درآمد کشاورزان اصفهان یک، پنجم شده است / ۶۰ درصد کشاورزان تغییر شغل داده اند
حجم ویدیو: 193.31M | مدت زمان ویدیو: 00:06:18

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زاینده رود نزدیک 20 سال است که با خشکی روبرو شده است و دیگر از سد چم آسمان تا تالاب گاو خونی آب بحران باشد.همین مسئله باعث مشکلات زیادی از جمله فرونشست، ترک خوردن آثار باستانی شهر اصفهان، منازل و همچنین آسیب دیدن کشاورزان شده است. برنامه ریزی ها برای جلوگیری از تنش آبی در حوزه آب شرب از سوی مسئولان انجام شده است اما وضعیت کشاورزی این استان به شدت در شرایط بحرانی قرار دارد.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی دستور العمل هایی برای الگوی کشت صادر کرده است که عملا در استان اصفهان فایده چندانی ندارد، چرا که آب برای کشاورزان وجود ندارد که از آن استفاده کنند.

۹۳ درصد از مردم اصفهان به کشاورزی اشتغال دارند

محسن پور نماینده کشاورزان اصفهان و عضو هیئت مدیره کشاورزان هرند، در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، درباره مشکلات کشاورزان در هرند و اصفهان اظهار کرد: ۹۳ درصد از مردم اصفهان به کشاورزی اشتغال دارند و ۷۳ درصد حق آبه زاینده رود برای بخش کشاورزی است اما  نبود آب و عدم مدیریت درست در زاینده رود باعث شده که کشاورزان تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد کشت داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: یک کشاورز در سال اگر ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است امروز این عدد به ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان در سال رسیده که خیلی کم است. عملا ضربه بزرگی به کشاورزی وارد شده که هر سال نیز بدتر می‌شود و ما رو به نابودی هستیم. 

نماینده کشاورزان استان اصفهان می‌گوید: رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی نیز به اصفهان آمدند اما عملا هیچ کاری برای اصفهان انجام ندادند. 

او ادامه می‌دهد: بیشتر کشت شرق اصفهان، گندم و غلات است که عملا شرایط آن نگران کننده است. دولت نیز فقط در این میان پیشنهاد می‌دهد اما هیچ کاری انجام نمی‌دهد. برای مثال پیشنهاد می‌دهد که آب یاری تحت فشار را در مزارع راه اندازی کنیم اما این مناطق از این پیشنهادات استقبال نکرده‌اند و آب خودشان را میخواهند.

محسن پور خاطر  نشان می‌کند: آبیاری تحت فشار در استان ما به دلیل شرایط جوی، جواب نمی‌دهد از آن طرف روی آوردن به باران نیز برای کشاورزی مناسب نیست.

حدود ۶۰ درصد کشاورزان تغییر شغل داده اند

عضو هیئت مدیره کشاورزان هرند در پاسخ به این سوال که چند درصد از کشاورزان تغییر شغل داده‌اند تشریح کرد: حدود ۶۰ درصد کشاورزان تغییر شغل داده اند و جوان ترها خیلی بیشتر این کار را انجام می‌دهند و برای کار به شهرستان های دیگر مهاجرت می‌کنند.

محسن پور در پایان خاطر نشان کرد: مسئولین اگر بخواهند، می‌توانند کارهای موثری انجام دهند. بالادست زاینده رود بدون اینکه حق آبه ای داشته باشند از بالا دست سد زاینده رود آب برداشت می‌کنند و متاسفانه آب به مناطق ما نمی‌رسد. فلذا مسئولین می‌توانند کاری کنند که آب به پایین دست بیاید. همچنین زمانی که تونل کوهرنگ ۳ در سال ساخته شدن بود قرار شد که از آن برای یز‌د و کاشان لوله های هم آب ببرد اما دیدیم که آب را برای این دو استان انتقال دادند اما تونل سوم را نیز رها کردند.

 

کدخبر: 859617 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟