بررسی تاثیر ناآرامی ها بر صفر بودن جذب گردشگر ایران برای جام جهانی/ رفیعی:به راحتی فرصت را سوزاندیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 29 آبان، رویداد جام جهانی آغاز می شود و سهم ایران از این سفره بزرگِ جذب  گردشگر ، «صفر» گزارش شده است. قطر، در حالی به عنوان نخستین کشور  خاورمیانه  برای میزبانی جام جهانی فوتبال انتخاب شده است، که آنطور که مجله Sun گزارش داده، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر برای تماشای بازی ها به این کشور سفر می کنند. قطرِ 3 میلیون نفریِ کم مساحت، که فقط 8 برابر بزرگتر از جزیره قشم است، زیرساخت های لازم برای این تعداد جمعیت را ندارد؛ لذا فرصت خوبی برای کشورهای همسایه جهت جذب گردشگر به وجود آمد با این وجود، ایران، بازنده این میدان شد. در واقع تاکنون یک نفر هم برای اقامت در ایران درخواستی ثبت نکرده است. به طوریکه محمد میرانی، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و قطر گفته بود که بازنده جام جهانی از نظر گردشگری، ایران است زیرا که همه کشورهای اطراف از آن سود می‌برند، جز ایران!

در این راستا، با  حرمت الله رفیعی ، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم، چه شد که اینطور شد!

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در ابتدا با اشاره به اینکه کشورمان، جام جهانی را که بزرگترین رویداد اقتصادی، سیاسی، ورزشی و فرهنگی است را درست در کنار خودش داشت و از دستش داد، گفت: ما به راحتی فرصت جام جهانی را سوزاندیم. 6 ماه پیش، هم مصاحبه کردم و گفتم 6 ماه بعد همین را منتشر کنید؛ اگر حذفیات داشت، من را به صلابه بکشید، اگر نه به این فکر کنید که کجای راه را اشتباه رفته اید.

حرمت الله رفیعی

انتخاب کیش به عنوان مقصد برای تماشاگران جام جهانی غلط بود

رفیعی در پاسخ به اینکه آیا این درست است که عدم جذب گردشگر در جام جهانی بر گردن ناآرامی های اخیر انداخته شود، گفت: 6 ماه پیش، اصلا اعتراضات و ناآرامی ها وجود نداشتند. وقتی که آقای رستمی قاسمی گفت که 500 هزار نفر را برای تماشای بازی های جام جهانی به قطر می فرستیم، توقعات را بالا می برد در صورتی که هیچ برنامه ای ندارد. تماشاگر جام جهانی، کسی است که اگر بخواهیم آن را در قالب توریست ببینیم، ماجراجو است و به دنبال هیجان می رود. این توریست ها، فقط به دنبال این نیستند که کنار ساحل کیش آفتاب بگیرند. اصلا چند درصد از کسانی که در بازی های جام جهانی حضور دارند علاقه مند هستند که کیش را ببینند؟ به طور کلی مقصد اشتباه برای جام جهانی انتخاب شد.  نباید روی مناطق آزاد از جمله کیش و قشم برای به مقصد تبدیل شدن برای مسافران بازی های جام جهانی سرمایه گذاری می شد.

ناتوانی در جذب گردشگر جام جهانی ناشی از ناآرامی های اخیر نیست

وی در ادامه افزود: اینکه بخواهیم وضع موجود را ناشی از اعتراضات بدانیم، یک فرار رو به جلو انجام داده شده است. مگر برای جام جهانی، چند درخواست ثبت شده بود؟ کسی که بخواهد به ایران بیاید، قطعا از دو ماه قبل، درخواست می دهد و برنامه ریزی می کند. چرا حتی یک درخواست هم در این خصوص نداشتیم؟ اینها عدم برنامه ریزی برای چنین کار عظیمی را نشان می دهد.

قطر مقصد گردشگری نیست؛ ولی نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، گفت: من بر اساس تجربه هایم، پیش بینی کردم که این دوره، به لحاظ جذب گردشگر برای ما، به مراتب بدتر از دوره های قبلی است؛ چراکه قطر مقصد گردشگری نیست. هزینه اقامت و خوراک در قطر سرسام آور است.

حرمت الله رفیعی در ادامه تاکید کرد: در این راستا حتی فدراسیون فوتبال کشور ما همکاری لازم را با مردم نداشت. آنها بلیتی که سهمیه شهروندان بود را به جای اینکه به دست هوادار واقعی برسانند، سهمیه بندی کردند و در این 20 روز اخیر، با توجه به اینکه بسیاری از سهمیه های ایران، خالی مانده است، دسترسی به تهیه بلیت را آسان تر کرده اند.

در ورود گردشگر ناکارآمد؛ در خروج گردشگر از ایران، ناکارآمدتر

او در پایان افزود: مسئولان در ورود گردشگر از قطر به ایران، ناکارآمد و در خروج گردشگر از ایران ناکارآمدتر عمل کردند. از طرفی دیگر، وقتی مردم معیشتشان به خطر افتاده باشد نمی توانند هزینه ای برای دیدن جام جهانی از نزدیک داشته باشند. متولیان امر باید پاسخگو باشند که چرا چنین چیزی رخ داده است. این اتفاقات برای این رقم خوردند که گوش شنوایی برای نقدهای موثر نداشتیم.

کدخبر: 840508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟