آمارسازی های شهرداری تهران با افتتاح مراکز قدیمی با نام جدید/ مرگ سرد کارتن خواب ها و بحران زباله گردی در پایتخت
حجم ویدیو: 90.86M | مدت زمان ویدیو: 00:08:17

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  اوایل تابستان بود که زاکانی شهردار تهران، اظهار کرد، تمام کلان پروژه های تهران پس از چندین سال فعال شده و از مرداد ماه تا ۱۲ بهمن هر شنبه یک طرح در مقیاس شهر افتتاح خواهد شد که یا شروع می شود و یا خاتمه پیدا می کند و از ۱۲ بهمن تا پایان سال هر روز شهرداری تهران فقط افتتاح خواهد داشت.

از وعده دو ماهه زاکانی در مورد ساماندهی معتادان متجاهر چه خبر

بعد از آن سخنرانی زاکانی، یکی از متعدد ترین پروژه های شهرداری تهران، افتتاح یاورشهر در نقاط مختلف تهران بوده است. این در حالی است که آذر ماه سال 1400 بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران با قدرت اعلام کرد که ظرف دو ماه آینده دیگر معتادان متجاهر را در تهران نخواهیم دید.

طبق گفته های اخیر احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران که آمار معتادان متجاهر را ۲۰ هزار نفر اعلام کرده است و با وجود گذشت 11 ماه از وعده دوماهه شهردار تهران در خصوص جمع آوری معتادان این مسئله مطرح است که چرا حضور معتادان متجاهر در شهر تهران و حاشیه های آن در این ماه ها نه تنها کم تر شده بلکه بیشتر نیز شده است آن هم در شرایطی که طبق گفته مسئولین شهری یاورشهرهای افتتاح شده تاکنون، 22 هزار و پانصد نفر از معتادان در شهر تهران را ساماندهی کرده است.

آن سوی خبر

علیرضا زاکانی شهردار تهران، در این مدت فقط مشغول به دستاورد سازی بوده است و در عمل هیچ اتفاق مهمی در شهر رخ نداده است. برای مثال مرکز خاوران که تا دوره های قبلی مدیریت شهری به عنوان گرمخانه استفاده می شد، امروز به مرکز ماده 16 تغییر وضعیت داده و به اسم افتتاح یاورشهر جزو دستاوردهای آقای شهردار شده است.

زمستان سرد برای کارتن خواب های تهران

کارتن خواب ها امساب سال بدی خواهند داشت چراکه لزوما همه افراد بی سرپناه و کارتن خواب، معتاد نیستند و طبق آمار بدست آمده توسط خبرنگار رکنا  بیست درصد جمعیتی که در گرمخانه های شهر می خوابیدند، معتاد نبوده بلکه فقط جایی برای خواب نداشته اند. البته آقای زاکانی در همان سخنان خود نیز در خصوص اینکه تا دو ماه آینده معتاد متجاهر نخواهیم داشت، ناموفق بودند. اما حالا شما وضعیت را ببینید؟ چه کسی آقای شهردار را پاسخگو می کند؟

شهردار تهران بگوید مراکز تازه تاسیس شدند یا نامشان فقط تغییر کرده است

اینکه شهرداری می گوید  ما زیر ساخت های جدید فراهم کرده ایم پس چرا لیست آنها را با آدرس و مشخصات منتشر نمی کنند. مثلا بگویند قبلا چه مراکزی بوده و امروز چه مراکزی تاسیس شده اند.

شهرداری  اعلام کند چند مرکز جدید به غیر یاورشهرها که ماده 16 هستند برای استفاده به عنوان گرمخانه استفاده شده است.

طبق آمارهای بدست آمده،  مراکز شهرداری 2500 تخت داشتند که با کف خواب این تعداد به 3000 عدد می رسید. این در حالی است که مرکز خاوران فقط 500 تخت داشت. یعنی این مرکز 20 تا 25 درصد ظرفیت بی خانمان های تهران را پوشش می داد حالا این مرکز را تبدیل به ماده 16 کرده اند که بدین معناست 700 نفر هم اکنون بلاتکلیف هستند. این در حالی است که کنار گرمخانه خاوران، مرکز بهاران نیز وجود داشت که آن مرکز فقط 150 تخت داشت و هم اکنون شاید بتواند تا 200 نفر را در خود جای بدهد حال ما بقی افراد کجا ساکن هستند؟

تهدید مرگ سرد در شب های زمستان برای کارتن خواب های تهران

کارتن خواب های تهران در پاتوق های مواد مخدر بودند مثل کوه سنگی، خلازیل، کوره های آجر پزی یا زمین های کشاورزی اطراف بودند که با سرد شدن هوا به گرمخانه ها مراجعه می کردند، اما حالا که این مراکز بسته شده این افراد اعتماد نمی کنند که وارد مراکز شهرداری شوند و دائم ترس از آن دارند که در مراکز ماده 16 به اسم رهایی، زندانی شوند، فلذا به صورت خاموش در شب های سرد تهران، یا از سرما می میرند یا آنقدر راه می روند، که شب را صبح کنند. 

مرکز پویا شهر همان مرکز پرتو سابق

بهتر است به یکی دیگر از  از دستاورد های شهرداری تهران به نام مرکز پویا شهر اشاره کنیم که دقیقا همان مرکز پرتو در دوره قبل بود و چیز جدیدی افتتاح نشده است.

البته شهرداری تهران همیشه با مشکلات زیادی روبرو بوده و یکی از این مشکلات نیز مشکل بودجه ای بوده است. این در حالی است که در دوره قبل فقط معاونت اجتماعی شهرداری تهران، در سال منتهی به 1400 فقط 70 میلیارد دریافتی داشته است اما در دوره جدید و با حضور آقای زاکانی فقط امسال بالای 150 میلیارد دریافت کرده اند و طبیعتا این دریافتی تا پایان سال به 200 میلیارد تومان نیز خواهد رسید. نکته ای که وجود دارد این است که در دوره های قبلی معاونت ها هیچ زمان حاضر نبودند، پولی که در اختیار دارند را خرج نهاد های دیگر کنند اما امروز شهرداری تبدیل به پیمانکاری شده برای بهزیستی یا پلیس و بودجه خود را در مراکزی مثل شفق یا اخوان خرج می کند و مراکز آنها را تکمیل می کند. حال این نقد نیز به نهادهای نظارتی وارد است که چرا در دوره های قبل همیشه سراغ این مراکز می رفتند اما این روزها گویی تصمیم ندارند که اقدام عملی داشته باشند.

حتی یک زباله گرد نمی تواند در شهر باشد وقتی ماموران شهرداری به وظایف خود عمل کنند

همچنین شهردار پایتخت درباره برنامه های قرارگاه اجتماعی در حوزه کودکان کار اخیرا گفته است : پیش کمیته متکدیان و کودکان کار و همچنین کمیته مربوط به خانواده این افراد در قرارگاه اجتماعی ایجاد کرده ایم و در حال شناسایی جدید سرشبکه هایی هستیم که کودکان کار را به کار می گیرند. برخی پیمانکاران پسماند خشک با واسطه یا بی واسطه از کودکان استفاده می کنند که در حال رفع این مشکل هستیم. امیدواریم تا قبل از عید این مساله در شهر تهران حل شود.

او همچنین ادامه می دهد: درباره کودکان کار نیز شبکه مافیایی برای بکارگیری این افراد وجود دارد که نهادهای متولی به دنبال شناسایی شبکه ها و ایجاد فضاهایی برای آموزش این کودکان هستند. کودکان کار شامل کودکان اتباع نیز می شود که آموزش این افراد خاص است اما درباره کودکان کار ایرانی به دنبال راهکاری برای بازگرداندن این کودکان به خانواده و آموزش این افراد هستیم.

اینکه شهردار تهران چگونه چنین سخنانی را مطرح می کند در حالی که خود بهتر از هرکسی می داند که حتی یک زباله گرد نمی تواند در شهر باشد وقتی ماموران شهرداری به وظایف خود عمل کنند. اما متاسفانه در هر منطقه از تهران شاهد حضور گسترده کودکان زباله گرد هستیم که  روزانه به صورت تیمی در مناطق مختلف تهران پخش می شوند و بچه های کوچک تر مشغول گدایی برای دریافت غذا می شوند تا بتوانند شکم آنهایی را که مشغول زباله جمع کردن هستند را سیر کنند و دو نفر از آنها نیز معمولا بالا سر کیسه های بزرگ پسماند ایستاده اند  تا از کیسه ها تا شب مراقبت کنند.

شب‌ها نیز خاور، نیسان، وانت ها و حتی خودروهای شخصی این مافیای زباله به محلات می روند تا پسماندهای خشک را جمع آوری کنند. حال شهرداری می تواند پاسخ دهد که دقیقا درخصوص این مافیا چه اقدامی کرده است؟

برای مثال زباله گردها در منطقه 3 تهران، دو سالی است که پسماندهای خود را در کوچه شمشک، مقابل حسینیه ارشاد انبار می کنند، رکنا بارها از این مبحث گزارش تهیه کرده و منتشر کرده است اما حتی یک بار هم ماموران شهرداری برای جمع آوری این افراد حضور پیدا نکرده است. البته 7 ماه قبل وقتی در این زمینه گزارش کار شد، بجای اینکه شهرداری به این مسئله ورود کند، خود همین زباله گردها دست بکار شدند و بجای سر کوچه، انبار زباله های خود را به انتهای کوچه انتقال دادند تا  دوربین های خبرنگاران آنها را گم کنند!

 

کدخبر: 841801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟