تهران تا الان  120روز آلوده در 1401 داشت /خسارت هر روز تعطیلی پایتخت 100 میلیارد تومان

به گزارش رکنا، بر اساس گزارش بانک جهانی آلودگی هوا هر ساله بیش از 7 میلیارد دلار خسارت بر کشور وارد می کند که 2 میلیارد و 600 میلیون دلار آن میزان خسارتی است که مستقیما متوجه ساکنان شهر تهران است. این رقم به قدری بزرگ و قابل توجه است که مسوولان و دولت ها را برا آن داشته تا کمیته ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهند چیزیکه تاکنون نتیجه مشخصی در پی نداشته و نمی‌توان گفت در مواجهه با این مساله توانسته است کارآمد یا مفید باشد.

بر این اساس خسارت سالیانه آلودگی هوا برای یک خانواده 4 نفره در تهران در بازه زمانی یک ساله 35 میلیون تومان پیش بینی شده است. همچنین خسارت یک روز تعطیلی در تهران 100 میلیارد تومان برآورد شده است. بر اساس آمارهای رسمی نزدیک به 4 هزار نفر سالانه به دلیل آلودگی هوا جان خود را در شهر تهران از دست می دهند. این رقم در کل کشور بیش از 11 هزار نفر است این آمار اما با آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان متفاوت است. به باور بسیاری از کارشناسان خسارت های غیرمستقیم آلودگی هوا می تواند ابعاد گسترده تری نسبت به خسارت های مستقیم آن داشته باشد اما به دلیل سختی محاسبه نمی توان اطلاعات دقیق تری در مورد آن کسب کرد.

روزهای آلوده امروز بیشتر از سال قبل خواهد بود

عباس شاهسونی رییس گروه آلودگی هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: سالانه  حدود 20 هزار نفر در کشور به علت آلودگی هوا زندگی خود را از دست می دهند و این نشان می دهد که خسارت های این معضل بسیار گسترده است.

وی با اشاره به اینکه تنفس هوای آلوده برای مدت طولانی می‌تواند مشکلات جدی‌تری ایجاد کند، اضافه کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت تخمین زده می‌شود که آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در دنیا باشد.

شاهسونی گفت: متاسفانه منابع انتشار هوای آلودگی از جمله فرسودگی 50 درصد خودروها، افزایش موتورسیکلت‌ها و تردد در آنها در سطح کلانشهرها بیشتر شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال روزهای هوای آلوده زیادی را در پیش داشته باشیم.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت افزود: تردد و فعالیت بدنی در هوای آلوده برای همه گروه‌های سنی به خصوص کودکان و سالمندان ممنوع و در مواقع ضروری استفاده از ماسک در فضای بیرون لازم است.

وی ادامه داد: مهمترین آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ذرات PM۲.۵ است و در زمان افزایش این آلودگی شاهد افزایش مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها هستیم که عامل مهم تنگی نفس و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود.

شاهسونی معتقد است گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان باید تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و ورزشکاران از ورزش در فضای باز بپرهیزند همچنین افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند زیرا در این شرایط، امکان افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان همچنین افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.

روش های مقابله با آلودگی هوا

با کاهش حضور خودروهای شخصی در خیابان، میزان غلظت آلاینده های ناشی از احتراق بنزین در هوا نیز کمتر می شود. در صورتی که سیستم حمل و نقل عمومی از سوخت های پاک بهره بگیرد، آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد.

پالایش و فیلتر گازها و فاضلاب خارج شده از کارخانه ها یکی از روش های موثر در کاهش آلودگی هوای محیط است.

هر چند شهروندان در تعیین سیاست های کلی برای کاهش آلودگی نقشی ندارند، اما با رفتار مناسب می توانند از میزان آلاینده های هوا بکاهند. با این حال همه افراد بخصوص کسانی که دارای بیماری های تنفسی و ریوی هستند باید روش هایی را برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا به کار گیرند.

استفاده از ماسک در فضای باز

ماسک های مختلفی تولید شده اند که قادرند هوای محیط را پیش از تنفس پالایش کنند. با این حال این ماسک ها که مصرف عمومی دارند نمی توانند بطور کامل از ورود آلاینده ها به دستگاه تنفسی انسان جلوگیری کنند.

با مصرف برخی از خوراکی ها می توان با آلودگی هایی که از طریق تنفس و جذب در خون وارد بدن می شوند مقابله کرد. همچنین برای کاهش آسیب های ناشی از این آلودگی از جمله برای درمان سرفه و آلرژی تنفسی می توان از مواد غذایی مناسب استفاده کرد.

کدخبر: 851834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟