سندروم جهانی استخراج لیتیوم بلای جان محیط زیست/ افزایش 12 درصدی مرگ فلامینگوها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خبرگزاری رویترز در ویدیویی به مطالعه ای اشاره کرد که برای اولین بار در صحرای آتاکاما در شیلی انجام گرفته و نشان می دهد برداشت لیتیوم در این صحرا که یکی از زیستگاه های اصلی فلامینگو در این کشور محسوب می شود، باعث کاهش جمعیت این پرنده مهاجر شده است.

در این گزارش که دیروز به صورت ویدیویی در خبرگزاری رویترز منتشر شد به این نکته اشاره شده است  که در طی یک بازه زمانی که مطالعه بر روی جمعیت های مختلف فلامینگو در این منطقه انجام یافته مشخص شده است که جمعیت آنها بعد از شروع برداشت لیتیوم در این منطقه 12 درصد کاهش یافته است.

پیشتر در گزارش برخی از رسانه ها در کشور با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه این نکته مورد بررسی قرار گرفته بود که آیا خشک شدن این دریاچه می تواند با احتمال استخراج لیتیوم در این دریاچه مرتبط باشد. همچنین بر اساس گزارشی که وب‌سایت درگون‌فلای در ماه اوت 2021 منتشر کرده، افزایش تقاضا برای لیتیوم با فراگیر شدن استفاده از باتری‌های لیتیومی با طول عمر بالا و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی بر نگرانی‌ها برای پایان این ماده طبیعی افزوده است اما پیش بینی ها نشان می دهد که احتمال پایان ذخایر لیتیوم در روی زمین تا 2050 وجود دارد اما کشف ذخایر جدید در آفریقا، کانادا و اروپا و استفاده از فناوری‌های نوین برای برداشت و بازیافت این فلز به عنوان جایگزین در ۱۰ سال آینده، روزنه امیدی برای صاحبان فناوری های تجدیدپذیر در پیش روی آنها قرار داده است

در این خصوص فرشید ساعی، کارشناس و پژوهشگر محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه لیتیوم یکی از عناصر موجود در بسترهای نمکی از جمله دریاچه های آب شور است، تصریح کرد: برای اینکه برداشت احتمالی لیتیوم در دریاچه ارومیه توجیه اقتصادی داشته باشد باید ابتدا غلظت آن در این منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد زیرا در صورت پایین بودن غلظت آن صرفه اقتصادی برای هیچ سرمایه گذاری نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به مطالعاتی که از گذشته در این منطقه نه به منظور اندازه گیری لیتیوم بلکه با اهداف دیگر که یکی از شاخصه های آن مطالعات میزان لیتیوم در این منطقه بوده می توان حدس زد که میزان این عنصر کمیاب در بستر دریاچه خشک شده ارومیه به اندازه ای نیست که جذابیتی برای سرمایه گذاری داشته باشد.

این کارشناس محیط زیست بیان داشت: عمده علل خشک شدن دریاچه ارومیه مدیریت ناصحیح منابع آب در حوزه آبخیز مناطق بالادست این دریاچه و همچنان مسایل اقلیمی بوده است و نمی توان این ادعا را به صورت جدی وارد دانست که خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند ارتباطی به احتمال استخراج لیتیوم از این منطقه داشته باشد.

ساعی با اشاره به اینکه بدون خشک شدن دریاچه هم می توان لیتیوم از دریاچه استخراج کرد، یادآور شد: این ادعا که کف دریاچه تیتانیوم وجود دارد نادرست است، اما عناصر دیگری مانند سدیم و لیتیوم وجود دارد و دز آن کم است.

عدم احیای دریاچه ارومیه مغایر با امنیت غذایی و منافع ملی

وی گفت: علاوه بر این استخراج لیتیوم عمدتا توسط کشورهایی انجام می گیرد که تکنولوژی ساخت باتری های لیتیومی را دارند و یا صادرات این فلز می تواند صرفه بالایی نسبت به آلودگی های ایجاد شده در فرایند استحصال لیتیوم داشته باشد که شرایط دریاچه ارومیه مطابق با این وضعیت نیست.

فعال محیط زیست افزود: دریاچه ارومیه به عنوان یک اکوسیستم بی نظیر آب شور و یکی از زیستگاه‌ های مهم جهانی ‌جایگاه بی نظیری در محیط زیست دارد و دارای ذخایر بسیار ارزشمند اقتصادی مانند آرتمیا و ‌عناصر با ارزش در شورابه و ترکیبات بستر دریاچه است و به همین دلیل باید احیای این دریاچه در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد.

ساعی عدم احیای ای دریاچه را به شدت مغایر با امنیت غذایی و منافع ملی دانست و اضافه کرد: عدم توجه به احیای دریاچه ارومیه می تواند مشکلات بسیاری را برای منطقه شمالغرب کشور به وجود بیاورد و لازم است برای این کار برنامه مدونی توسط دولت تنظیم شود.

کدخبر: 852920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟