توان فنی و اقتصادی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر نداریم/ سیاست خارجه در عدم سرمایه گذاری بین المللی موثر بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالهاست که انتشار کمتر کربن و کاهش آلایندگی هوا به عنوان بزرگترین برتری انرژی های تجدید پذیر معرفی می شود. این انرژی فواید اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد که در این دهه ها با گسترش فناوری انرژی های تجدیدپذیر ظاهر شده است. این انرژی با جایگزینی سوخت های فسیلی به کاهش انتشار گاز های گلخانه ای کمک می کند در کشور ما اما به این مساله توجه جدی صورت نگرفته است.

نرسی قربان کارشناس انرژی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: متاسفانه دولت در خصوص  سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر رفتار اقتصادی درستی با بخش خصوصی ندارد و این باعث می شود که رغبت برای سرمایه گذاری داخلی در این حوزه کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه دولت توانایی سرمایه گذاری کلان در این زمینه را نخواهد داشت و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده شود، بیان داشت: درخواست بخش خصوصی این است که قیمت برق خریداری شده نسبت به تورم محاسبه شود به این دلیل که قیمت ارز هرچند روز یکبار تغییر پیدا می کند و این می تواند باعث متضرر شدن یک سرمایه گذار شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یکی دیگر از حوزه هایی که دولت سعی داشته در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بیشتر به این مساله بپردازد انرژی بادی بوده، افزود: انرژی بادی ساختار و مواد اولیه گران قیمت تری نسبت به ابزارآلات انرژی خورشیدی دارد به همین دلیل لازم است در این خصوص دولت فضایی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد کند.

قربان میزان سرمایه گذاری در این حوزه ها را نسبت به میزان مصرف انرژی در کشور ناچیز دانست و گفت: اشکال دیگر انرژی های تجدیدپذیر اصلا در ایران مورد توجه قرار نگرفته است در حالیکه می تواند نسبت به زیست بوم کشور بهره وری مناسبی هم داشته باشد.

وی مطرح کرد: انرژی زمین گرمایی و انرژی های هسته ای که کشور ما در این بخش نیز پیشرو است می تواند با توسعه در آینده بخش عمده ای از نیازهای ما را جبران کند.

تمام تولید برق ایران از محل انرژی های تجدیدپذیر 900 مگاوات است

همچنین در این خصوص فرزین سوادکوهی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص اینکه دلیل عقب افتادگی ما در توسعه انرژی های تجدیدپذیر چه چیزی بوده است، عنوان کرد: کشور ما به شدت وابسته به انرژی های فسیلی بوده است و این تمامی ابعاد زندگی ایرانیان را حداقل در صد سال گذشته تحت تاثیر قرار داده و باعث شده اقتصاد کشور وابسته به این مساله باشد.

وی یادآور شد: ما تنها  900 مگاوات برق از محل انرژی های تجدیدپذیر در کشور تولید می کنیم و قرار است 10 هزار مگاوات به چرخه تولید انرژی برق در کشور افزوده شود که با روند پیش رو به نظر می رسد این اتفاق امکان پذیر نخواهد بود.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: سرمایه گذاری در حوزه انرژی در کشور نیز به دلیل انحصاراتی که برخی از ارگانهای دولتی در این خصوص ایجاد کرده اند دور از دسترس برای سرمایه گذاران داخلی است.

سوادکوهی افزود: از طرف دیگر به دلیل روابط بین الملل نه چندان مطلوب در سطح جهان نیز توان  جذب سرمایه گذار در این حوزه را نداریم و این دو دلیل می تواند آینده کشور را از حیث توسعه و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در طی سالهای آینده نشان دهد.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم امیدوار باشیم که به چشم اندازهایی که در داخل کشور تعیین شده و یا الزاماتی که نهادهای بین الملل برای ما متصور شده اند بتوانیم به حداقل هدف های هر دو نگاه برسیم مگر اینکه پنجره های اقتصای کشور باز شود و ما مراودات بانکی مطلوب با جهان داشته باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی نیازمند امنیت خاطر برای سرمایه گذاری هستند، اضافه کرد: دولت هم اکنون بدهی کلانی به تولیدکنندگان انرژی های تجدیدپذیر در بخش خصوصی دارد و با این چشم انداز نمی تواند به وعده های خود در خصوص تولید 10 هزار مگاوات تا 1404 نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سیاست خارجه در عدم توسعه یافتگی در این زمینه موثر بوده، گفت: ترکیه توانست در مدت زمان چند ماه 5 هزار مگاوات به تولید انرژی برق از محل تجدیدپذیر اضافه کرد اما توان فنی کشور به ما این اجازه را در مدت چندین سال می دهد به همین دلیل جنبه اقتصادی و بین المللی توسعه انرژی های تجدیدپذیر این مساله را از این حیث پررنگ می کند.

کدخبر: 858339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟