مسئولان زنگ خطر اقتصاد را بشنوند/ اقتصاد ایران نیازمند تغییر روند صنعت و توجه فوری به انرژی سبز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اقتصاد ایران در شرایط نامناسبی برای ایجاد کیفیت زندگی مردم قرار دارد. ادامه این روند می تواند گلایه های گسترده اجتماعی  ایجاد کند. این شرایط اقتصادی با تمام سختی هایی که برای مردم ایجاد کرده است تازه در مرحله ای قرار دارد که اقتصاد نمرده است اما با ادامه استراتژی موانع جدی برای اقتصاد ایران ایجاد می شود. اقتصاد ایران نیاز به تحول بزرگ دارد.

بارها در مقالات مختلف به مسئولان کشور ایران تاکید شده است که اگر همین الان گام های بلند و سریع برای تغییر تولید انرژی و حتی صادرات آن انجام ندهند به زودی با بحران های جدی اقتصادی  مواجه خواهند شد. اقتصاد ایران منزوی شده و کشور به گرداب فقر و آسیب های اجتماعی و اقتصادی بیشتر کشیده خواهد شد.

تغییر انرژی فسیلی به انرژی سبز با مدیریت درست انرژی و صنعت در ایران می تواند نه تنها ایران را به قطب انرژی خورشیدی تبدیل کند که می تواند در تغییر صنعت های مخرب به صنعت های سودآور ، ایران را به سمت صادر کننده پنل های خورشیدی و بادی تبدیل کند. این روند نه تنها ایران را از بحران اقتصادی نجات خواهد داد که می تواند پایان برگ درگیری هسته ای و نشست های کشدار و بی فایده مذاکرات برجامی هم باشد.

انرژی خورشیدی و بادی و تولید برق یعنی تولید بیشتر بیت کوین که خود راه حل گذر از تحریم است. مثلث تولید انرژی سبز، صادرات پنل و معامله بیت کوینی یعنی حرکت موثر و پاک و چرخش موثر در اقتصاد ایران که فقط به جسارت اقتصادی و علم آینده نگارانه مدیران اقتصادی بر می گردد. مدیرانی که به فردا بهتر فکر کنند و بهبود اقتصاد کشور که اثر آن بهبود زندگی مردم است مدنظرشان باشد به جای جراحی های اقتصادی مرگبار می توانند به جراحی های اقتصادی زندگی بخش و سبز فکر کنند. جهان از انرژی فسیلی عبور خواهد کرد و آن کشوری تنها و فقیر و با اقتصاد نابود باقی خواهند ماند که نمایی درستی از آینده اقتصاد و انرژی جهان نداشته باشد.

پنج گام برای رسیدن به پنل های خورشیدی

برای ساخت پنل خورشیدی باید چند گام برداشت.در گام اول، باید تکه های سیلیکون به همراه مقداری بور در کوره مخصوص ذوب قرار گرفته شود. وجود بور در زمان ذوب شدن سیلیکون جامد باعث می شود آرایش پتانسیلی مثبت یا همان نیمه هادی های نوع P تشکیل گردد. عموما شکل کلی این کوره‌ها به شکل استوانه ای است.

گام دوم این است که بعد از پر شدن کوره و بستن آن به تدریج دمای کوره تا 1400 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. زمانی که تکه‌های جامد سیلیکونی تبدیل به مایع درخشانی شدند، بهترین زمان برای روند بلورسازی سیلیکون است. در این زمان باید یک قطعه سیلیکون کریستال شده وارد مواد ذوب شده شود. به محض ورود قطعه کریستاله درون مواد ذوب شده، باید در جهت عکس چرخش کوره شروع به حرکت کند. این عمل باعث می‌شود سیلیکون‌های ذوب شده به کریستاله جذب شود و به شکل ساختار بلوری کریستاله در بیایند. حال باید کمی کریستال را بالا برد تا شکل بلوری سیلیکون در ادامه آن تشکیل شود. هرچقدر مقدار بلور بیشتر شود، سطح مواد ذوب شده کمتر می‌شود. برای اینکه ارتباط تماسی قسمت بلور با مایع قطع نشوند، باید کوره به تدریج بالا برود و این کار تا تکمیل شدن بلورسازی ادامه پیدا ‌کند.

گام سوم بعد از پایان مرحله بلورسازی است که  باید قطعه بلور به مدت 60 ساعت در کوره بماند و دمای کوره به تدریج تا 150 درجه سانتی گراد کاهش یابد. در این زمان قطعه بلوری از کوره خارج می‌شود و برای هم عرض شدن کریستال بدست آمده ابتدا و انتهای کریستال بریده می‌شود و کریستال هم عرض شده به تکه های کوچک تقسیم می شود. حال هر تکه بر روی صفحه‌ فولادی قرار می‌گیرد. در این زمان با دستگاه های برش مخصوص هر یک برش داده می‌شوند تا به سطح مقطع مربعی شکل در بیایند ولی باید دقت شود گوشه‌های این مربع‌ها نیز باید بریده شده باشند.

گام چهارم آنجا است که در این مرحله باید قطعات مربعی را به ورقه های نازکی با ضخامت 400 میکرومتر تقسیم شود. این ورقه‌های بسیار نازک را ویفر می‌نامند. حال باید ویفرهای بدست آمده را  وارد اتاق تمیز (Clean room) کرده تا بتوانیم با انجام چند مرحله فرآیند شیمیایی و گرمایی ویفر خاکستری رنگ را تبدیل به سلول های آبی رنگ خورشیدی تبدیل کرد، که این عمل با خوردگی شیمیایی سطح ویفر انجام می‌شود.بعد از این کار سلول‌ها را در کوره قرار داده و لایه بسیار نازکی از فسفر روی سطح سلول‌ها قرار می‌گیرد. این عمل باعث می شود اتم‌های سطح سلول آرایش منفی بگیرند یا همان نیمه هادی نوع N تشکیل شود. با توجه به آرایش مثبت مابقی اتم‌های سلول در حقیقت یک پیوند P-N اتفاق می افتد که این پیوند باعث تولید برق در سلول های خورشیدی می‌شود.

و اما گام آخر اینجا برداشته می شود،در این گام  برای حداکثرسازی جذب انرژی خورشید سلول‌ها را در خلا قرار داده و در این حالت روی سلول‌ها نیتریت سیلیکون ریخته می‌شود. که باعث تغییر رنگ سلول‌ها به آبی تیره میشود. این عمل باعث می‌شود تا بازتاب نور خورشید به حداقل برسد. برای اتصال الکتریکال سلول‌ها باید ترمینال‌های فلزی برای سلول ایجاد کرد تا بتوان با سری موازی کردن پنلی با توان و ولتاژ مورد نظر رسید. در انتها این مجموعه را در یک فریم آلومینیومی قرار داده و سطح روی فریم به وسیله گلس پوشانده می‌شود.دیگر پنل خورشیدی یا فتوولتائیک آماده استفاده است.

میزان معادن سیلیکون و بور ایران

 ایران با قرار گرفتن در کمربند خورشیدی، داشتن مناطق کویری و نیز برخورداری از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، در شمار بهترین کشورهای جهان در زمینه قابلیت های انرژی خورشیدی به شمار می آید.

ترکیه با ۷۳ درصد ذخایر بور کشوری ثروتمند از نظر این معادن است. معدن بور قره گل تنها معدن بور ایران است که در رسوبات قاره ای سازند قرمز بالائی قرار گرفته است .  اما با توجه به این‌که کشور ایران حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد و کشورهای دنیا خود را متعهد به کاهش دمای زمین کرده‌اند، کشورمان نیز به دنبال استفاده هر چه بیشتر از انرژی‌های نو است. با بهره‌گیری از معادن، سیلیس تبدیل به فلز سیلیسیوم با خلوص ۹۹ درصد  می‌تواند برای تولید سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد و شهرک سیلیکون و نانوتکنولوژی بروجرد با هدف ایجاد و تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده صنعت سیلیکون شکل گرفته و به همین دلیل هدف اول ساخت این مجموعه تولید سلول‌های خورشیدی است. گفتنی است با ساخت این شهرک کشورمان جزو ۵ کشور برتر دنیا در زمینه ایجاد شهرک‌های متمرکز سیلیکون خواهد بود.

هیچ بودجه ای در ایران برای مواجهه با تغییر اقلیم نداریم

توجه به تولید انرژی تجدید پذیر همزمان با گسترش خزنده و خطرناک تغییرات اقلیمی در ایران می تواند خطرات جدی برای اقتصاد و معیشت و آینده کشور به همراه داشته باشد.

داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید داشته است : ما جزء کشورهای آسیب پذیر در حوزه تغییر اقلیم هستیم و نمونه های وقوع سیلاب ها، خشکسالی ها، بیابان زایی، آتش سوزی در جنگل ها و موارد دیگر تهدیدی است بر امنیت غذایی کشور همچنین عمده این سیلاب ها باعث می شود تا خاک در این مناطق شسته شده و خاک حاصلخیز از دسترس خارج شود. تنوع زیستی گیاهی ما به صورت مستقیم با تغییر اقلیم دچار تغییر و دگرگونی می شود اما تنوع زیستی و حیات وحش کشور از قبل این تغییرات در پوشش گیاهی دچار تغییراتی می شوند که عمده آن تاثیرات منفی است.

گل علیزاده با اشاره به اینکه لازم است کشور به سمت سازگار شدن و افزایش میزان تاب آوری در مواجهه با تغییر اقلیم حرکت کند تا اثرات آن کاهش یابد، افزود: این عدم سازگاری می تواند به زیرساخت های کشور به صورت جدی آسیب وارد کند. در حوزه تاثیر تغییر اقلیم بر تنوع زیستی کشور مطالعه ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نگرفته است اما این فاکتور نمی تواند بر تنوع زیستی کشور بی تاثیر باشد و لازم است در این زمینه مطالعات علمی جامعی از سوی دانشگاه ها انجام گیرد.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید ردپای قانونی در مورد تکالیف دستگاه ها در حوزه تغییر اقلیم در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود، یادآور شد: ما متاسفانه انباشتی از تکالیف انجام نشده از سالهای گذشته داریم و بسیاری از اینها به دلیل نبود بودجه کافی اجرایی نمی شوند. بسیاری از اقدامات پیش بینی نشده ما در حوزه تغییرات اقلیم به علت عدم اجرای تعهدات کشورهای توسعه یافته در حوزه تغییر اقلیم برجای ماند و متاسفانه در این زمینه همکاری حتی در سطح بین المللی نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد.

فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ برای نجات ایران و جهان

با اینکه تاکید بر تغییر در انرژی و رفتن به سمت تولید انرژی های تجدید پذیر می شود اما این تاکید با توجه به پتانسیل های ایران همانند داشتن گنجی بزرگ است که اگر اکنون به دنبال کشف آن و بهره برداری از آن نباشیم به زودی ارزش طلایی خود را از دست می دهد و می تواند از گنج به رنج تبدیل شود .

تا زمانی که اقداماتی جدی در جهت کربن زدایی صنعت و اقتصاد شروع نشود، خطرات تغییرات اقلیمی کاهش نخواهد یافت. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ با فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ اقدامات جدی را در راستای کربن زدایی شروع کرد.یافتن راه حل های انرژی تجدیدپذیر که می تواند با تهدید آب و هوا در قرن حاضر مبارزه کند از وظایفی است که هم اکنون باید برای آن اقدام کنیم.اقتصاد واقعی باید در مرکز اقدامات اقلیمی قرار گیرد  زیرا این جای گیری می تواند کلیدی برای جلوگیری از بدتر شدن  تأثیرات تغییرات آب و هوایی باشد.

 سه مرحله فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ کربن زدایی اروپا اینگونه بود که

۱- ۲۰ درصد کم کردن استفاده از انرژی

۲- ۲۰ درصد کاهش گازهای گلخانه ای از سطح تولید ۱۹۹۰

۳- ۲۰ درصد افزایش انرژی‌های تجدید پذیر تا سال ۲۰۲۰

در پایان تاکید می شود، اگر کربن زدایی جدی گرفته نشود ، ایران تا سال ۲۰۳۶ میلیاردها دلار از زیر ساخت های نفت و گازش می توانند بی ارزش شوند .بی ارزشی نفت و گاز ایران در ۱۴ سال آینده بدون جایگزین کردن زیر ساخت های صنعت و اقتصاد بدون کربن ،به معنای فقر بیشتر، بیکاری گسترده تر خواهد بود.

 

کدخبر: 853560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟