تابلوی جدید بر سر گرمخانه های قدیمی تهران / کارنامه سازی شهرداری!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق نظر کارشناسان، گزارش ها و اخباری که در رسانه ها منتشر شده است، دست کم 27 عنوان از  مهم‌ترین مشکلات و معضلات کلانشهر تهران ذکر شده است که به شرح زیر است و باید مد نظر شهرداری و شورای شهر تهران باشد:

ترافیک سرسام آور و فرساینده روح و روان مردم،  آلودگی هوا و افرایش مرگ و میر ناشی از آن، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و سرگردانی مردم در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ، تخریب منابع طبیعی و محیط زیست،  آسیب های اجتماعی (دختران خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار ، متکدیان و...)، معتادان متجاهر،  زلزله و احتمال فعال شدن گسل‌های طبیعی،  آلودگی صوتی و وجود فرودگاه در مرکز شهر، صنایع آلاینده و صنوف مزاحم، وجود پادگان‌ها و مراکز نظامی آموزشی و اداری وابسته به آن، بافت‌های فرسوده و غیراستاندارد و حادثه‌خیز، کمبود سرانه آموزشی و وجود مدارس دوشیفته و کلاس‌های متراکم، فقدان طرح تفصیلی جامع در بسیاری از مناطق شهری، وجود دکل‌های مخابراتی عریض و طویل و خطرآفرین، کمبود مراکز بهداشت و درمان و عدم دسترسی آسان مردم به این مراکز، بحران جدی آب و کمبود منابع آبی و مصرف بی‌رویه آن، برج‌سازی‌های بی‌ضابطه و غیر منطبق با ضوابط معماری و شهرسازی، مهاجرت‌های بی‌رویه به تهران و افزایش غیرقابل کنترل جمعیت، حاشیه‌نشینی اطراف تهران، وجود ده‌ها ساختمان فرسوده و ناامن، منازل و ساختمان‌های حریم برخی رودخانه‌های بدون رعایت ضوابط، وجود ریل‌های را‌ه‌آهن در برخی مناطق جنوب تهران، خطرسیل و نشست برخی زمین‌ها، بلاتکلیفی حریم شهر تهران با برخی روستاها و بخش‌ها و شهرهای اطراف آن، فقدان مراکز اجتماعات قانونی و تجمع‌های مسالمت‌آمیز، کمبود جای پارک و کمبود سرانه فضای سبز.

در حالی که این معضلات همیشه وجود دارند و سال به سال تکرار می شوند، درست از زمانی که محمود احمدی نژاد ، محمدباقر قالیباف ، محمدعلی نجفی ، محمدعلی افشانی ، پیروز حناچی و در نهایت علیرضا زاکانی ، بر مسند شهرداری تهران نشستند و ساعت های متعددی برای رفع معضلات پایتخت وقت گذاشتند، هزینه کردند و شعار دادند! اکنون بعد از 19 سال، حتی یکی از 25 مورد بالا از لیست بلندبالای مشکلات شهر تهران کم نشده است و شهروندان، اندرخم یک کوچه، برای رهایی از وضع موجود هستند.

مدیریت جدید شهرداری تهران، در اقدامی عجیب تر نسبت به گذشتگان خود، پروژه های قدیمی را مجددا افتتاح کرده است. با توجه به ورود به فصل سرما و داغ شدن بحث گرمخانه های شهرداری، یکی از مواردی که نظر رکنا را جلب کرده، یاورشهرها است که بررسی این موضوع نشان داد که شهرداری، با تغییر نام یاورشهرهای قدیمی، آنها را در قالب گرمخانه مجددا افتتاح می کند!

مبهم بودن فعالیت شورای شهر تهران برای تهرانی ها

در این راستا، الهام فخاری ، استاد دانشگاه و عضو پیشین شورای شهر تهران ، در گفت و گو با رکنا گفت: در حالی که یک سال و اندی از کار دوره‌ی ششم شورای شهر تهران می‌گذرد و انتظار می‌رود که برای شهروندان و نهادها مشخص شده باشد که هر یک از کمیته ها و اعضای شورا متمرکز بر چه مسئله‌های شهری وظیفه نظارتی، پیگیری و سیاست‌گذاری است، با خبرهایی مبهم روبرو هستیم.

الهام فخاری

گزارش روشن و جامع از وضعیت گرمخانه ها ارائه نشده است

وی در ادامه افزود: در طی این مدت گزارش روشن، جامع و مشخصی از وضعیت زیرساختی و خدمات گرمخانه ها (مددسراهای بی خانمان ها)، تعداد افراد پوشش داده شده، و به‌ویژه وضعیت گرمخانه‌های ویژه زنان در محدوده‌های پر آسیب ارائه نشده است. از سویی در خبرهای گاه به گاه می بینید که سخن از افتتاح مرکز "یاور شهر" مطرح شده و وقتی دقیق تر بررسی کنید می بینید نه تنها خدمات نوین یا واحد شهری یا حتی مرکزی نو برای ارایه خدمات تعریف شده قبلی به بی سرپناهان  نیست بلکه همان ساختمان ها و خدمات گرمخانه‌های گذشته شهر را تابلو جدید می کوبند! 

الهام فخاری با اشاره به اینکه ارتباط چندانی هم میان اعضای شوراهای ادوار نیست که اعضای دوره کنونی کمک بگیرند تا نظارت و سیاست‌گذاری خدمات موثرتر و دقیق تر انجام شود، گفت: تغییر تابلو و نام مرکزها و خدمات، عملکرد و کارنامه کاری نخواهد شد و با نام‌زدایی کارکرد اعضا و ادوار و مدیران و کارکنان قبلی کمرنگ نمی شود. برای نخستین بار پیگیری برپایی گرمخانه ها در تهران را آقای رسول خادم عضو پیشین شورای شهر تهران با همفکری با فعالان اجتماعی و شهری انجام داد و در دوره های بعدی هم اعضا و کمیسیون و کمیته مرتبط ناظر بر خدمات اجتماعی در شهر بوده‌اند. در دوره پنجم با ارزیابی وضعیت گرمخانه‌ها تصمیم گرفته شد که به‌جای مطرح کردن کلمات جدید، آن وظیفه و مسولیت بنیادی مصرح در قانون و مقررات شهری را با بررسی کیفیت خدمات اجتماعی، بهبود و اصلاح وضعیت، گسترش خدمات و با توجه ویژه به وضعیت زنان یی سرپناه در کلانشهر تهران به انجام برسانیم. 

چرخ را نباید از نو اختراع کرد !

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه روال غیرعلمی در رفت و آمدهای مدیریتی (انتصابی یا انتخاباتی) در کشور ما بوده و هست که افراد جدید گمان می کنند حتما باید چرخ را از نو اختراع کنند، افزود: در بسیاری از موارد و وظیفه‌ای شهری کار درست پیگیری پیشبرد درست و حفظ تعادل در مرکزهای موجود است. البته با توجه به نیازهای اجتماعی تهران، ژرفا و گستردگی روزافزون فقر و حاشیه نشینی و به‌ویژه گروه‌های در معرض آسیب در برنامه سوم توسعه شهر تهران تصریح شده شهرداری باید به برپایی گرمخانه های فرامنطقه‌ای(جنرال) برپایه استانداردهای فنی معماری و خدماتی اقدام کند و در دوره پنجم ما بودجه مشخص و قابل توجهی تخصیص دادیم. در طی این سال و اندی هیچ خبر و گزارشی از سرنوشت آن بودجه و وضعیت گرمخانه های جنرال نداده اند. 

الهام فخاری گفت: گزارش ها و سرکشی های مداوم ماهانه از وضعیت گرمخانه ها در طی دوره پنجم شورا که به همت و تلاش کارشناسان کمیته اجتماعی تهیه می شد موجب پایش و بهبود خدمات اجتماعی شده بود و به طور مرتب اطلاع رسانی عمومی می شد ولی یکسال و نیم است که خبری از وضعیت، تعداد، پراکندگی، تعداد افراد مددجو و گزارش های تفکیکی زنان و مردان و خانوارهای بی سرپناه شده ارائه نشده است.

فخاری گفت: اگر از دوره کنونی، اعم از اعضای شورا و مدیران قائل به بهره‌گیری از ظرفیت و تجربه و توان تخصصی اعضا و مدیران ادوار و نهادهای مدنی اجتماعی بودند اکنون برای ارائه گزارش عملکرد نیازی به تغییر تابلوها نبود چون زمینه‌ی کار اجتماعی در کلانشهری مانند تهران بسیار گسترده است و ده ها کار خلاقانه می توان برنامه ریزی کرد و اثربخش بود.

پای رانت در شهرداری در میان است

او با اشاره به اینکه یک مسئله اساسی در کشور ما دوباره اختراع کردن چرخ از نو یا با این وضعیت دیگر باید گفت تغییر نام دادن چرخ اختراع شده قبلی است، گفت: حتی وقتی سخن از ارائه یک زیرساخت یا خدمات جدید می شود. باید پرسید در پاسخ به کدام نیاز و ضرورت شهر و شهروندان بوده، در بستر موجود و واقعیت زندگی شهر آیا اثربخش است یا خیر و کاربردش چیست؟

الهام فخاری در پایان گفت: اگر که این پرسش ها پاسخی ندارد خیلی روشن بگویم پای قراردادهای پیمانکاری و پروژه پخش کردن بین دوست و آشنا در میان است؛ چون نه پول اضافی در این وضعیت سخت مالی برای هدر دادن هست و نه کسی میزان اثربخشی پروژه ها را درست و دقیق رصد می کند کسی مجموعه را برای هدررفت ها و بی پاسخ گذاشتن آن پرسش های اساسی بازخواست نمی کند و متاسفانه امثال این موارد هم انجام می شوند.

کدخبر: 841688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟