یادآور شد: مشکلاتی از قبیل ورود آهوها به زمین های کشاورزی، افتادن در نهر آب یا شکار آهوها توسط محلیان از جمله مشکلاتی است که در این منطقه وجود دارد اما تلاش می کنیم این مسایل را با آموزش جامعه بومی کاهش دهیم.

وی گفت: مشکل ما در این منطقه نقصان حفاظت نیست بلکه کاهش منطقه زیستگاه است که امیدواریم از طریق توافق با اوقاف و جوامع محلی این مساله را حل کنیم.

بر پایه این اطلاعات اگر شرایط درون آمیزی بین آهوان دشت سهرین ایجاد شود این آهوان در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

کدخبر: 859625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟