زنان میدان می خواهند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گام های فرا رسیدن سال نو میلادی به گوش می رسد. آغاز سالی جدید برای مردمان بخش بزرگی از ساکنان زمین و پایان سالی پر ماجرا برای زنان جهان که بخشی از ماجراها و  اخبار بانوان سیاره زمین ، مربوط به زنان ایران بود.

آنچه این روزها از کنشگری زنان ایران و جهان می بینیم سی سال پیش، در نشست سالانه بانک جهانی در سال 1992، لری سامرز، اقتصاددان زنگ حرکت آن را زده بود و بیانیه‌ای را مطرح کرد که تاکید داشت اهمیت آموزش دختران بسیار مهم است. او در این رویداد گفت: "سرمایه گذاری در آموزش دختران ممکن است بالاترین بازده سرمایه گذاری موجود در جهان در حال توسعه باشد."

او سی سال پیش، خبر داد که زنان حرکت به سمت تغییر در زندگی خود را آغاز کرده اند. شاید آن روز در سی سال پیش، حتی اقتصاددان های حاضر در آن نشست به این جمله مهم لری سامرز توجه چندانی نکردند. با نگاه به شرایط کنشگری این روزهای زنان به خصوص زنان جوان می توان به این قطعیت رسید که حتی سیاستمداران بسیاری از کشورهای جهان نیز به این سخن توجه چندانی نداشتند که اگر توجه ویژه بود، اکنون زنان برای حقوق امروزی خود مطالبه گر تند و تیز نبودند. زیرا توجه به این سخن مهم، می توانست مسیر حرکت زنان را در عرصه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی... به سمت بسترسازی بکشاند و قبل از مطالبه ، نیازها مهیا شده بود.

امروزه بیش از هر زمان دیگری در تاریخ بشریت، دختران تحصیل می کنند و نرخ باسوادی زنان جوان به طور پیوسته در طول سال ها افزایش یافته است.

زنان می خواهند زنان میدان باشند

در ایران حتی زنان بیشتر از مردان تحصیل می کنند. زنان تحصیلکرده ایران دیگر نمی توانند با شرایط قوانین سیاسی و اجتماعی گذشته به زیست امروزی خود ادامه دهند. زنان امروز ایران و جهان، میدان می خواهند. می خواهند زنان میدان باشند. یعنی می خواهند همطراز علم و توانایی های خود در جایگاه درست و سنجیده اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی جای بگیرند و به رشد جمعیت بانوان و به طور کل به چرخه توسعه ایران کمک کنند.

زنان امروز، ایران و جهان دیگر جایگاه وزارت و ریاست و ... را متخص مردان نمی دانند. آنها توانایی مدیریت اقتصادی بنگاه های بزرگ اقتصادی را دارا شده اند. آنها در کارنامه خود مدیریت هلدینگ های بزرگ،استارت آپ پر رونق را دارند. اکثریت سازمان های مردم نهاد مدیرانی از جمعیت زنان دارند، مدیرانی که در کنار تلاش برای بهبود شرایط اجتماعی، در کاهش آسیب های اجتماعی نیز اثر گذار بوده و اثرگذار هستند.

زنان دیگر سکوت احتکار نمی کنند

زنان امروز جهان ، دقیق حقوق را رصد می کنند و مطالبه بر اساس حقوق را خواهان هستند. زنان ایران و جهان دیگر سکوت احتکار نمی کنند و هیس های خود را کنار گذاشته اند. این زنان همان زنانی هستند که لری سامرز، سی سال پیش از تغییر آنها و تفاوت شدن جریان زندگی آنها خبر داده بود و به سیاستمداران و اقتصاد دان های ساکن این کره گفته بود که به نیمی از جمیعت جهان و در هر کشور به نیمی از جمعیت کشورهایتان توجه کنید و آموزش های مناسب برایشان مدنظر داشته باشید زیرا در مسیر تحول قرار گرفته اند و می توانند چرخه دنده های چرخیدن پر سرعت پیشرفت باشند. او گفت اما سیاستمداران و بزرگان اقتصاد جهان  توجه نکردن این جمله یعنی به زودی با زنان تغییر خواه هستند مواجه خواهند شد.تغییراتی که با تحول جهان رفتاری هنجارشکنانه محسوب نمی شود،بلکه درخواست بستر مناسب نسبت عصر حاضر و تحولات جهانی از قانونگذاران و سیاستمداران است.

زنان ایران نیز همچون زنان جهان تغییر خواه هستند چون جهان تغییر کرده است. طبق آمار رسمی ،باسوادی زنان کشور به 93.5 درصد رسیده است. مسئولان نهضت سواد آموزی تاکید دارند که چهل سال پیش از  هر 100 نفر فقط 35 نفر از زنان کشور باسواد بودند، اما این رقم  به 93.5 درصد رسیده است و در بخش روستایی از 28.8 درصد بی‌سوادی در سال 95 به 89.5 رسیده است. همین چند آمار نشان می دهد که دنیای زنان ایران تا چه میزان متفاوت از چهل سال پیش و زمان تعیین قوانین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برای نیمی از جمعیت ایران است و زنان کشور با پیشرفت آگاهی و سواد و علم قادر به ایجاد تحول هستند و چون نگاه به بسترسازی سیاسی برای فعالیت های آنها در جایگاه های تخصصی نسبت به دانش و سواد اکثریت آنها مهیا نشده است و صبر زنان برای توجه به تغییرات سبک زندگی این جمعیت از سوی دولتمردان به نتیجه موثر نرسید چاره ای نیافتند جز اینکه با  زبان اعتراض لزوم تغییر در قوانین را به گوش ها برسانند.

اضافه شدن میلیونی زنان به لیست استخدام ها

نکته مهم این است که شاید در ماه های اخیر خبر از مطالبه گسترده زنان ایرانی برای تغییر خواهی در قوانین شنیده شده است ولی زنان ایران تنها نیستند، زنان بسیاری در نقاط مختلف جهان در حال مطالبه برابر خواهی و تاکید کردن بر لزوم تعیین قوانین به روز و مناسب به تغییر سبک زندگی آنان هستند . شاید این موج تغییر خواهی زنان جهان است که باعث شده است صدای همدیگر را سریع بشنوند.

به طور مثال نیروی کار زنان در بریتانیا در حال شکوفایی است و  38.5 درصد زنان این کشور در جایگاه مدیریت ارشد جای گرفته اند. درصدی که تا همین ده سال پیش بسیار دور از تصور به نظر می رسید.

دولتمردان جهان باید بدانند که نه تنها زنان جوان ایران که زنان بین 16 تا 24 سال جهان سریع‌ترین گروه ورودی به عرصه های شغلی را تشکیل داده اند.این پیشرفت‌ها کلیدی، کاهش شکاف دستمزد جنسیتی زنان و حرکت به سمت برابری جنسیتی را در ایران و جهان تاکید می کند.

در حال حاضر زنان حدود 48 درصد از نیروی کار جهان را تشکیل می دهند. با ادامه رشد فناوری ، سازمان‌ها باید از زنان بیشتری در فضای شغل و اشتعال خود  استقبال کنند تا ضمن آرامش عادلانه فضای کار برای زنان ، تفکر تازه نیز به مشاغل وارد می شود که خود پویاگر است و پیشرفت را سرعت بخشیده و مواجهه با مباحث را نیز از زاویه های تازه شکل می دهد.

ایران وارد سده جدید شد با قوانین سده قدیم

خانواده های بسیاری امروز به مادران شاغل به عنوان نان آور یا نان آور مشترک متکی هستند. در چهار دهه گذشته تغییرات چشمگیری در نحوه انجام وظایف زنان و مردان در محل کارو زندگی شخصی ایجاد شده است. زنان شاغل به‌ویژه به دلیل فقدان راه‌حل‌های خط‌مشی آسیب‌پذیر هستند، تا حدی به این دلیل که همچنان سهم بیشتری از مسئولیت‌های مراقبت از خانواده را بر عهده دارند.

جهان زنان تغییر کرده اند. حال در کنار این تحول ها باید توجه داشت که ایران وارد سده جدید شده است. در آستانه سال نو میلادی هستیم و سه قدم مانده تا آغاز سال نو در ایران و آغاز رسمی سده جدید، سوال این است که قانونگذاران کشور تا چه میزان با افزایش آمار زنان تحصیلکرده، زنان شاغل و به طبع تفاوت دنیای زندگی آنان و نیاز های این جمعیت، قانون ها را به روزرسانی کرده یا قانون های حمایتی ایجاد کرده اند؟

سوال که اول از همه باید معاونت فعلی زنان ریاست جمهوری ایران به نیابت از تمام معاونت های زنان تاکنون از آن خبر بدهد و در ادامه کمیسیون قضایی مجلس و در آخر قوه قضائیه باید از میزان توجه به تغییر و به روزسانی قوانین زنانه کشور  بگویند. به حتم  قانون های گذشته پاسخگوی سرعت تحول زنان نیست.

قانون به دنبال تنظیم نحوه رفتار و رفتار ما با یکدیگر در جامعه است.  با عدالت همراه است. با این حال، اینکه عدالت به چه معناست و چگونه با قانون ارتباط دارد، مورد بحث است. قانون باید خنثی، عینی و بی‌طرف، کور از جانبداری باشد و همه در برابر آن برابر باشند و از همه مهمتر باید به روز باشد. قانون باید از پیشرفت تکنولوژی و فناوری هم سرعت بیشتری داشته باشد تا با عقب ماندن از سرعت تحول، موجبات اعتراضات اجتماعی ایجاد نشود.

 

 

 

کدخبر: 854699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟